بازار کار طراحی لباس – بخش اول

یکی از سوالات پرتکرار افراد به‌خصوص طراحان لباس نحوه وارد شدن به بازار کار طراحی لباس است؛ حتی افرادی که در این زمینه به صورت حرفه‌ای طراحی می‌کنند نیز به دنبال پاسخ مناسب این سوال می‌گردند چرا که پیوسته مشغول پیدا کردن شغل‌اند. در ادامه با بازاربزازی همراه شوید تا به‌صورت کامل و جزئی شما را در حیطه پیدا کردن شغل مورد علاقه‌تان یاری دهیم.

 

ترفندهای لازم وارد شدن به بازار کار طراحی

اعتقاد اغلب هنرجویان و افرادی که سال‌ها است در این زمینه فعالیت داشتند، بر این است که یکی از نکات مهم ورود به بازار کار داشتن مدرک تحصیلی مرتبط می‌باشد. نکته مهم این است که اصلا این‌گونه نیست و یکی از دلایل کمک‌کننده برای وارد شدن به بازار کار طراحی داشتن مهارت و دانش طراحی است.

اگر تا به‌حال در دوره‌های طراحی لباس شرکت کرده باشید متوجه خواهید شد اولین موردی که کارفرما از شما درخواست می‌کند پورتفولیو می‌باشد. بدین‌صورت که شما باید براساس مبانی طراحی که آموزش دیده‌اید، حداقل چندین لباس را طراحی و اجرا کرده باشید؛ و این نمونه کارها را در پورتفولیو به کارفرما ارائه دهید.

شایان ذکر است که اکثر طراحان نمونه‌کار برای طراحی لباس‌های خود ندارند. اگر در خیاطی حرفه‌ای نیستید نگران نباشید، می‌توانید از فردی که در حیطه خیاطی مهارت کافی دارد برای اجرای لباس طراحی شده خود کمک گیرید. بنابراین تحت هر شرایطی پورتفولیو خود را تکمیل نمایید چرا که یکی از فاکتورهای مهم هنگام استخدام شما در شرکت‌های مختلف این موضوع می‌باشد.

 

بازار کار طراحی لباس - بخش اول

ورود به بازار کار طراحی لباس

طبق مطالب فوق متوجه شدید که برای ورود به بازار کار طراحی لباس نیازمند دانش و مهارت کافی هستید. برای آموزش می‌توانید در آموزشگاه‌های مختلف و معتبر طراحی لباس ثبت نام کنید و از دوره‌های کامل استفاده نمایید.

در ادامه باید برای قوی‌تر شدن مهارت خود به صورت مستمر و براساس مبانی‌ای که آموزش دیدید به تمرین و تکرار بپردازید. توجه کنید که ماجرا در اینجا ختم نخواهد شد. به‌همین دلیل باید پس از طی کردن مراحل گفته شده، مهارت‌های نرم را نیز یاد بگیرید. نکته‌ای که در صنعت مد و فشن در هیچ آموزشگاه و توسط هیچ استادی گفته نمی‌شود، همین آموزش دیدن مهارت‌های نرم می‌باشد. مهارت‌های نرم جزو مهم ترین مهارت‌ها در رشته‌های مختلف است و تفاوتی ندارد فرد قصد وارد شدن به چه بازار کاری را داشته باشد. در ادامه به تعریف مهارت‌های نرم می‌پردازیم.

 

بازار کار طراحی لباس - بخش اول

 

مهارت‌های نرم چیست؟

مهارت‌های نرم شامل مهارت‌های غیرفنی هستند که بر چگونگی کار شما تاثیر بسیار زیادی دارند. به‌عنوان مثال شامل ویژگی‌های شخصیتی، توانایی‌های ارتباطی مورد نیاز برای موفقیت در زمینه‌های مختلف است.

 

انواع مهارت‌های نرم چیست؟

مهارت‌های نرم شامل دسته‌بندی‌هایی چون: ارتباطات، حل مسئله، خلاقیت، انعطاف‌پذیری، مدیریت زمان و برنامه‌ریزی، مدیریت پروژه، فن‌بیان و سخن وری، کار تیمی و … می‌باشد. زمانی که قصد داشته باشید در مجموعه‌ای در حیطه طراحی لباس مشغول کار شوید نیازمند تسلط بر فن‌بیان خوب، ارتباطات حرفه‌ای، مدیریت زمان و برنامه ریزی، قابلیت مدیریت پروژه و … را داشته باشید. به‌همین خاطر باید پس از این که ساعت‌ها روی تخصص خود وقت گذاشتید برای یادگیری چنین مهارت‌هایی هم وقت کافی را صرف نمایید.

 

بازار کار طراحی لباس - بخش اول

 

یادگیری مهارت‌های نرم

یکی از دغدغه‌های اصلی افراد چگونگی یادگیری مهارت‌های نرم برای وارد شدن به بازار کار طراحی لباس می‌باشد. یکی از توصیه‌های خوب این است که از دوره‌های مخصوص برای یادگیری مهارت‌ها استفاده کنید و با مطالعه مستمر نکات آموزنده را نیز در زندگی شخصی خود پیاده کنید. چرا که برای یادگیری اصولی باید پس از آموزش نکات و مبنای اصلی به صورت عملی نیز از آن‌ها استفاده کنید.

 

مهارت‌های تخصصی طراحی لباس

پس از اینکه مهارت‌های نرم را به‌خوبی فرا گرفتید نوبت به آموزش و تمرین مهارت‌های تخصصی می‌رسد. البته بسیاری از طراحان لباس و افراد مشغول در زمینه مد و فشن ابتدا مهارت‌های تخصصی را یاد گرفته و سپس به‌دنبال مهارت‌های نرم می‌روند.

برای استخدام شدن در بازار کار مد و فشن دارا بودن رزومه و پورتفولیو اهمیت ویژه‌ای داشته است. به‌همین علت اگر شما طراح لباس هستید باید رزومه و پورتفولیو خود را به بهترین صورت آماده کرده و چند نمونه دوخته شده نیز داشته باشید.

 

بازار کار طراحی لباس - بخش اول

 

حاضر شدن در شبکه‌های اجتماعی

نکته مهم دیگر نحوه درست و اصولی پرزنت کردن خود به‌خصوص در شبکه‌های اجتماعی است. متاسفانه در کشور ما کمتر دیده شده که یک طراح لباس صفحه خوب و اصولی نیز داشته باشد. ویژگی‌هایی که یک صفحه خوب می‌تواند داشته باشد، شامل:

  • تولید محتوا مرتبط و کاربردی
  • داشتن لوگوی حرفه‌ای
  • داشتن فعالیت مستمر و مرتب
  • دارا بودن تصاویر هایلایت شده مرتب با کاورهای مناسب
  • رعایت کردن نکات دیجیتال مارکتینگ و …

 

بازار کار طراحی لباس - بخش اول

کلام آخر

بازاربزازی در بخش اول از سری مقاله بازار کار طراحی لباس به بررسی نکات اولیه و بسیار مهم به هنگام وارد شدن به بازار کار پرداخت. همچنین شما را با مهارت‌های نرم، انواع آن و نحوه آموزش مهارت‌های نرم آشنا نمود.

توصیه می‌کنیم در بخش دوم نیز ما را همراهی کنید تا اطلاعات را در این زمینه برای شما تکمیل کنیم.

ما در بازاربزازی با ارائه انواع پارچه های فاستونی دست اول تولیدکنندگان برتر داخلی مثل پارچه دیپلمات، پارچه فاستونی جودون، پارچه فاستونی چهارخانه، پارچه فاستونی ساده، پارچه فاستونی سنجاقی، پارچه فاستونی سوزنی، پارچه فاستونی طرح جناقی و پارچه فاستونی فیلافیل و … خیال شما را از بابت قیمت، کیفیت و اصالت محصولات راحت کرده تا بتوانید به سرعت خریدی با کیفیت را با ما تجربه نمایید.

شایان ذکر است برای تهیه‌ی پارچه لباس‌های فرم انواع شرکت‌ها و یا مدارس (خرید متراژ بالا) با قیمت عمده در خدمت هستیم که بسیار مقرون به‌صرفه‌تر از قیمت‌های موجود در بازار خواهد بود.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]