اصطلاحات مرسوم در بازار پارچه – بخش دوم

بازاربزازی در بخش اول از سری مقاله اصطلاحات مرسوم در بازار پارچه شما را با اصطلاحات اولیه‌ای چون یارد، عرض، طول، خرج‌کار، اسپان، دورس، تیکه رنگ کنی، فیلامنت و … آشنا نمود. در ادامه در اصطلاحات مرسوم در بازار پارچه – بخش دوم با بازاربزازی همراه شوید تا در بخش دوم اصطلاحات دیگری را معرفی کنیم.

 

اصطلاح تول یا تل

اولین موردی که در مقاله‌ی اصطلاحات مرسوم در بازار پارچه – بخش دوم بررسی کردیم اصطلاح تول است. اصطلاح تول یا تل را در زمان ریزگوله شدن روی پارچه یا نخ به کار می‌برند.

 

رگلان

رگلان تکه‌هایی از لباس‌های زمستانی است که نیازمند برش نبوده و درحین بافت با ماشین‌های تخت شکل برش می‌خورد. معمولا به‌وسیله دونه‌گیر این قطعات را به‌هم متصل کرده و با چرخ خیاطی عادی دوخته نمی‌شوند.

 

اصطلاحات مرسوم در بازار پارچه – بخش دوم

آکریل

آکریل اصطلاحی است که برای نوعی از نخ‌های مصنوعی مختص بافت‌های زمستانی به کار برده می‌شود. به‌علاوه آکریل‌ها به‌علت داشتن وزن پایین نسبت به حجم‌شان برای بافندگان صرفه زیادی دارند.

 

اصطلاحات مرسوم در بازار پارچه – بخش دوم

 

دونه‌گیری

دونه‌گیری اصطلاحی است که برای عمل ترمیم زده‌های یک لباس استفاده می‌شود. شایان ذکر است که دونه‌گیری بافت متفاوت از این عمل می‌باشد.

 

کامپکت

کامپکت اصطلاحی است که برای فرآیندهای پایانی تولید پارچه به‌کار گرفته می‌شود. فرآیندهای پایانی تولید پارچه، شامل حرارت دادن، پرس و … به پارچه می‌باشد. تمامی این عمل‌ها برای قابل استفاده‌تر شدن پارچه‌ها ضروری و واجب‌اند. ناگفته نماند که کامپکت را در زمان تکمیل نخ نیز استفاده می‌کنند.

 

اصطلاحات مرسوم در بازار پارچه – بخش دوم

 

فینیش پارچه

مورد بعدی که در مقاله‌ی اصطلاحات مرسوم در بازار پارچه – بخش دوم به توضیح آن پرداختیم اصطلاح فینیش پارچه است. مرحله پایانی در تولید پارچه به‌اصطلاح فینیش پارچه می‌باشد و ممکن است با آنزیم‌شوری، رنگ‌رزی و … همراه شود.

 

کپ kop

کپ اصطلاحی برای ارزشیابی در الگوی لباس به‌کاربرده می‌شود. به‌عنوان مثال هنگامی که می‌گویند کپ کار خوب است بدین معنا است که الگوی مناسب داشته و روی تن به‌خوبی جلوه می‌کند. ناگفته نماند که کپ معانی دیگری نیز دارد.

 

خار زدن

خار زدن اصطلاحی کاربردی است. برای عمل کرک‌دار کردن پشت پارچه توسط دستگاه خار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

اصطلاحات مرسوم در بازار پارچه – بخش دوم

 

سنگ‌شور و آنزیم‌شور

سنگ‌شور یا آنزیم‌شور اصطلاحی است که به‌انواع فینیش پارچه یا لباس‌های پنبه شکل می‌گویند که به‌وسیله آن جلوه پارچه دست‌خوش تغییر می‌شود.

 

یقه‌دلبری

یقه‌دلبری یکی از اشکال یقه برای دوخت می‌باشد. در بالای سینه آن حالت قلب مانندی ایجاد می‌شود و برای افرادی که بالا تنه آن‌ها کمی چاق است مورد استفاده قرار می‌گیرد. این یقه‌ها مختص لباس‌های زنانه طراحی می‌شود و یقه‌ای مدرن به‌حساب می آید. 

 

اصطلاحات مرسوم در بازار پارچه – بخش دوم

 

ماشین‌تخت

ماشین‌تخت اصطلاحی برای ماشین‌های بافندگی بوده که به صورت کشویی و رفت‌وآمدی می‌بافد. در بعضی مواقع کشو یا ماشین کشو مورد خطاب قرار می‌گیرد.

 

کالیته یا کاتالوگ

اولین سوالی که برای بعضی از افراد ممکن است ایجاد شود، این است که خریداران عمده پارچه چگونه پارچه‌ها را انتخاب می کنند؟

در پاسخ:

اکثر کارخانجات نساجی و تامین کننده‌های پارچه نمونه‌ای کوچک از زیر دست به‌همراه رنگ‌بندی و طرح‌های گوناگون آن پارچه به کمک کالیته‌های مقوایی آماده می‌کنند. به‌کمک آن مشتری می‌تواند همزمان با لمس پارچه تمامی طرح‌ها و رنگ‌های موجود برای آن پارچه را نیز مشاهده نماید. شکل ظاهری و سایزهای کاتالوگ‌ها براساس میزان رنگ‌بندی و طرح، سایزهای طرح، نوع و جنس، سلیقه شخصی و … می‌تواند متفاوت باشد.

 

اصطلاحات مرسوم در بازار پارچه – بخش دوم

 

سری رنگ پارچه

برای تولید پارچه‌های طرح‌داری مثل پارچه‌های پیراهنی یا ملحفه‌ای، یک طرح در چندین رنگ مختلف تولید می‌شوند. برای پارچه‌های ساده رنگی نیز گاها از یک جنس پارچه در چندین رنگ استفاده می‌کنند. بعضی اوقات نیز فروش کارخانجات نساجی یا عمده‌فروشان بدین صورت می‌باشد که تمامی رنگ‌های یک طرح و پارچه را یک‌جا به‌فروش می‌رسانند.

پارچه ملحفه‌ای گل‌دار که به‌وسیله 5 رنگ به‌تولید رسیده است را در نظر داشته باشید. اگر یک کارخانه نساجی یا فروشنده بگوید که فروش او به صورت سری رنگ است؛ بدین‌معنا است که مشتری باید تمام رنگ‌بندی را به‌طور یک‌جا خرید نماید و از هر رنگ حداقل یک طاقه به مشتری خود بفروشد. در صورتی که فروش به صورت سری رنگ و سری عدلی باشد، آنگاه داخل عدل دو سری رنگ و حداقل فروش یک عدل موجود می‌باشد.

 

اصطلاحات مرسوم در بازار پارچه – بخش دوم

 

وزن یا گرماژ

اولین سوالی که ممکن است ایجاد گردد این است که وزن یا گرماژ پارچه نشان‌دهنده چه خصوصیت و ویژگی‌ای در پارچه می‌باشد؟

گرماژ اصطلاحی رایج در بازار پارچه است که معادل وزن می‌باشد. سوالی که ایجاد می‌شود روش محاسبه وزن پارچه است. واحدهای اندازه‌گیری وزن و گرماژ پارچه عموما بر حسب گرم بوده و هر پارچه‌ای می‌تواند با تراکم بافت‌های مختلف و ضخامت‌های مختلفی تولید شود.

میزان مصرف الیاف در بافت پارچه و فشردگی آن الیاف با همدیگر تراکم پارچه را به‌وجود می‌آورند؛ که باعث ایجاد ضخامت‌های مختلف یک پارچه و وزن آن می‌شوند. کارخانجات نساجی و دیگر فروشندگان پارچه جهت مشخص نمودن تراکم بافت پارچه یا وزن و گرماژ به مشتریان خود می‌گویند که هرچه پارچه تراکم بافت و یا ضخامت بیشتری داشته باشد، گرماژ بیشتری نیز دارد.

در واقع منظور از گرماژ پارچه میزان وزن یک متر طول پارچه در عرض آن است. به عنوان مثال اگر فروشنده‌ای بگوید این پارچه تترون با عرض یک متر و نیم 180 گرم وزن دارد بدین‌معنا است که وزن یک متر پارچه آن در عرض 150 سانتی متر، 180 گرم می‌باشد. به‌همین علت برای محاسبه وزن پارچه با هر عرض دلخواه، یک متر از طول آن پارچه را برش زده و روی ترازو قرار می‌دهند تا گرماژ آن را به‌دست آورند.

 

کلام آخر

بازاربزازی در این بخش از سری مقالات اصطلاحات مرسوم در بازار پارچه – بخش دوم، اصطلاحات مختلفی همچون تول، رگلان، آکریل، دونه‌گیری، کامپکت، فینیش پارچه، kop، خار زدن، سنگ‌شور و آنزیم‌شور، یقه‌دلبری، ماشین‌تخت، کالیته یا کاتالوگ و گرماژ یا وزن را مورد بررسی قرار داد.

توصیه می‌کنیم پیش از مطالعه این مقاله بخش اول را ابتدا مطالعه کنید و برای آموزش و دانستن تمام اصطلاحات در بازار پارچه در بخش بعدی نیز ما را همراهی نمایید.

ما در بازاربزازی با ارائه انواع پارچه های فاستونی دست اول تولیدکنندگان برتر داخلی مثل پارچه دیپلمات، پارچه فاستونی جودون، پارچه فاستونی چهارخانه، پارچه فاستونی ساده، پارچه فاستونی سنجاقی، پارچه فاستونی سوزنی، پارچه فاستونی طرح جناقی و پارچه فاستونی فیلافیل و … خیال شما را از بابت قیمت، کیفیت و اصالت محصولات راحت کرده تا بتوانید به سرعت خریدی با کیفیت را با ما تجربه نمایید.

شایان ذکر است برای تهیه‌ی پارچه لباس‌های فرم انواع شرکت‌ها و یا مدارس (خرید متراژ بالا) با قیمت عمده در خدمت هستیم که بسیار مقرون به‌صرفه‌تر از قیمت‌های موجود در بازار خواهد بود.

 

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]