فرآیند تولید پارچه _ بخش سوم

تبدیل نخ به پارچه نهایی سفری جذاب است که شامل مراحل مختلفی می‌شود. به صورت کلی می‌توان گفت که صنعت نساجی و فرآیند تولید پارچه سه مرحله کلی را پشت سر می‌گذارد. این مراحل شامل ریسندگی، بافندگی و تکمیل هستند. البته هرکدام از واحدها پروسه طولانی و مهمی دارند که کیفیت در تمام جزئیات آن‌ها اهمیت زیادی در کیفیت نهایی پارچه تولیدی دارد. همچنین دستگاه‌ها و ماشین‌های مختلفی در تمامی فرآیند تولید پارچه در مراحل مختلف به کار می‌رود که سرعت و کیفیت پارچه نهایی را تعیین می‌کند.

در بخش اول به توضیح کامل مرحله‌ی ریسندگی پرداختیم. در بخش دوم به توضیح کامل مرحله‌ی بافندگی پرداختیم. قرار است در بخش سوم مرحله‌ی تکمیل را شرح دهیم. در مقاله‌ی فرآیند تولید پارچه _ بخش سوم بازاربزازی با ما همراه باشید.

مرحله تکمیل، آخرین مرحله در فرآیند تولید پارچه است که در آن، خواص نهایی مورد نظر به پارچه داده می‌شود. این مرحله شامل فرآیندهای مختلفی است که بسته به نوع پارچه و کاربرد آن انجام می‌شوند.

 

مرحله تکمیل در فر‌آیند تولید پارچه

بعد از اینکه مراحل ریسندگی و بافندگی در فرآیند تولید پارچه به پایان رسید، مرحله نهایی کار یعنی فرآیند تکمیل آغاز می‌شود. در حال حاضر تفکر خلاق با تکنولوژی‌های روز همراه شده تا عرصه را برای تولید پارچه‌های جدید فراهم کند و به‌همین دلیل تنوع و گستردگی زیادی در تولید پارچه‌ها ایجاد می‌شود.

در اصل عملیات تکمیلی در فرآیند تولید پارچه به مجموعه تکنیک‌هایی گفته می‌شود که خصوصیات جدیدی به آن پارچه اضافه می‌کند. به طور مثال پلیسه کردن پارچه، ضد چین و چروک کردن، ضد لکه یا اضافه کردن پوشش ضد آب در عملیات تکمیلی انجام می‌شود.

فرآیند تولید پارچه _ بخش سوم

پلیسه‌ی پارچه

یکی از قدیمی‌ترین تکنیک‌های تکمیلی که در انواع پارچه‌ها کاربرد زیادی دارد و در ابتدا توسط یونانی‌ها و مصری‌ها اجرا شد پلیسه کردن است. به صورت‌کلی برای پلیسه کردن پارچه بیشتر از نخ‌هایی استفاده می‌شود که حدود ۶۵ درصد آن را الیاف مصنوعی و ۳۵ درصد آن را الیاف طبیعی تشکیل داده باشد تا بتوان شکل بهتری به پارچه پلیسه شده داد.

پارچه‌های پلیسه شده بیشتر برای لباس‌های زنانه به کار می‌روند و طرح و برش عمودی روی لباس ایجاد می‌کنند و به دلیل طرح متفاوتی که دارند برای پارچه‌هایی مانند حریر و ساتن کاربرد بیشتری دارند.

 

ترانسفر پارچه

یکی دیگر از روش‌های جالب در مرحله تکمیل فرآیند تولید پارچه با چاپ ترانسفر است. این روش ابتدا در سال ۱۹۶۰ توسط سیبا گایگی ارائه شد و طرح مورد نظر با استفاده از رنگ‌های روغنی و براق روی کاغذ کشیده می‌شد. بعد از آن با قرار دادن پارچه بین دو برگه از کاغذ طرح‌دار و ایجاد فشار و حرارت روی آن پارچه طرح‌دار می‌شد.
در حال حاضر نیز در فرآیند تولید پارچه در مرحله تکمیل از چاپ ترانسفر استفاده می‌شود. البته این چاپ بیشتر برای پارچه‌های میکروفایبر که دارای سطح نرم و صاف هستند بهتر عمل می‌کند و زیبایی بیشتری دارد.

 

برجسته‌سازی سطح پارچه

یکی دیگر از روش‌هایی که در فرآیند تولید پارچه و در مرحله تکمیل استفاده می‌شود، برجسته‌سازی سطح پارچه است. این تکنیک به روش‌های مختلفی انجام می‌گیرد و قصد از انجام آن ایجاد سطوح برجسته و غیرمعمول روی پارچه است. البته برجسته‌سازی سطح پارچه بیشتر برای لباس‌های ورزشی، مد و تزیینات داخلی کاربرد دارد. همچنین چاپ لوگو برندهای تولید کننده لباس و پارچه با استفاده از برجسته‌سازی انجام می‌گیرد.

موادی که در برجسته‌سازی سطح پارچه استفاده می‌شوند از متریال مقاوم، ضد آب و انعطاف پذیر هستند که در طول زمان کیفیت خود را از دست ندهند. همچنین ممکن است که برجسته‌سازی پارچه با روش‌های دیگری مانند به کارگیری لیزر، رودوزی و روش‌های دیگر انجام شود. علاوه بر آن برخی از محلول‌های شیمیایی هم باعث ایجاد تغییراتی در سطح پارچه می‌شود و تمام یا قسمتی از آن را برجسته می‌کند.

 

چاپ دیجیتال

در گذشته برای چاپ پارچه از روش‌های مکانیکی استفاده می‌شد که محدودیت در استفاده از رنگ داشت و سرعت کم آن باعث کاهش سرعت تولید پارچه و چاپ آن می‌شد. اما امروزه با کمک تکنولوژی و تکامل رایانه امکان تولید پارچه در صنعت نساجی با استفاده از چاپ دیجیتال وجود دارد. در تکنیک چاپ دیجیتال طرح‌های مختلف روی تیشرت، لباس‌های متفاوت و سایر پارچه‌هایی که در صنعت نساجی استفاده می‌شوند فراهم است.

ازجمله ویژگی‌های منحصر به فرد چاپ دیجیتال عدم محدودیت رنگ‌ها و عدم محدودیت طرح‌ها در چاپ است. این موضوع باعث می‌شود که فرآیند تولید پارچه کیفیت بهتری پیدا کند و تنوع بالاتری در آن ایجاد شود. با استفاده از روش‌های پیشرفته در صنعت نساجی می‌توان پارچه‌هایی با ظاهر متفاوت، زیبا، کارآمد و هنرمندانه خلق کرد. همچنین ترکیب تکنولوژی و خلاقیت در فرایند تولید پارچه در مرحله تکمیل این امکان را برای طراحان لباس ایجاد می‌کند که بتوانند لباس‌هایی متفاوت و زیبا برای فصل‌های مختلف سال طراحی و تولید کنند.

 

فرآیند تولید پارچه _ بخش سوم

 

 

مرحله شست‌وشو 

بعد از آنکه فرآیند بافندگی به پایان رسید باید پارچه شسته شود و تثبیت رنگ روی آن انجام بگیرد. مرحله تثبیت رنگ پارچه، که به مرحله آهارزنی معروف است، یکی از مراحل تکمیل در فرآیند تولید پارچه است که بعد از بافندگی انجام می‌شود. در این مرحله، به الیاف یا نخ‌ها، آهار اضافه می‌شود تا به آن‌ها استحکام، ضخامت و درخشندگی بدهد و همچنین رنگ پارچه را تثبیت کند.

فرآیند تولید پارچه _ بخش سوم

آهار به دو دسته طبیعی و مصنوعی تقسیم می‌شود:

  • آهارهای طبیعی: از موادی مانند نشاسته، صمغ و ژلاتین تهیه می‌شوند.
  • آهارهای مصنوعی: از موادی مانند پلی وینیل الکل، اکریلیک و رزین اپوکسی تهیه می‌شوند.

نوع آهار و روش آهارزنی بسته به نوع پارچه و کاربرد آن متفاوت است.

روش‌های مختلفی برای آهارزنی پارچه وجود دارد، از جمله:

  • آهارزنی غوطه‌وری: در این روش، پارچه در محلول آهار غوطه‌ور می‌شود و سپس فشرده می‌شود تا آهار اضافی از آن خارج شود.
  • آهارزنی پاششی: در این روش، محلول آهار با استفاده از نازل روی پارچه پاشیده می‌شود.
  • آهارزنی با غلتک: در این روش، پارچه از بین دو غلتک عبور می‌کند که آغشته به محلول آهار هستند.

مزایا و معایب آهارزنی پارچه:

مزایای آهارزنی پارچه:

  • افزایش استحکام و ضخامت پارچه
  • افزایش درخشندگی و براقیت پارچه
  • تثبیت رنگ پارچه
  • ایجاد حس لطافت و نرمی در پارچه
  • افزایش مقاومت پارچه در برابر چروک شدن
  • افزایش مقاومت پارچه در برابر رطوبت

معایب آهارزنی پارچه:

  • کاهش تنفس‌پذیری پارچه
  • افزایش وزن پارچه
  • سفت شدن پارچه
  • ایجاد حساسیت پوستی در برخی افراد

نکاتی در مورد آهارزنی پارچه:

  • آهارزنی باید متناسب با نوع پارچه و کاربرد آن انجام شود.
  • استفاده بیش از حد از آهار می‌تواند باعث سفت شدن و غیرقابل انعطاف شدن پارچه شود.
  • آهارزنی باید در شرایط مناسب دما و رطوبت انجام شود.
  • بعد از آهارزنی، پارچه باید به طور کامل خشک شود.

 

بررسی کیفیت نهایی

مرحله بازرسی و ارزیابی کیفیت نیز در مرحله تکمیل انجام می‌گیرد. در این مرحله قبل از عرضه پارچه به بازار باید پارچه بررسی شود که از استاندارهای لازم برخوردار است یا خیر؟

 

ارسال به بازار

بعد از  تمامی این مراحل پارچه حاصل با کیفیت مطلوب و رنگ مناسب با طرح‌های متناسب با سلیقه بازار بسته بندی می‌شود و آماده توزیع در بازار مصرف می‌شود.

فرآیند تولید پارچه _ بخش سوم

 

کلام آخر 

در مقاله‌ی فرآیند تولید پارچه _ بخش سوم به توضیح مراحل مختلف مرحله‌ی سوم تولید پارچه یعنی تکمیل پرداختیم. با سایر مقالات بازاربزازی همراه ما باشید.

در مقاله‌ی فرآیند تولید پارچه از نخ تا پارچه نهایی بازاربزازی فرآیند تولید پارچه را از ابتدا تا انتها بررسی کردیم. البته موارد مذکور به صورت کلی هستند و با توجه به نوع الیافی که در تولید نخ و پارچه استفاده می‌شود، ممکن است فرآیند تولید پارچه متفاوت باشد.

به‌طور مثال برای تولید پارچه‌ای مصنوعی مانند پارچه اسپان بسیاری از موادری که ذکر شد یا دستگاه‌های ریسندگی و بافندگی کاربرد ندارند و روش‌ها و سیستم‌های دیگری استفاده می‌شود.

 ما در بازاربزازی با ارائه انواع پارچه‌های فاستونی دست اول تولیدکنندگان برتر داخلی مثل پارچه دیپلمات، پارچه فاستونی جودون، پارچه فاستونی چهارخانه، پارچه فاستونی ساده، پارچه فاستونی سنجاقی، پارچه فاستونی سوزنی، پارچه فاستونی طرح جناقی و پارچه فاستونی فیلافیل و … خیال شما را از بابت قیمت، کیفیت و اصالت محصولات راحت کرده‌ایم تا بتوانید به سرعت خریدی با کیفیت را با ما تجربه نمایید.

شایان ذکر است برای تهیه‌ی پارچه لباس‌های فرم انواع شرکت‌ها و یا مدارس (خرید متراژ بالا) با قیمت عمده در خدمت هستیم که بسیار مقرون به‌صرفه‌تر از قیمت‌های موجود در بازار خواهد بود.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]