اصطلاحات مرسوم در بازار پارچه

در بازار خرید و فروش پارچه اصطلاحات مرسومی به‌کار برده می‌شود. نداستن این اصطلاحات برای افرادی که با این بازار سر و کار دارند خوشایند نبوده و گیج کننده می‌شود. به‌همین علت آشنایی با اصطلاحات مختلف برای تازه کاران و افراد فعال در این حوزه چه به‌عنوان خریدار یا فروشنده امری ضروری است.

در ادامه بازاربزازی در مقاله‌‌ی اصطلاحات مرسوم در بازار پارچه – بخش اول قصد دارد شما را با انواع اصطلاحات موجود در بازار پارچه فروشی آشنا کند.

 

یارد چیست؟

یارد نیز همانند متر یکی از واحدهای اندازه‌گیری طول موجود در دنیا می‌باشد که در بازار پارچه‌فروشی نیز گاها به گوش می‌رسد. هر یارد در بازار پارچه برابر 91 سانتی‌متر یا 914 میلی‌متر بوده که قیمت‌دهی برخی از پارچه‌های وارداتی موجود در بازار نیز بر اساس این واحد صورت می‌گیرد.

درحالی که واحد اصلی اندازه‌گیری طول در ایران، متر است که معادل 100 سانتی‌متر است؛ پارچه‌های خارجی موجود در ایران بر اساس یارد اندازه‌گیری می‌شوند. اکثر پارچه‌های خارجی به‌صورت طاقه‌های 50 یاردی‌اند که هرکدام معادل 45 متر است.

 

اصطلاحات مرسوم در بازار پارچه – بخش اول

 

عرض و طول پارچه

پارچه‌ها دارای عرض ثابت اما طول متغیر هستند؛ و طول آن‌ها تا جایی که پارچه برش بخورد محاسبه می‌گردد. محاسبه عرض پارچه‌ها طبق نوع و چگونگی مصرف و نحوه الگو آن‌ها انجام می‌گردد.  سپس در کارخانه‌های گوناگون تولید می‌شوند و بعد از طاقه‌پیچی با طول معین برش داده می‌شوند.

بنابراین طول پارچه را همان متراژ طاقه یا توپ پارچه تعبیر می‌کنند. توجه کنید که یکی از عوامل تاثیرگذار در قیمت پارچه علاوه بر جنس و کیفیت، عرض آن است. به‌عنوان مثال قیمت پارچه‌ی تترونی که عرضی حدود 150 سانتی‌متر دارد، از پارچه تترون دیگر با همان جنس و کیفیت ولی با عرض 90 سانتی‌متر بیشتر است. به‌همین خاطر خریداران باید طبق نوع مصرف و نحوه الگو خود به خرید به‌صرفه پارچه بپردازند و پول عرض بیشتر را متحمل نشوند.

 

خرج‌کار چیست؟

خرج‌کار اصطلاحی است که در مورد اکسسوری و تزئینات لباس که عبارت است از: دکمه‌ها، زیپ‌ها، آویزها، یقه و غیره، به‌کار برده می‌شود. به‌طورکلی موارد جانبی که جهت تولید و دوخت یک لباس مورد استفاده قرار می‌گیرد را خرج‌کار می‌نامیم.

 

اصطلاحات مرسوم در بازار پارچه – بخش اول

 

اسپان چیست؟

عموما برای انواعی از نخ‌های پلی استری یا تکه تکه شده از اصطلاح اسپان استفاده می‌کنیم. در اصل اسپان شامل نخ‌هایی است که الیاف آن‌ها تکه تکه شده و دیگر حالت یک‌سره ندارند و این موضوع فقط به پلی استر خلاصه نمی‌شود. در واقع یکی از مزیت‌های اسپان بودن نخ‌ها این است که به رد و بدل شدن و عبور هوا در یک لباس کمک می‌کنند.

 

اصطلاحات مرسوم در بازار پارچه – بخش اول

 

ژاکارد یا جاکارد jacquard

ژاکارد یا جاکارد به نوعی طرح پارچه می‌گویند که طرح آن‌ها تابع روند بافت شکل است. این طرح‌ها یا ژاکارد به‌صورت‌های مختلفی مثل لوزی، مربع، حاشیه زیگزاگی و اشکال مختلف و … هستند.

 

اصطلاحات مرسوم در بازار پارچه – بخش اول

 

منظور از مرسریزه چیست؟

نوعی تکمیل نخ‌های پنبه است که طی یک فرآیند قلیایی خواص مفیدی را به نخ می‌دهد و برخی خواص بد را از نخ پنبه می‌گیرد.

 

فیلامنت چیست؟

فیلامنت در واقع، الیاف پیوسته و باریکی است که معمولاً دور یک قرقره بسته می‌شود و برای بافتن پارچه به‌کار می‌رود. معمولا الیاف پارچه‌های ورزشی از جنس فیلامنت است و برای پارچه‌های دیگر صرفه اقتصادی و کاربردی ندارد. برخی اوقات به صورت مخلوط با دیگر نخ‌ها نیز در لباس‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

اصطلاحات مرسوم در بازار پارچه – بخش اول

 

تیکه رنگ‌کنی

در برخی مواقع لباس‌ها را با پارچه‌های خام یا بدون رنگ می‌دوزند. قبل از عملیات نهایی دوخت به واسطه رنگ‌رزی‌های تخصصی در رنگ تکمیل می‌شوند. به این فرآیند تیکه رنگ‌کنی می‌گویند.

 

دو رو یا یک رو

دو رو و یک رو نوعی از بافت‌های پارچه‌ هستند. در یک رو، یک لایه بافته شده است و در دو رو، یک لایه دیگر نیز به هنگام بافت با لایه اصلی ضمیمه می‌شود. عموما هر دو طرف در پارچه‌های دو رو قابل استفاده افراد می‌باشند.

 

اصطلاح دورس
پارچه دورس نوعی پارچه‌ی ضخیم بافته شده در دسته پارچه‌های تریکو می‌باشد که با ماشین‌های گردباف بافته می‌شود. قسمت داخلی پارچه دورس از جنس پنبه و حالت کُرکی شکلی دارند که این کُرک‌ها در واقع تار و پودهای پشت پارچه هستند که در تراکم بالا روی هم قرار گرفته‌اند. از این پارچه‌ها برای کاربردهای زمستانی و پاییزه استفاده می‌شود. دورس دو نخ و سه نخ یکی از رایج‌ترین دورس‌ها در بازار می‌باشند.

 

اصطلاحات مرسوم در بازار پارچه – بخش اول

 

کلام آخر

بازاربزازی در بخش اول از سری مقالات اصطلاحات مرسوم در بازار پارچه، به‌معرفی برخی از اصطلاحات رایجی چون یارد، عرض و طول پارچه، خرج‌کار، اسپان، دورس، تیکه رنگ‌کنی، فیلامنت و … پرداخت.

ما در بازاربزازی با ارائه انواع پارچه‌های فاستونی دست اول تولیدکنندگان برتر داخلی مثل پارچه دیپلمات، پارچه فاستونی جودون، پارچه فاستونی چهارخانه، پارچه فاستونی ساده، پارچه فاستونی سنجاقی، پارچه فاستونی سوزنی، پارچه فاستونی طرح جناقی و پارچه فاستونی فیلافیل و … خیال شما را از بابت قیمت، کیفیت و اصالت محصولات راحت کرده‌ایم تا بتوانید به سرعت خریدی با کیفیت را با ما تجربه نمایید.

شایان ذکر است برای تهیه‌ی پارچه لباس‌های فرم انواع شرکت‌ها و یا مدارس (خرید متراژ بالا) با قیمت عمده در خدمت هستیم که بسیار مقرون به‌صرفه‌تر از قیمت‌های موجود در بازار خواهد بود.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]