فرآیند تولید پارچه _ بخش دوم

تبدیل نخ به پارچه نهایی سفری جذاب است که شامل مراحل مختلفی می‌شود. به صورت کلی می‌توان گفت که صنعت نساجی و فرآیند تولید پارچه سه مرحله کلی را پشت سر می‌گذارد. این مراحل شامل ریسندگی، بافندگی و تکمیل هستند. البته هرکدام از واحدها پروسه طولانی و مهمی دارند که کیفیت در تمام جزئیات آن‌ها اهمیت زیادی در کیفیت نهایی پارچه تولیدی دارد. همچنین دستگاه‌ها و ماشین‌های مختلفی در تمامی فرآیند تولید پارچه در مراحل مختلف به کار می‌رود که سرعت و کیفیت پارچه نهایی را تعیین می‌کند.

در بخش اول به توضیح کامل مرحله‌ی ریسندگی پرداختیم، قرار است در بخش دوم مرحله‌ی بافندگی را شرح دهیم. در مقاله‌ی فرآیند تولید پارچه _ بخش دوم بازاربزازی با ما همراه باشید.

بدون مرحله‌ی بافندگی، هیچ‌کدام از آن پارچه‌های زیبا و متنوعی که در زندگی روزمره خود از آن‌ها استفاده می‌کنیم، وجود نخواهد داشت.

فرآیند تولید پارچه _ بخش دوم

مرحله بافندگی در فرآیند تولید پارچه

پس از مرحله ریسندگی نوبت به بافندگی پارچه می‌رسد. در این مرحله دو دسته نخ‌ تار و پود به روش‌های مختلف و توسط دستگاه‌های پیشرفته در هم تنیده می‌شوند. به عبارتی دیگر فرآیند تولید پارچه در مرحله بافندگی در اثر تداخل نخ‌های تار و پود با یکدیگر انجام می‌گیرد. رشته‌های طولی یا تارها و رشته‌های عرضی یا پودها با روش‌های بافت در هم تنیده شده و پارچه بافته می‌شود. البته روش‌هایی که برای بافت پارچه در دستگاه بافندگی وجود دارد چند مدل مختلف است.

فرآیند تولید پارچه _ بخش دوم

اهمیت مرحله بافندگی در تولید پارچه

مرحله بافندگی، قلب فرآیند تولید پارچه است و نقشی اساسی در تعیین کیفیت نهایی، ظاهر و کاربرد آن دارد. در مرحله‌ی بافندگی، الیاف یا نخ‌های ریسیده شده با نظم و انسجام خاصی در هم تنیده می‌شوند و به صورت یکپارچه در می‌آیند.

اهمیت:

  • شکل‌دهی به پارچه: در مرحله بافندگی، با قرارگیری الیاف در جهت‌های مختلف و با استفاده از تکنیک‌های مختلف بافت، به پارچه شکل و فرم دلخواه داده می‌شود. تنوع طرح‌ها و بافت‌های پارچه، از ساده تا پیچیده، همگی مرهون خلاقیت و ظرافت این مرحله است.
  • تعیین ویژگی‌های پارچه: عواملی مانند تراکم بافت، استحکام، کشسانی، نرمی و لطافت پارچه، تا حد زیادی تحت تاثیر نوع بافت و نحوه قرارگیری الیاف در آن است. بافندگی ماهرانه می‌تواند پارچه‌ای با ویژگی‌های منحصر به فرد و متناسب با کاربردهای خاص تولید کند.
  • ایجاد تنوع ظاهری: بافت‌های مختلف، نقش‌ها و رنگ‌های متنوعی را در پارچه ایجاد می‌کنند که زیبایی و جذابیت آن را دوچندان می‌کند. این تنوع، نظر هر سلیقه‌ای را به خود جلب کرده و امکان تولید پوشاک و لوازم دکوری با طرح‌های چشم‌نواز را فراهم می‌کند.
  • تلفیق الیاف: در بافندگی می‌توان از الیاف مختلف به صورت ترکیبی استفاده کرد و از مزایای هر کدام بهره برد. این امر، تولید پارچه‌هایی با ویژگی‌های منحصر به فرد و متناسب با نیازهای خاص را امکان‌پذیر می‌کند.
  • پایه‌ی تکمیل: پارچه حاصل، پایه‌ی خام برای مراحل بعدی تکمیل مانند رنگ‌رزی، چاپ، آهارزنی و … است. کیفیت و ظرافت بافت، در کیفیت مراحل بعدی و در نهایت، محصول نهایی تاثیر بسزایی خواهد داشت.

در کنار موارد مذکور، بافندگی یک هنر-صنعت اصیل و کهن است که از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود و نقش مهمی در فرهنگ و هویت جوامع مختلف ایفا می‌کند. حفظ و احیای این هنر-صنعت، به منزله پاسداری از میراث فرهنگی و ثروت ملی است.

فرآیند تولید پارچه _ بخش دوم

فرآیند تولید پارچه به روش تار و پودی

این روش مرسوم‌ترین روش در فرآیند تولید پارچه است. دو رشته نخ از دو جهت متفاوت در هم تنیده می‌شوند و طول و عرض پارچه را تشکیل می‌دهند. معمولا زمانی که از این روش در تولید پارچه‌ استفاده می‌شود، پارچه استحکام خوبی دارد. همچنین این روش برای تولید پارچه‌هایی مانند ساتن، تترون، فاستونی، مانتویی سیلیکات، پیراهنی چهارخانه، شلواری و… کاربرد دارد.

 

فرآیند تولید پارچه به روش کشباف

بافت حلقوی یا کشباف در اصل از خمیده کردن یک بخش از نخ و اتصال آن به سایر نخ‌ها پیش می‌رود. این روش که با استفاده از دستگاه‌های بافندگی انجام می‌شوند فرآیندی شبیه به بافت لباس با میل بافنتی دستی دارد. نخ از حلقه‌های متوالی حرکت می‌کند و به رج بعدی منتقل می‌شود. این روش بافت باعث ایجاد حالت کشسانی در پارچه می‌شود و به‌همین دلیل برای بافت پارچه‌های کشی مانند پارچه ورزشی، ریون و … کاربرد دارد.

 

فرآیند تولید پارچه بدون بافت

شاید این روش به نظر غیرممکن برسد؛ اما جالب است بدانید که نمد بافی سنتی با همین روش انجام می‌گیرد. در اصل برای تولید پارچه بدون بافت، خبری از اتصال تارها و پودها یا بافت کشی نیست. بلکه تمام الیاف به صورت مستقیم و با کمک روش‌های مکانیکی یا شیمیایی به هم متصل می‌شودن و البته استحکام خوبی هم دارند. تمامی روش‌های بافندگی با استفاده از دستگاه‌های بافندگی مخصوصی انجام می‌گیرد.

 

سیستم‌های بافندگی

به صورت کلی دو نوع سیستم اولیه و ثانویه در فرآیند تولید پارچه و بافندگی کاربرد دارد. همچنین سیستم‌های کمکی هم در فرایند بافت کاربرد دارند. در سیستم اولیه بافندگی از تشکیل دهانه، پودگذاری و دفتین استفاده می‌شود. اما در روش ثانویه متفاوت است و سیستم‌های تغذیه تار به ماشین بافندگی، تیک‌آپ یا برداشت مایع توسط پارچه در ماشین و انتخاب پود به کار می‌روند. سیستم‌های کمکی مواردی مانند سیستم مراقبت تار، محافظ تار، سیستم مراقبت پود و ذخیره مجدد پود هستند که کیفیت بافت را تا حد زیادی افزایش می‌دهند.

 

فرآیند تولید پارچه _ بخش دوم

 

 

سیستم اولیه تشکیل دهانه

در فرآیند تولید پارچه، سیستم اولیه بافندگی، وظیفه جدایش رشته‌های تار را بر اساس الگوی معین بر عهده دارد. همچنین پودگذاری رج جدید را قبل از دفتین انجام می‌دهد. برای توضیح بیشتر می‌توانید این سیستم را چیزی شبیه به بافت فرش در نظر بگیرید. در هر رج باید پودهای جدید در جای مناسب و بر اساس طرح معین بافته شود. همچنین تارهای مشخصی انتخاب می‌شوند که پود در همان قسمت قرار بگیرد و بعد از آن عملیات دفتین زدن انجام می‌شود.

در سیستم اولیه هم صفحه‌ای از تارها و نخ‌های پود بالا و پایین می‌روند و به فضای ایجاد شده بین دو صفحه تار و پود دهانه نخ تار گفته می‌شود.

البته سیستم اولیه تشکیل دهانه به دو شکل دهانه باز، نیمه باز و دهانه بسته وجود دارد که هرکدام عملکردی جداگانه‌ای دارند. در سیستم دهانه باز فقط یک رشته تار حرکت می‌کند؛ اما در سیستم نیمه باز خط دهانه نخ تار در رشته‌ها برای پودگذاری بعدی ثابت هستند و فاصله کمتری را طی می‌کنند و بعد از آن دوباره صعودی می‌شوند.

درنهایت در سیستم دهانه بسته همه‌ی رشته‌های تار بعد از پودگذاری به سطح مشخصی از صفحه آورده می‌شوند.

 

سیستم اولیه پودگذاری و دفتین زدن در بافندگی

در فرآیند تولید پارچه در مرحله بعد از تشکیل دهانه و انتخاب تار، نوبت به پودگذاری در بافندگی می‌رسد. به این صورت که بعد از تشکیل دهانه نخ تار، پودگذاری بر اساس طرح مشخص انجام می‌شود. درنهایت بعد از انتخاب تار و پودگذاری نوبت به دفتین است تا نخ‌های پود به شکل مناسب سر جای خود قرار بگیرند و استحکام بیشتری پیدا کنند.

 

سیستم ثانویه در فرایند بافندگی

بعت از سپری شدن سیستم اولیه در بافندگی، نوبت به سیستم ثانویه می‌رسد که چندین مرحله شامل کنترل تار به روش مثبت و منفی دارد. در اصل وظیفه سیستم ثانویه کنترل تار این است که تمام تارها را از نظر برخورداری از کشش مناسب بررسی کند که در حالت مثبت، مکانیسم کنترل چرخش قرقره روی دستگاه بافندگی یا ماشین‌های شکل‌دهی پارچه انجام می‌شود که قرقره در آن به‌صورت مکانیکی متحرک می‌شود.

 

نحوه عملکرد سیستم‌های کمکی در فرآیند تولید پارچه

برای بهبود کیفیت بافت در فرآیند تولید پارچه باید سیستم‌های کمکی در کنار سیستم اولیه و ثانویه فعال باشند. البته وجود این سیستم‌ها ضروری نیست؛ اما در بهبود کیفیت بافت تاثیر بسیار زیادی دارند. در اصل سیستم کمکی با اجزای مختلف خود باعث می‌شود که نخ در فرآیند بافندگی از آسیب دور بماند و کیفیت آن حفظ شود. به طور مثال مکانیسم محافظ تار این امکان را فراهم می‌کند که از آسیب شدید به رشته‌های تار، سیم‌های شانه و ماکو جلوگیری شود.

درعین‌حال به جلوگیری از ترک‌خوردگی پارچه کمک می‌کند. سیستم کمکی مراقبت تار نیز با هدف مراقبت تار کار می‌کند. در هنگام شکستگی نخ تار عملیات دستگاه بافندگی را متوقف می‌کند.

 

کلام آخر 

در مقاله‌ی فرآیند تولید پارچه _ بخش دوم به توضیح مراحل مختلف مرحله‌ی دوم تولید پارچه یعنی بافندگی پرداختیم. در بخش سوم مقاله به توضیح مراحله‌ی تکمیل خواهیم پرداخت. با بازاربزازی همراه شوید.

 ما در بازاربزازی با ارائه انواع پارچه‌های فاستونی دست اول تولیدکنندگان برتر داخلی مثل پارچه دیپلمات، پارچه فاستونی جودون، پارچه فاستونی چهارخانه، پارچه فاستونی ساده، پارچه فاستونی سنجاقی، پارچه فاستونی سوزنی، پارچه فاستونی طرح جناقی و پارچه فاستونی فیلافیل و … خیال شما را از بابت قیمت، کیفیت و اصالت محصولات راحت کرده‌ایم تا بتوانید به سرعت خریدی با کیفیت را با ما تجربه نمایید.

شایان ذکر است برای تهیه‌ی پارچه لباس‌های فرم انواع شرکت‌ها و یا مدارس (خرید متراژ بالا) با قیمت عمده در خدمت هستیم که بسیار مقرون به‌صرفه‌تر از قیمت‌های موجود در بازار خواهد بود.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]