مقدمه

پارچه‌ها بسته به اینکه از چه نوع الیافی تهیه شده‌اند به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند. پارچه‌های تهیه شده از الیاف طبیعی و پارچه‌های تهیه شده از الیاف مصنوعی. در نوشتار پارچه‌شناسی برآنیم، هرچند مختصر به بیان خصوصیات و نقاط ضعف و قوت این دو دسته اصلی بپردازیم. در ادامه با نوشتار پارچه‌شناسی در صنعت نساجی همراه بازاربزازی باشید.

 

1- پارچه‌های طبیعی

این نوع پارچه‌ها از الیاف طبیعی تولید می‌شوند. الیاف طبیعی از منابع طبیعی گیاهی و حیوانی به‌دست می‌آیند.

 

پارچه شناسی در صنعت نساجی

 

نخ‌هایی که از الیاف طبیعی برخوردار هستند عبارت‌اند از: ابریشم، پشم، پنبه، کنف، ویسکوز و بامبو.

الیاف طبیعی جریان هوا را به خوبی از خود عبور می‌دهند و از ایجاد حساسیت و خارش در پوست جلوگیری می‌کنند. به‌همین دلیل احساس راحتی بیشتری در پوست ایجاد می‌کنند و بسیار مناسب لباس‌های منزل و راحتی هستند. البته باید توجه داشت که الیاف طبیعی مقاومت کمتری نسبت به الیاف مصنوعی دارند. بعضی از آن‌ها مانند پارچه‌های پنبه‌ای زود چروک می‌شوند و آب می‌روند و مناسب لباس‌های رسمی و مدل‌هایی که نیاز به ایستایی خوب پارچه دارند نیستند.

 

2- پارچه‌های مصنوعی 

این نوع پارچه‌ها همانطور که از نامشان مشخص است از الیاف مصنوعی تولید می‌شوند.

نوعی از الیاف که منبع طبیعی ندارند و محصول دانش بشری هستند را الیاف مصنوعی می‌گوییم. می‌توان به پلی پلوپیلن، پلی استر، استات، اکرلیک، الیاف پلی نوزیک، ویسکوز نایلون، ریون و ترویرا اشاره کرد.

الیاف مصنوعی مقاومت بیشتر و قیمت کمتری دارند اما از خواص طبیعی الیاف طبیعی بی‌بهره‌اند و به‌همین دلیل به پوست اجازه تنفس نمی‌دهند و راحتی پارچه‌های طبیعی را ندارند. البته الیاف مصنوعی هم درجه‌بندی دارند کیفی دارند و هرچه نخ باکیفیت‌تر باشد پارچه به دست آمئه از آن نیز بهتر و سازگارتر با پوست است.

برای رفع این مشکل بسیاری از پارچه‌ها از ترکیب الیاف طبیعی و مصنوعی بافته می‌شوند، بدین ترتیب این پارچه‌ها راحتی، تنفس طبیعی و حساسیت‌زا نبودن پارچه‌های طبیعی و دوام بالا و ایست خوب الیاف مصنوعی را دارا می‌باشند.

 

پارچه‌های فاستونی: تلفیق سنت و مدرنیته!

پارچه‌های فاستونی یکی از مثال‌های موفق استفاده ترکیبی از الیاف طبیعی و مصنوعی در تولید پارچه هستند.

 

پارچه شناسی در صنعت نساجی

 

فاستونی‌ها از ترکیب الیاف پشم طبیعی گوسفند و الیاف مصنوعی ترویرا بافته می‌شوند. به‌همین دلیل هم از خواص طبیعی الیاف پشم بهره‌منداند و به پوست امکان تنفس می‌دهند و پارچه‌هایی چهارفصل هستند و هم دوام و ماندگاری بالایی به سبب دارا بودن الیاف ترویرا دارند. پارچه‌های فاستونی در تابستان خنک و در زمستان گرم هستند و از این رو برای تولید و دوخت کت و شلوارهای مردانه مورد استفاده قرار می‌گیرند. پارچه‌های فاستونی اتوپذیری بالا و برگشت‌پذیری عالی از چروک دارند. الیاف پشم آن‌ها تنها با آویزان ماندن چروک خود را از دست می‌دهند و به حالت قبل برمی‌گردند.

نوع دیگری از پارچه‌های فاستونی معروف به شبه فاستونی نیز وجود دارند که از الیاف ویسکوز به جای پشم طبیعی در تولید آن‌ها استفاده می‌شود. این پارچه‌ها دوام بیشتر و قیمت پایین‌تری نسبت به فاستونی‌های پشم ترویرا دارند. حال ببینیم الیاف ویسکوز چگونه تهیه می‌شوند.

 

ویسکوز چیست و چه کاربردی در پارچه فاستونی دارد؟

الیاف ویسکوز پایه طبیعی دارند و مانند پنبه و لینن منبع گیاهی/سلولزی دارند. این الیاف توسط دو شیمیدان در سال 1891 کشف شد و چند سال بعد آماده و روانه بازار مصرف گردید.

الیاف ویسکوز از سلولز طبیعی مانند چوب یا لینتر پنبه که حاوی 87 تا 98 درصد آلفا-سلولز است. به‌عنوان ماده اولیه ساخته می‌شود. پس از شست‌وشو ماده اولیه با قلیایی جوشان و سفیدگری آن توسط سدیم هیپوکلریت محلول قابل ریسیدن است.

فقط تفاوت الیاف ویسکوز (ریون) با پنبه و لینن این است که به‌طور مثال پنبه مستقیما از گیاه پنبه به دست می‌آید. اما الیاف ویسکوز در طی فرآیندی از سلولز طبیعی به دست می‌آیند. مانند کاغذ که از تبدیل چوب درختان به خمیر و سپس با پیمایش یک فرآیند تولید محصول نهایی که همان کاغذ است به دست می‌آید.

 

کلام آخر

ما در بازاربزازی با ارائه‌ی انواع پارچه فاستونی دست اول تولیدکنندگان برتر داخلی نظیر پارچه دیپلمات، پارچه فاستونی جودون، پارچه فاستونی چهارخانه، پارچه فاستونی ساده، پارچه فاستونی سنجاقی، پارچه فاستونی سوزنی، پارچه فاستونی طرح جناقی، پارچه فاستونی فیلافیل خیال شما را از بابت قیمت، کیفیت و اصالت محصولات خود راحت کرده‌ایم تا با سرعت خریدی باکیفیت انجام دهید و بهترین سود را از زمان و خرید خود ببرید.
بازاربزازی به عنوان سفارش‌دهنده عمده به کارخانجات تولیدکننده طرح‌های خاص و منحصر به فرد خود را در اختیار مشتریان بازاربزازی قرار می‌دهد و با ارائه قیمت عمده پایه بازار به تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، امکان خرید عمده را نیز فراهم نموده است. برای سفارش عمده با ما تماس بگیرید: 02155611578
09901783260

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]