بازاربزازی در بخش دوم از این سری مقالات درباره مثلث هارمونیک گوته، رنگ های مکمل جانبی، ترکیب سه گانه، ترکیب چهار گانه، ترکیب تک رنگ، تئوری رنگ شناسی برای طراحی لباس، هارمونی، دما، زمینه، غلظت، ارزش رنگ ها و … صحبت کرد. در بخش آخر این مقاله با ما همراه شوید تا اطلاعات مربوط به رنگ شناسی در طراحی لباس را تکمیل کنیم.

فشن و ترندهای رنگی

مد همان گفتگو بین طراحان، مصرف کنندگان و رسانه ها می باشد. حرف آخر را مصرف کنندگان می زنند و مشخص می کنند که کدام چشم نواز ارزش حمایت دارد. به همین علت ترندها را نمی توان بر مردم تحمیل کرد. در دهه 70 بعضی شرکت ها مثل The Hemline War سعی کردند افکار عمومی را دستکاری کنند، اما سرانجامی جز از دست دادن بخشی از درآمد و مشتریان شان را نداشت. این موضوع اهمیت انتخاب عاقلانه منابع اطلاعاتی را نشان می دهد. یکی از روش های مطالعه و آگاهی از ترندهای رنگی در طراحی لباس، شناخت رنگ سال است. ترندهای رنگی با عوض شدن فصول تغییر می یابند، البته گاهی ممکن است در طول تاریخ نیز تکرار شوند. هرساله موسسه رنگ پنتون مشخص کننده رنگ سال می باشد. رنگ سال علاوه بر تاثیر در صنعت مد و فشن در طراحی های صنعتی و گرافیکی نیز حائز اهمیت می باشد. پس در ابتدای سال میلادی منتظر رنگ سال باشید تا بتوانید برای طراحی های خود از آن الهام بگیرید.

طراحی لباس حرفه ای با رنگ شناسی – بخش سوم

برای کالکشن خود پالت رنگی بسازید !

شرکت های بزرگ در زمینه طراحی لباس دارای متخصصین طراحی پارچه و رنگ شناسی هستند. وظیفه آنها تحقیق درمورد ترندهای رنگی مستقل و وابسته به شرکت های مختلف هستند. در ادامه نتایج و رنگ های منتخب را در استوری برد برای بقیه اعضای تیم به اشتراک می گذارند.

زمانی که قصد دارید برای کالکشن شخصی خود پالت رنگی مناسب انتخاب کنید، باید موارد زیر را انجام دهید :

  • تحقیق و جستجو درباره تئوری رنگ ها و ترندهای مد

  • انتخاب نمودن ترکیب رنگ های مناسب کالکشن خود

  • خلق ترکیب رنگ های جدید به کمک نرم افزارهای طراحی یا دست

  • منطبق نمودن رنگ ها با استانداردهای رنگی

  • اشتراک گذاری و مشورت درمورد رنگ های نهایی با اعضای تیم

  • مطمئن شدن از اینکه دیگر اعضای تیم نیز از همان پالت رنگی استفاده خواهند کرد

درآخر توجه داشته باشید پس از طی مراحل بالا با تامین کننده خود تماس گرفته تا پایه های رنگ های منتخب را تهیه کند تا بتوانید از آنها برای چاپ روی پارچه ها استفاده کنید. می توان گفت مدت زمان این فرآیند حداقل 2 هفته طول می کشد.

طراحی لباس حرفه ای با رنگ شناسی – بخش سوم

نکاتی که برای انتخاب رنگ لباس باید بدانید !

درنظر گرفتن چند نکته مهم برای انتخاب رنگ لباس افراد برای پذیرفته شدن نتیجه نهائی توسط افراد ضروری می باشد. در ادامه به بررسی نکات مهم می پردازیم.

  • توجه کنید اگر لباسی دارای بی نظیرترین طرح باشد اما رنگ های نادرستی را برای آن در کنار هم قرار دهید؛ سبب ازبین بردن تمام تلاش های طراحی می شوید. رنگ های انتخابی شما باید باهم هماهنگی داشته باشند یعنی به اصطلاح طراحی باهمدیگر خوانش داشته باشند.

  • توجه به کنتراست رنگی در تمام مراحل طراحی و رنگ شناسی لباس بسیار حائز اهمیت می باشد. این موضوع به قدری مهم است که در بعضی موارد مبنای اصلی طراحی قرار می گیرد. بدین معنا که طراح سعی دارد لباسی ارائه دهد که کنتراست آن بیشتر به چشم بخورد.

  • طراحی براساس فرهنگ و منطقه جغرافیایی بسیار مهم است. یکی از عوامل تاثیرگذار در تعیین دامنه رنگ های مجاز و عرف آن محیطی است که قرار است لباس در آن پوشیده شود. به همین خاطر انتظار نمی رود از لباس هایی در فرهنگی بی معنا است با استقبال خوبی روبه رو شود.

  • یکی دیگر از عوامل موثر در رنگ شناسی لباس توجه به سن افراد می باشد. افرادی که مسن تر هستند معمولا رنگ های تیره را انتخاب می کنند و کودکان نیز رنگ های شاد را می پسندند. به همین خاطر هنگام طراحی باید توجه کنید فردی که لباس را می پوشد در چه سنی قرار دارد تا رنگ های انتخابی با روحیه آنها سازگار شود.

  • یکی از نکاتی که افراد به آن اهمیت می دهند، این است که در یک لباس خوش فرم و ایده آل بنظر برسد. به عنوان مثال شخصی که می خواهد بلند تر و کشیده تر به نظر رسد باید لباس هایی با رنگ تیره استفاده کند. برعکس فردی که می خواهد اندام پر و بزرگ تر داشته باشد باید از لباس های رنگ روشن استفاده کند.

طراحی لباس حرفه ای با رنگ شناسی – بخش سوم

  • اگر دنبال فروش بیشتر و استقبال کثیر مصرف کننده هستید باید به رنگ سال در طراحی ها دقت کنید. آشنا بودن با صنعت مد طرفداران جدیدی را به سوی شما جذب می کند.

رنگ سفید و مشکی

همانطور که می دانید امروزه انتخاب اکثر افراد برای لباس در طیف رنگ های تیره بخصوص مشکی می باشد. به این دلیل که رنگ سفید شامل هیچ رنگی نبوده اما رنگ مشکی تمامی رنگ ها را در بر می گیرد. این دو رنگ در بحث رنگ شناسی جزو مهم ترین رنگ ها بوده چراکه به کمک ترکیب آنها می توان تمام ست های رنگی را خلق کرد. استفاده از رنگ سفید در یک ترکیب خاص سبب بهتر دیده شدن رنگ های دیگر می شود. انتخاب رنگ مشکی نیز باعث می شود شدت تندی دیگر رنگ های استفاده شده افزایش یابد. سعی کنید از این دو رنگ به خوبی بهره ببرید و در طراحی های خود آن ها را لحاظ کنید تا شاهد نتیجه های متفاوت شوید.

طراحی لباس حرفه ای با رنگ شناسی – بخش سوم

کلام آخر

بازاربزازی در مجموع سه بخش از این سری مقالات به طور کامل از اهمیت رنگ شناسی، مهم ترین نکات انتخاب رنگ مناسب در طراحی لباس، دایره رنگ ها و انواع آن و … صحبت کرد. ناگفته نماند اگر سلیقه خوبی دارید، می توانید با تکیه بر حس خود و نظرسنجی افراد مختلف بهترین ترکیب های رنگی را خلق کنید. اما اصولی ترین روش بکارگیری از دانش و نکات موثر در رنگ شناسی است. در فروشگاه سایت نیز می توانید باکیفیت ترین و متنوع ترین پارچه ها را مشاهده کنید.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]