طراحی لباس حرفه‌ای با رنگ‌شناسی – بخش دوم

بازاربزازی در بخش اول از سری مقالات طراحی لباس حرفه‌ای با رنگ‌شناسی، مباحث دایره رنگ، چرخه رنگی کاهشی، چرخه رنگی فزاینده، چرخه رنگی سنتی، مجموعه رنگ‌های مکمل را مورد بررسی قرار داد. در ادامه با ما همراه شوید تا اطلاعات بیشتری را در اختیارتان قرار دهیم.

 

مثلث هارمونیک گوته  (Harmonic Triangle)

روش دیگری که برای به تصویر کشیدن روابط میان رنگ‌های اصلی وجود دارد، استفاده از مثلث رنگی گوته می‌باشد. در این مثلث رنگی هر دو رنگ‌های RYB و CMYK نمایش داده می‌شوند. رنگ‌های RYB در سه گوشه اصلی مثلث قرار می‌گیرند و میان آن‌ها رنگ‌های خانواده CMYK وجود دارند.

 

طراحی لباس حرفه ای با رنگ شناسی – بخش دوم

 

رنگ‌های مکمل جانبی (Split Complementary Colors)

در ترکیب رنگ‌های مکمل جانبی شما ابتدا یک رنگ را انتخاب می‌کنید و سپس به جای استفاده از رنگ مکمل، از رنگ‌های جانبی آن استفاده می‌کنید. به‌طور مثال مکمل رنگ سبز، قرمز می‌باشد. بر همین اساس رنگ‌های مکمل جانبی برای رنگ سبز، رنگ‌های نارنجی و سرخابی می‌باشند.

 

طراحی لباس حرفه ای با رنگ شناسی – بخش دوم

 

ترکیب سه گانه (Triadic)

ترکیب رنگ سه گانه شامل سه رنگی می‌باشد که به صورت مساوی روی یک دایره از همدیگر فاصله دارند. این نیز یکی از روش‌های رنگ‌شناسی در طراحی لباس می‌باشد. به‌عنوان نمونه سه رنگ آبی و زرد و قرمز یک ترکیب سه گانه را تشکیل می‌دهند.

 

طراحی لباس حرفه ای با رنگ شناسی – بخش دوم

 

ترکیب چهارگانه (Tetradic)

ترکیب رنگ چهارگانه نیز همانند سه گانه می‌باشد. با این تفاوت که باید 4 رنگ به جای 3 رنگ به صورت یک مربع در کنار هم دیگر انتخاب نمایید.

 

طراحی لباس حرفه ای با رنگ شناسی – بخش دوم

 

ترکیب تک رنگ (Monochromatic)

ترکیب تک رنگ یا به اصطلاح مونوکروم، به معنای استفاده از تنالیته‌های یک رنگ می‌باشد. به‌عنوان مثال وقتی شما از شلوار، بلوز، کیف، کفش و کت یک رنگ استفاده می‌کنید، به آن ترکیب مونوکروم گفته می‌شود. دانستن این طرح‌ها برای اینکه چه زمانی از چه طیف رنگی شناسی استفاده می‌کنید برای طراحی لباس بسیار ضروری است.

 

طراحی لباس حرفه ای با رنگ شناسی – بخش دوم

تئوری رنگ‌شناسی برای طراحی لباس

اساس اصلی در شناخت رنگ‌ها در هنر با مفهوم دایره رنگ گفته می‌شود، که در ابتدای مقاله به آن پرداختیم. در موضوع رنگ‌های اصلی بحث‌ها و استدلال‌های زیادی وجود دارد. مثلا می‌توانید آثار ارسطو را نیز مطالعه کنید اما به جواب قطعی نرسید. نکته مهم این است که بتوانید به کمک رنگ‌ها به نتیجه مطلوب در طراحی و هنر خود استفاده کنید. به‌همین خاطر تئوری رنگ‌شناسی در طراحی لباس نیز شامل مجموعه‌ای از دستورالعمل‌هایی برای ترکیب و چینش رنگ‌ها است. این تئوری رنگ شامل هارمونی رنگ، دمای رنگ‌ها و غلظت آن‌ها است. در ادامه هر کدام از این موارد را به تفسیر مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

هارمونی رنگ‌ها

هارمونی رنگ‌ها به معنای ترکیب رنگ‌هایی می‌باشد که از لحاظ بصری دلپذیر هستند و حس نظم را القا می‌نماید. به طرح‌های رنگی که مبتنی بر رنگ‌های مکمل و مشابه هستند، عموما هارمونی می‌گویند. از آنجایی که انسان‌ها بر اساس علایق، سلایق، ترجیح شخصی و تجربیات زندگی‌شان به رنگ‌ها پاسخ متفاوت می‌دهند، می‌توان گفت هیچ ترکیب رنگ درستی در جهان وجود نداشته که بتوان به وسیله آن به هارمونی رسید.

 

طراحی لباس حرفه ای با رنگ شناسی – بخش دوم

 

دمای رنگ‌ها

دمای رنگ شامل تجزیه رنگ‌ها به مجموعه رنگ‌های گرم و سرد گفته می‌شود. با تقسیم نمودن دایره رنگ به دونیم می‌توانید به رنگ‌های گرم و سرد برسید. رنگ‌های سبز، آبی و بنفش جزو رنگ‌های سرد بوده و رنگ‌هایی چون نارنجی، قرمز و زرد رنگ های گرم را تشکیل می‌دهند. دمای رنگ اصطلاحی است که عموما توسط طراحان مورد استفاده قرار می‌گیرد. رنگ آبی در دایره رنگ سردترین رنگ و نارنجی گرم‌ترین رنگ محسوب می‌شود.

طراحی لباس حرفه ای با رنگ شناسی – بخش دوم

زمینه رنگ‌ها (Context)

زمینه رنگ عبارت است از ترکیب رنگ‌ها در کنار هم و ترکیب قدرت آن‌ها در یک مجموعه. به‌طور مثال از ترکیب رنگ قرمز و صورتی، رنگی ایجاد می‌شود که نه صورتی و نه قرمز جلوه خود را در آن به نمایش نمی‌گذارند. با این تفاوت که اگر قرمز و مشکی با هم ترکیب شوند، قرمز به‌وضوح می‌تواند قدرت خود را به نمایش گذارد.

 

ارزش رنگ‌ها

ارزش هر رنگ به معنای مقدار روشنی یا میزان تاریکی آن می‌باشد. مثلا اگر در رنگ‌شناسی در طراحی لباس گفته شود یک رنگ ارزش بیشتری نسبت به دیگری دارد؛ یعنی ارزش نوری آن بیشتر است. به‌همین خاطر هر چه رنگ ارزش بیشتری داشته باشد، روشن‌تر است.

 

غلظت رنگ‌ها

غلظت رنگ که به آن اشباع رنگ نیز می‌گویند به‌معنای شدت هر رنگ است. این اصطلاح بیشتر در زمان کار با برنامه فوتوشاپ مورد استفاده قرار می‌گیرد. بدین صورت که می‌توانید غلظت رنگ را به کمک آن در تصویر انتخابی افزایش دهید. شایان ذکر است زمانی می‌توانید غلظت رنگی را افزایش دهید که خالص باشد و رنگ دیگری با آن ترکیب نشده باشد.

 

طراحی لباس حرفه ای با رنگ شناسی – بخش دوم

سایه‌ها و تن‌های رنگی

هر طراح لباسی می‌تواند به کمک رنگ‌ها، سایه‌ها و تن‌های یک رنگ را زیاد و کم کند. یعنی می‌توانید یک رنگ را ملایم‌تر، روشن‌تر و یا تیره‌تر کنید.

  • ته رنگ Tint: ته رنگ از ترکیب هر رنگ با رنگ سفید حاصل می‌شود.
  • سایه Shade: سایه از ترکیب هر رنگ با رنگ سیاه حاصل می‌شود.
  • تن‌ها Tone: تن‌ها از ترکیب هر رنگ با رنگ خاکستری حاصل می‌شود.
  • خنثی Mute: خنثی از ترکیب هر رنگ با رنگ مکملش حاصل می‌شود.

 

کلام آخر

بازاربزازی در بخش دوم از سری مقالات طراحی لباس حرفه‌ای با رنگ‌شناسی خود در باره مثلث هارمونیک گوته، رنگ‌های مکمل جانبی، ترکیب سه گانه، ترکیب چهار گانه، ترکیب تک رنگ، تئوری رنگ‌شناسی برای طراحی لباس، هارمونی، دما، زمینه، غلظت، ارزش رنگ‌ها و سایه و تن‌های رنگ‌ها صحبت کرد. توصیه می‌کنیم در بخش بعدی نیز برای آموزش اصطلاحات و مباحث رنگ‌شناسی در طراحی لباس ما را همراهی کنید.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]