به فرآیند کامل شدن تولید پارچه پس از تولید خام یا اولیه پارچه ، اصطلاحا تکمیل می گویند.در عملیات تکمیل، پارچه تحت اعمال شیمیایی و مکانیکی قرار می‌گیرد و علاوه بر این که ارزش تجاری آن بالاتر می‌رود، مشتری پسندتر نیز می‌شود.

منظور از خام پارچه و تکمیل چیست؟

شاید شنیده باشید که گاهی میگویند خام پارچه در فلان کارخانه تولید، و رنگرزی یا چاپ و تکمیل آن در فلان شرکت صورت گرفته است. مفهوم خام پارچه یا تکمیل، شاید برای بعضی از افراد مبهم باشد.

اکثر پارچه ها ابتدا با الیاف مختلف بافته می شوند که به بافت پارچه با الیاف مختلف  تولید  خام پارچه می گویند.

خام پارچه سپس به رنگرزی یا واحد چاپ ارسال می شود. تولید کننده بسته به جنس پارچه، مورد مصرف آن و طرح مورد نظر اقدام به چاپ طرح یا رنگرزی پارچه می کند که مبحثی مفصل و متنوع است و باید جداگانه به آن پرداخت.

برخی پارچه ها مانند پارچه های فاستونی از نخهای رنگی تولید می شوند. یعنی الیاف نخ در مرحله ریسندگی رنگ می شوند و سپس وارد مرحله بافت می گردند. این فرآیند باعث تثبیت رنگ بهتر پارچه می شود. پارچه هایی که از نخهای رنگی تولید می شوند ثبات و کیفیت رنگ بیشتری دارند.

پس از تکمیل فرإیند بافت پارچه ها وارد مراحل تکمیل می شوند. به فرآیند کامل شدن تولید پارچه پس از تولید خام، اصطلاحا تکمیل می گویند.

 

 

تکمیل پارچه چیست ؟

منظور از « تکمیل » (Finishing) در نساجی، مجموعه عملیات و مراحل انجام شده بر روی فرآورده نساجی با هدف بالا بردن کیفیت و مرغوبیت آن می باشد . در تولید فرآورده‌های نساجی، تکمیل به تمام مراحلی اطلاق می‌شود که نخ، پارچه و منسوجات طی می‌کنند تا ظاهری بهتر، کارایی بی‌نقص و زیر دستی لطیف و متناسب داشته باشند.

 

 

اهمیت تکمیل پارچه :

در صنعت نساجی و پوشاک، تکمیل بر روی پارچه به منظور افزایش درخشندگی، نرمی، زیبایی، ثبات کیفیت ، اتوپذیری، آبرفت گیری، پرزگیری و نظایر آن صورت می‌گیرد.

در بعضی موارد مقاوم کردن پارچه در برابر آتش، آب و برخی حشرات از دیگر اهداف تکمیل کالای نساجی است.

تکمیل کالای نساجی در مراحل مختلف تولید پارچه انجام می‌شود، این مراحل ممکن است پس از بافندگی پارچه و یا پس از رنگرزی و چاپ رخ دهد، به همین منظور تکمیل کالای نساجی توسط مهندسین این صنعت در تقسیم‌بندی‌های مختلفی تعریف می شود .

به طور کلی نوع تکمیل بر روی منسوجات بستگی به مورد مصرف آنها دارد.

در عملیات تکمیل، پارچه تحت اعمال شیمیایی و مکانیکی قرار می‌گیرد و علاوه بر این که ارزش تجاری آن بالاتر می‌رود، مشتری پسندتر نیز می‌شود. پارچه‌ها با توجه به نوع و جنس‌شان، از عملیات خاص تکمیلی برخوردار می‌باشند. پارچه‌های با جنس الیاف گیاهی، حیوانی و یا مصنوعی هر کدام عملیات تکمیلی خاص خود را می‌طلبند .

روش‌های تکمیل به سه دسته کلی تقسیم می‌شود:

1_ روش های فیزیکی

2_ روش های شیمیایی

3_ روش های شیمیایی و فیزیکی

انواع تکمیل نیز به سه دسته تقسیم می‌شود : 

۱ ) تکمیل موقت یا ناپایدار مانند اتو زدن و نرم کردن

۲ ) تکمیل دائم مانند نمدی کردن و خارزدن

۳ )تکمیل ثابت مانند پلیمریزه کردن منومری در سطح کالا

پارچه های فاستونی پس از تولید در چند مرحله با ماشین آلات صنعتی شسته و اتو می شوند تا الیاف آنها طول ثابت بیابد و در اثر اتوکشی و استفاده، پارچه شکل و ایستایی خود را از دست ندهد.

در مراحل بعدی دستگاه‌های خار زن و پرزگیر سطح پارچه را صاف، لطیف و صیقلی می کنند تا پارچه با بهترین کیفیت و ظاهر و ثبات روانه بازار شود. علت اصلی کیفیت بالای پارچه های فاستونی و ایست خوب آنها در دوخت پس از استفاده از الیاف پشم طبیعی و الیاف مرغوب ترویرا، همین تکمیل خوب و کنترل کیفی بالای این پارچه ها است.


بازار بزازی مرجع تخصصی فروش پارچه با بهترین برندهای فاستونی 

بازار بزازی با ارائه دست اول محصولات برندهای برتر ایرانی با ضمانت اصالت، کیفیت و قیمت، این امکان را برای شما فراهم کرده است تا در کمترین زمان ، با بررسی و مقایسه، محصول مورد نظر خود را به صورت آنلاین سفارش دهید و درب منزل یا محل مورد نظر خود دریافت نمایید.
بازاربزازی به عنوان سفارش دهنده عمده به کارخانجات تولید کننده، طرحهای خاص و منحصر به فرد سفارش خود را در اختیار مشتریان عزیز قرار می دهد و با ارائه قیمت پایه بازار در بخش عمده و خرده فروشی به تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، امکان خرید عمده و خرده را به طور همزمان فراهم نموده است.

https://bazarbazazi.com/
راههای ارتباطی ما :
02155611578
09901783260

از شنبه تا چهارشنبه 9 الی 18 و پنجشنبه ها 9 الی 14 آماده ارسال سفارشات شما هستیم.
پیج اينستاگرام ما @bazar_bazazi تمامی ساعات روز و ایام تعطیل آماده پاسخگویی و دریافت سفارشات است.
حس خاص متفاوت بودن را با ما تجربه کنید…

بازاربزازی

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]