اصطلاحات مرسوم در بازار پارچه – بخش سوم

بازاربزازی در بخش دوم از سری مقالات اصطلاحات مرسوم در بازار پارچه به‌معرفی اصطلاحات گوناگونی همچون تول، رگلان، آکریل، دونه‌گیری، کامپکت، فینیش پارچه، kop، خار زدن، سنگ‌شور و آنزیم‌شور، یقه دلبری، ماشین تخت، کالیته یا کاتالوگ و گرماژ یا وزن پرداخت. در ادامه با اصطلاحات مرسوم در بازار پارچه – بخش سوم با ما همراه باشید تا در بخش آخر اصطلاحات به‌طور کامل معرفی نماییم.

 

ضد آب ژاول بودن

اصطلاح ضد آب ژاول بودن زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که پارچه در اثر شست‌وشو با وایتکس یا آب ژاول کیفیت و استحکام قبلی خود را حفظ می‌کند و رنگ و چاپ آن آسیب نمی‌بیند.

 

پارچه لاکرا یا اسپاندکس

نخ لاکرا lycra یا اسپاندکس spandex یکی از الیاف مصنوعی بوده که خاصیت کششی بالایی داشته و کاربردهای گوناگون و زیادی در صنعت پوشاک دارد. پارچه‌های لاکرا در عین حال بسیار مقاوم بوده و قابلیت کشسانی آن‌ها تا 5 برابر طول طبیعی آن‌ها می‌باشد.

 

اصطلاحات مرسوم در بازار پارچه – بخش سوم

کاربردهای پارچه لاکرا

همان‌طور که در بالا ذکر شد قابلیت الاستیکی نخ لاکرا سبب می‌شود تا سایز لباس پس از شست‌وشو و استفاده مکرر نیز تغییر نکند و بتواند به شکل اولیه خود باز گردد. این ویژگی در پارچه‌های پنبه‌ای وجود دارد چرا که این پارچه‌ها به مرور زمان و با شست‌وشو تغییر سایز و فرم می‌دهند.

نخ ویسکوز به‌تنهایی استحکام بسیار کمی داشته و قابلیت بافت را نیز ندارد. به‌همین علت با استفاده از نخ لاکرا استحکام آن را افزایش می‌دهند. پارچه و نخ لاکرا در انواع پوشاک به‌ویژه در جوراب و دستکش جایگاه ثابتی دارد. به‌علاوه نخ لاکرا خاصیت تحرک‌پذیری و انعطاف آن را نیز زیاد می‌کند به‌همین خاطر در دوخت لباس‌های ورزشی و ایروبیک نیز بسیار مفید هستند. با وجود اینکه نخ لاکرا حالت استرج ایجاد می‌کند و در صنعت بسیار پرکاربرد است اما تنها عیب آن مصنوعی بودن الیاف فیلامنت یکسره موجود در ترکیب لاکرا می‌باشد.

 

خام پارچه و تکمیل

اگر به بازار پارچه فروش‌ها سر زده باشید احتمالا شنیده‌اید که خام پارچه در کارخانه تولید و رنگ رزی و چاپ و تکمیل آن نیز در کارخانه دیگری انجام گرفته است. تمامی پارچه‌ها در ابتدا به‌کمک الیاف مختلف بافته می‌شوند و بعد از این مرحله خام پارچه تولید می‌شود و به واحد رنگ رزی و چاپ ارسال می‌شوند.

به تمامی فرآیندهای انجام شده در تولید پارچه بعد از تولید خام به اصطلاح تکمیل می‌گویند.

 

اصطلاحات مرسوم در بازار پارچه – بخش سوم

سوپرپارچه و شبه

سوالی که در ابتدا در ذهن ایجاد می‌شود این است که سوپر پارچه و یا شبه پارچه به کدام پارچه‌ها اطلاق می‌گردد؟

در برخی موارد قبل یا بعد از نام پارچه و اسم کارخانه تولید کننده، واژه سوپر نیز اضافه می‌شود. مفهوم این واژه در کنار اسم پارچه بدین معنا است که کیفیت پارچه بالاتر از حد انتظار می‌باشد. به‌عنوان مثال منظور فروشندگان یا کارخانجات تولید کننده از به‌کاربردن اصطلاح سوپرفیونا یا تترون سوپر اشاره به کیفیت فوق العاده پارچه نام برده نسبت به انواع جنس‌های مشابه آن است مانند سوپرسافت.

 

اصطلاحات مرسوم در بازار پارچه – بخش سوم

واژه شبه نیز پیش از نام برخی از پارچه‌ها استفاده می‌شود. به‌عنوان مثال شبه فاستونی و شبه ترگال و … که به‌معنای شبیه بودن خصوصیات پارچه مذکور با پارچه‌های فاستونی یا ترگال است. هدف اصلی در تولید پارچه‌های این چنینی کاهش دادن قیمت تمام شده محصول با کیفیت شناخته شده از یک پارچه خوب است.

 

اسکونت

اصطلاح اسکونت بسیار معروف و شناخته شده در بازارهای گوناگون از جمله پارچه می‌باشد. به‌معنای اختلاف قیمت در خریدهای نقدی و چکی در هرماه است. میزان اسکونت نیز در بازارهای مختلف بستگی به انصاف فروشنده دارد. به طور مثال اگر قیمت هر متر پارچه 50000 تومان باشد و شما بخواهید چکی به مدت سه ماه خرید نمایید با فرض اینکه فروشنده اسکونت هر 3 ماه را در نظر گیرد باید این پارچه را با قیمت 9 درصد اضافه‌تر بفروشد.

 

آبرفت

آبرفت اصطلاحی است که به‌هنگام جمع شدن پارچه بعد از شست‌وشو مورد استفاده قرار می‌گیرد. عموما در زمان کامپکت پارچه درصد بسیار زیادی از آبرفت را می‌گیرند. شایان ذکر است که بدانید آبرفت پارچه‌های پنبه‌ای بسیار بیشتر از پارچه‌های مصنوعی می‌باشد.

 

اصطلاحات مرسوم در بازار پارچه – بخش سوم

 

جودون

جودون نوعی پارچه‌ی به‌خصوص نیست و به‌نوعی بافت اطلاق می‌گردد. این بافت فقط مختص گردبافی نبوده و در انواع دیگری از پارچه بافی‌ها نظیر بافت تخت زمستانی نیز مرسوم می‌باشد. عوامل مختلفی چون نوع پارچه، نوع نخ، رنگ و تکمیل و … در قیمت نهایی پارچه بسیار تاثیرگذار هستند. به‌عنوان اختلاف اجرت بافت پارچه یک‌رو ساده تریکو با بافت جودون در شرایطی مساوی تفاوت قیمت چشمگیری نخواهد داشت.

 

اصطلاحات مرسوم در بازار پارچه – بخش سوم

 

ملانژ Melange

ملانژ نیز یک نوع پارچه به‌خصوص نبوده و به‌نوعی حالت رنگ اطلاق می‌گردد. این واژه از زبان فرانسوی گرفته شده و به‌معنای مخلوط می‌باشد. به‌همین‌خاطر پایه رنگ ملانژ برخلاف تصور عام می‌تواند هر رنگی باشد. نخ یا پارچه هنگامی که ترکیب دو جنس مختلف هستند مثل پلی استر با پنبه یا پلی استر با ویسکوز آنگاه جذب رنگ متفاوتی نیز خواهند داشت. به‌عنوان مثال رنگ‌رزی یک حمامه یا یک مرتبه رنگ‌رزی برای پارچه پنبه‌ای کافی است. درحالی‌که الیاف مصنوعی با یک حمامه رنگ چندانی نگرفته و نیازمند دو حمامه‌اند.

در نتیجه در ترکیب دو الیاف یا دو پارچه اگر جذب رنگ یک حمامه کفایت کند رنگ آن‌ها ملانژ می‌شود. به‌همین‌خاطر اگر تا کنون فکر کردید پارچه ملانژ گران‌تر بوده اشتباه کرده‌اید. یکی از عوامل محبوبیت پارچه ملانژ داشتن قیمت پایین است و علت آن تفاوت رنگ‌رزی یک حمامه و دو حمامه می‌باشد.

 

اصطلاحات مرسوم در بازار پارچه – بخش سوم

 

کلام آخر

بازاربزازی در بخش آخر مجموعه مقالات اصطلاحات مرسوم در بازار پارچه به‌تکمیل معرفی این اصطلاحات نظیر ضد آب ژاول بودن، پارچه لاکرا یا اسپاندکس، خام پارچه، سوپرپارچه و شبه، آبرفت، جودون و ملانژ پرداخت. توصیه می‌کنیم بخش اول و دوم این سری مقالات را مطالعه کنید تا با تمامی اصطلاحات رایج در بازار پارچه آشنا شوید.

ما در بازاربزازی با ارائه انواع پارچه های فاستونی دست اول تولیدکنندگان برتر داخلی مثل پارچه دیپلمات، پارچه فاستونی جودون، پارچه فاستونی چهارخانه، پارچه فاستونی ساده، پارچه فاستونی سنجاقی، پارچه فاستونی سوزنی، پارچه فاستونی طرح جناقی و پارچه فاستونی فیلافیل و … خیال شما را از بابت قیمت، کیفیت و اصالت محصولات راحت کرده تا بتوانید به سرعت خریدی با کیفیت را با ما تجربه نمایید.

شایان ذکر است برای تهیه‌ی پارچه لباس‌های فرم انواع شرکت‌ها و یا مدارس (خرید متراژ بالا) با قیمت عمده در خدمت هستیم که بسیار مقرون به‌صرفه‌تر از قیمت‌های موجود در بازار خواهد بود.

 

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]