پارچه ها بسته به اینکه از چه نوع الیافی تهیه شده اند به دو دسته کلی تقسیم می شوند،پارچه های تهیه شده از الیاف طبیعی و پارچه های تهیه شده از الیاف مصنوعی . در این نوشتار برآنیم هرچند مختصر به بیان خصوصیات و نقاط ضعف و قوت این دو دسته اصلی بپردازیم.در ادامه با نوشتار پارچه شناسی در صنعت نساجی همراه بازاربزازی باشید .

1- پارچه های طبیعی

این نوع پارچه ها از الیاف طبیعی تولید می شوند .الیاف طبیعی از منابع طبیعی گیاهی و حیوانی به دست می آیند .

پارچه شناسی در صنعت نساجی

نخ هایی که از الیاف طبیعی برخوردار هستند عبارتند از : ابریشم ، پشم ، پنبه ،  کنف ، ویسکوز و بامبو .

الیاف طبیعی جریان هوا را به خوبی از خود عبور می دهند و از ایجاد حساسیت و خارش در پوست جلوگیری می کنند و به همین دلیل احساس راحتی بیشتری در پوست ایجاد می کنند و بسیار مناسب لباسهای منزل و راحتی هستند . البته باید توجه داشت که الیاف طبیعی مقاومت کمتری نسبت به الیاف مصنوعی دارند ، بعضی از آنها مانند پارچه های پنبه ای زود چروک می شوند و آب می روند و مناسب لباسهای رسمی و مدلهایی که نیاز به ایستایی خوب پارچه دارند نیستند .

 

2- پارچه های مصنوعی 

این نوع پارچه ها همانطور که از نامشان مشخص است از الیاف مصنوعی تولید می شوند .

الیاف مصنوعی به نوعی از الیاف گفته می شوند که منبع طبیعی ندارند و محصول دانش بشری هستند مانند پلی پلوپیلن ،  پلی استر ، استات ، اکرلیک ، الیاف پلی نوزیک ، ویسکوز نایلون ، ریون و ترویرا .

الیاف مصنوعی مقاومت بیشتر و قیمت کمتری دارند اما از خواص طبیعی الیاف طبیعی بی بهره اند و به همین دلیل به پوست اجازه تنفس نمی دهند و راحتی پارچه های طبیعی را ندارند . البته الیاف مصنوعی هم درجه بندی دارند کیفی دارند و هرچه نخ باکیفیت تر باشد پارچه به دست آمئه از آن نیز بهتر و سازگار تر با پوست است .

برای رفع این مشکل بسیاری از پارچه ها از ترکیب الیاف طبیعی و مصنوعی بافته می شوند ، بدین ترتیب این پارچه ها راحتی ، تنفس طبیعی و حساسیت زا نبودن پارچه های طبیعی و دوام بالا و ایست خوب الیاف مصنوعی را دارا می باشند .

 

پارچه های فاستونی : تلفیق سنت و مدرنیته!

پارچه های فاستونی  یکی از مثالهای موفق استفاده ترکیبی از الیاف طبیعی و مصنوعی در تولید پارچه هستند .

پارچه شناسی در صنعت نساجی

پارچه های فاستونی از ترکیب الیاف پشم طبیعی گوسفند و الیاف مصنوعی ترویرا بافته می شوند . به همین دلیل هم از خواص طبیعی الیاف پشم بهره مندند و به پوست امکان تنفس می دهند و پارچه هایی چهارفصل هستند و هم دوام و ماندگاری بالایی به سبب دارا بودن الیاف ترویرا دارند . پارچه های فاستونی در تابستان خنک و در زمستان گرم هستند و از این رو برای تولید و دوخت کت و شلوارهای مردانه مورد استفاده قرار می  گیرند . پارچه های فاستونی اوتوپذیری بالا و برگشت پذیری عالی از چروک دارند ، الیاف پشم به کار رفته در آنها تنها با آویزان ماندن چروک خود را از دست می دهند و به حالت قبل برمی گردند .

نوع دیگری از پارچه های فاستونی معروف به شبه فاستونی نیز وجود دارند که از الیاف ویسکوز به جای پشم طبیعی در تولید آنها استفاده شده است ، این پارچه ها دوام بیشتر و قیمت پایین تری نسبت به فاستونی های پشم ترویرا دارند . حال ببینیم الیاف ویسکوز چگونه تهیه می شوند .

 

ویسکوز چیست و چه کاربردی در پارچه فاستونی دارد ؟

الیاف ویسکوز پایه طبیعی دارند و مانند پنبه و لینن منبع گیاهی/سلولزی دارند . این الیاف توسط دو شیمیدان در سال 1891 کشف شد و چند سال بعد آماده و روانه بازار مصرف گردید .

الیاف ویسکوز از سلولز طبیعی مانند چوب یا لینتر پنبه که حاوی 87 تا 98 درصد آلفا-سلولز است، بعنوان ماده  اولیه ساخته می شود. پس از شستشو ماده اولیه با قلیایی جوشان و سفیدگری آن توسط سدیم هیپوکلریت محلول قابل ریسیدن است .

فقط تفاوت الیاف ویسکوز(ریون) با پنبه و لینن این است که به طور مثال پنبه مستقیما از گیاه پنبه به دست می آید اما الیاف ویسکوز در طی فرآیندی از سلولز طبیعی به دست می آیند ، مانند کاغذ که از تبدیل چوب درختان به خمیر و سپس با پیمودن  یک فرایند تولید محصول نهایی که همان کاغذاست به دست می آید .

کلام آخر

ما در بازاربزازی با ارائه ی انواع پارچه فاستونی دست اول تولیدکنندگان برتر داخلی نظیر پارچه دیپلماتپارچه فاستونی جودونپارچه فاستونی چهارخانه , پارچه فاستونی سادهپارچه فاستونی سنجاقی , پارچه فاستونی سوزنیپارچه فاستونی طرح جناقی , پارچه فاستونی فیلافیل خیال شما را از بابت قیمت، کیفیت و اصالت محصولات خود راحت کرده ایم تا با سرعت خریدی با کیفیت انجام دهید و بهترین سود را از زمان و خرید خود ببیرید.
بازاربزازی به عنوان سفارش دهنده عمده به کارخانجات تولید کننده طرحهای خاص و منحصر به فرد خود را در اختیار مشتریان بازاربزازی قرار می دهد و با ارائه قیمت عمده پایه بازار به تولیدکنندگان و مصرف کنندگان ، امکان خرید عمده را نیز فراهم نموده است. برای سفارش عمده با ما تماس بگیرید :02155611578
09901783260

از شنبه تا چهارشنبه 9 الی 18 و پنجشنبه ها 9 الی 14 آماده ارسال سفارشات شما هستیم.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]