ابزار مورد نیاز برای طراحی لباس

همه هنرمندان برای ایجاد اثر هنری ابزار و وسایل خاصی را نیاز دارند. طراحان مد و لباس نیز جهت ایجاد طراحی‌های فوق العاده خود باید از وسایل و ابزار مخصوص به خود استفاده نمایند. در ادامه با بازاربزازی همراه شوید تا لیستی از وسایل و ابزار مورد نیاز برای طراحی لباس و دوخت نمونه‌های ابتدایی، شرح دهیم.

 

دفتر طراحی

اولین ابزار موردنیاز برای طراحی لباس، دفتر طراحی است. دفترهای طراحی که شامل اطلاعات طراحی مد و الگوهای فیگور هستند، بسیار پرکاربرد می‌باشند. این دفترها عموما با اندازه‌های مختلفی چون A4 و A5 در بازار عرضه می‌شوند. دفترهای A5 چون سایز کوچکی دارد به راحتی قابل حمل بوده و طراحان می‌توانند هرکجا که بخواهند آن‌ها را به‌همراه خود داشته باشند تا اگر ایده جالب و جدیدی به ذهنشان رسید بتوانند به سرعت آن را ترسیم کنند. دفترهای سایز A4 نیز بسیار مناسب در طراحی‌های دقیق‌تر و کامل‌تر می‌باشد. فلش کارت‌های فیگور نیز برای تصویر سازی در مد بسیار پرکاربرد هستند. این فلش کارت‌ها می‌توانند زیر کاغذ طراحی‌تان قرار گیرند تا به راحتی طراحی کنید و نیازمند طراحی فیگور مانکن نداشته باشید.

 

ابزار مورد نیاز برای طراحی لباس

 

مداد طراحی

دومین ابزار مورد نیاز برای طراحی لباس، مدادهای طراحی هستند. مدادهای طراحی انواع گوناگونی دارند که مدل‌های 2B, HB, H, 4B بسیار مناسب برای طراحی هستند. برندهای مختلفی نیز به تولید این مدادها می‌پردازند که از جمله برندهای معتبر می‌توان به Tombow Mono، Faber Casrell، Utrecht اشاره کرد.

علت استفاده از مداد طراحی این است که ترسیم طرح‌ها با خطوط ظریف و باریک بسیار مهم است. یکی دیگر از نکاتی که باید مورد توجه قرار گیرد استفاده از تراش‌های فلزی می‌باشد. از جمله برندهای با کیفیت و معتبر که به تولید این تراش‌ها می‌پردازند می‌توان به Staedtler، Radar اشاره کرد همچنین پاک کن مدل Pink Pearl گزینه بسیار خوبی می‌باشد.

ابزار مورد نیاز برای طراحی لباس

خودکار ظریف

ابزار مورد نیاز برای طراحی لباس که در این قسمت بررسی می‌کنیم خودکار است. خودکارهایی که دارای ساچمه یا سر کوچک هستند جهت اضافه کردن جزئیات ظریف به طرح ضروری و پرکاربرداند. پایلوت نیز یکی از بهترین خودکارهای طراحی را تولید و عرضه می‌کند.

 

ابزار مورد نیاز برای طراحی لباس

 

ست آبرنگ

بعد از کشیدن طرح مورد نظر خود می‌توانید از آبرنگ‌های گوناگون برای رنگ زدن طرح خود استفاده کنید. برای این امر به کمک قلم مو ابتدا رنگ‌های مورد نظر خود را مخلوط کنید تا رنگ مدنظرتان حاصل شود. توجه داشته باشید که قبل از انتخاب نمودن رنگ جدید حتما قلم مو را بشویید تا رنگ‌های آبرنگ با یکدیگر مخلوط نشوند.

 

ابزار مورد نیاز برای طراحی لباس

 

ماژیک طراحی

استفاده از ماژیک در طراحی لباس یک ایده بسیار جدید و خوبی است؛ چرا که ماژیک‌های طراحی به‌راحتی می‌توانند با دیگر ابزارهای طراحی مثل مداد و خودکار ترکیب شوند. از جمله برندهای با کیفیت و معتبر ماژیک‌های طراحی می‌توان به برندهای ژاپنی همچون Copic، برند کره‌ای مثل Touch اشاره نمود.

 

ابزار مورد نیاز برای طراحی لباس

قیچی

چه طراح مبتدی باشید چه حرفه‌ای قیچی یکی از ابزارهای پرکاربرد و اولیه شما محسوب می‌شود. طراحان حرفه‌ای‌تر انواع مختلفی از قیچی‌ها را در مجموعه خود نگه می‌دارند. به‌عنوان مثال قیچی بزرگ و سنگین که تیغه‌های بلند دارد جهت برش پارچه‌های چند لایه مورد استفاده قرار می‌گیرد. قیچی‌های کوتاه نیز بیشتر برای خیاطان و کارهای صنایع دستی استفاده می‌شود. به کمک این قیچی‌ها می‌توانید موارد محکمی چون چرم را نیز برش دهید.

 

ابزار مورد نیاز برای طراحی لباس

متر نواری

متر نواری خیاطی جزو اولین ابزارهای طراحی است که هر طراح باید در فهرست تجهیزات و وسایل خود قرار دهد. اغلب طراحان در فیلم‌ها درحالتی که متر دور گردنشان قرار دارد، به تصویر کشیده شده‌اند. این در حالی است که در واقعیت متر طراحان یا در جعبه‌های مخصوص قرار دارد یا دور مچ دست‌شان قرار گرفته است. طراحان مبتدی باید علاوه بر متر یک گونیا و خط کش نیز داشته باشند.

 

صابون (گچ) خیاطی

گچ یا صابون خیاطی مجموعه‌ای است که هر طراح به کمک آن طراحی‌های خود را روی پارچه‌های مختلف انجام می‌دهد. از این گچ‌ها جهت کشیدن خطوط و اندازه‌های دقیق استفاده می‌شود به‌همین دلیل یکی از ابزارهای مهم برای طراحان به شمار می‌رود. پس از کشیدن خطوط یا برای اصلاح کردن آن‌ها می‌توانند به‌راحتی آن‌ها بشویند و پاک کنند.

 

مانکن سوزن‌خور

طراحان در اکثر مواقع نیاز دارند تا طول لباس و حالت آن را روی بدن تنظیم و بررسی نمایند. از آنجایی که همیشه دسترسی به مدل و مانکن‌های واقعی کار دشواری است، لذا طراحان باید از مانکن‌ها برای اندازه‌های لباس استفاده نمایند. آن‌ها لباس‌هایی را که در اندازه‌ها و شکل‌های مختلف طراحی می‌کنند باید به کمک این مانکن‌ها تنظیم کنند.

 

ابزار مورد نیاز برای طراحی لباس

خط‌کش‌های منحنی

ابزار موردنیاز برای طراحی لباس بعدی، خط‌کش‌های منحی هستند. ترسیم نمودن خطوط مرتبط با قسمت‌های منحنی بدن در الگوهای لباس نیازمند ابزار ویژه و به‌خصوصی است. این ابزار مخصوص خط‌کش منحنی بوده که مدل فرانسوی آن یکی از متداول‌ترین خط‌کش‌های منحنی محسوب می‌شود و اغلب برای ترسیم الگو و انجام تنظیمات انجام می‌شود.

 

ابزار مورد نیاز برای طراحی لباس

 

پارچه ململ

آخرین ابزار مورد نیاز برای طراحی لباس که بررسی می‌کنیم پارچه ململ است. پارچه ململ یا موسلین یکی از انواع پارچه‌های نخی بوده که مدل‌های ظریف و نازک و حتی ضخیم نیز دارد. یکی از دلایلی که طراحان از پارچه‌های موسلین یا ململ استفاده می‌کنند این است که این نوع پارچه به راحتی شکل می‌گیرد. به‌همین خاطر هنرجویان خیاطی و طراحی لباس از این مدل پارچه استفاده بسیاری می‌نمایند. قیمت پارچه ململ نیز به نسبت پارچه‌های دیگر بسیار ارزان‌تر می‌باشد. به‌همین علت طراحان از این مدل در آزمایش طراحی لباس به‌ویژه در مراحل ابتدایی استفاده می‌کنند.

 

ابزار مورد نیاز برای طراحی لباس

 

کلام آخر

بازاربزازی در این سری از مقالات لیستی از ابزارهای اولیه و پرکاربردی را که مورد نیاز هر طراح لباس است به تفسیر شرح داد. از جمله این وسایل می‌توان به متر نواری، قیچی، پارچه ململ، خط‌کش‌های منحنی، مانکن سوزن‌خور، صابون یا گچ خیاطی و … اشاره نمود.

ما در بازاربزازی با ارائه انواع پارچه‌های فاستونی دست اول تولیدکنندگان برتر داخلی مثل پارچه دیپلمات، پارچه فاستونی جودون، پارچه فاستونی چهارخانه، پارچه فاستونی ساده، پارچه فاستونی سنجاقی، پارچه فاستونی سوزنی، پارچه فاستونی طرح جناقی و پارچه فاستونی فیلافیل و … خیال شما را از بابت قیمت، کیفیت و اصالت محصولات راحت کرده تا بتوانید به سرعت خریدی با کیفیت را با ما تجربه نمایید.

شایان ذکر است برای تهیه‌ی پارچه لباس‌های فرم انواع شرکت‌ها و یا مدارس (خرید متراژ بالا) با قیمت عمده در خدمت هستیم که بسیار مقرون به‌صرفه‌تر از قیمت‌های موجود در بازار خواهد بود.

 

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]