طراحی لباس حرفه‌ای با رنگ‌شناسی – بخش اول

یکی از نیازهای ضروری برای هر طراح لباسی آشنایی با رنگ شناسی، ترکیب رنگ‌ها است. ناگفته نماند هر فرد می‌تواند با توجه به سلیقه شخصی‌اش ترکیب رنگ دلخواه خود را بسازد. اما توجه داشته باشید برای طراحی لباس به صورت حرفه‌ای و اصولی باید ترکیب رنگ‌ها، رنگ‌های اصلی و فرعی و دایره رنگ‌ها را بشناسید. در مقاله‌ی طراحی لباس حرفه‌ای با رنگ‌شناسی – بخش اول با بازاربزازی همراه شوید تا به‌صورت کامل رنگ‌شناسی را یاد بگیرید و بتوانید خالق طراحی‌های حرفه‌ای شوید.

 

دایره رنگ چیست؟

همانطور که از اسمش پیدا است دایره رنگ نمودار دایره‌ای است که در آن روابط بین رنگ‌های سه گانه، فرعی و میانی مشخص شده است. نیوتون در سال 1704 در کتابی به اسم Opticks اولین چرخه یا همان دایره رنگ را معرفی کرد. او یک چرخه هفت رنگ نامتقارنی را که شامل رنگ‌های قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی، نیلی و بنفش را به‌وجود آورد. چند سال بعد در سال 1810 یوهان ولفگانگ فون نوع دیگری از چرخه رنگ متقارن که شامل 6 رنگ با حذف رنگ نیلی معرفی کرد. این دایره رنگ بسیار شبیه به دایره رنگی است که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دایره رنگی در هنرهای تجسمی نیز برای نمایش طیف‌های رنگی مرئی و روابط بین آن‌ها استفاده می‌شود.

 

طراحی لباس حرفه ای با رنگ شناسی – بخش اول

 

انواع چرخه‌های رنگی کدام‌اند؟

چرخه رنگ انواع مختلفی دارد که هر کدام از آن‌ها نشان‌دهنده سیستم‌های رنگی متفاوت می‌باشد. همانطور که می‌دانید سیستم‌های رنگ بر اساس سه رنگ اصلی زرد، قرمز و آبی ساخته شده و با استفاده از آن‌ها پالت‌های رنگی متفاوتی تولید می‌شود. این سه رنگ اصلی هیچ استاندارد مشخصی ندارند اما مجموعه‌ای از رنگ‌های اصلی موثرتری وجود دارند که طیف گسترده‌تری را ایجاد می‌کنند.

RYB واژه‌ای است که برای سادگی در نوشتار سیستم رنگی شامل سه رنگ قرمز، آبی و زرد استفاده می‌شود. Subtractive color و Addictive color سیستم‌های رنگی شناخته شده دیگری هستند که در طراحی‌ها به‌ویژه در کار با نرم افزارهایی مثل فوتوشاپ کاربرد دارند.

 

طراحی لباس حرفه ای با رنگ شناسی – بخش اول

 

 

چرخه رنگی کاهشی (Subtractive)

چرخه رنگی کاهشی یا Subtractive شامل چهار رنگ اصلی فیروزه‌ای، زرد، سرخابی و مشکی است. به اختصار به این سیستم رنگی CMYK می‌گویند. در نقطه شروع برای این سیستم رنگی کاهشی یک صفحه سفید است که با اضافه کردن هر کدام از رنگ‌ها نتیجه نهایی آن به مشکی تبدیل می‌شود.

 

چرخه رنگی فزاینده (Addictive)

چرخه رنگی فزاینده یا Addictive color شامل سه رنگ قرمز، سبز و آبی می‌باشد که نام اختصاری آن RGB می‌باشد. برخلاف سیستم رنگی کاهشی نقطه شروع این چرخه یک صفحه مشکی است که با اضافه کردن هر کدام از سه رنگ بالا ترکیب‌های مختلفی از طیف مرئی رنگ‌ها به‌وجود می‌آید. با افزودن هر سه رنگ به یک میزان نور سفید تشکیل می‌شود.

 

چرخه رنگی سنتی (Primary)

چرخه رنگی سنتی در واقع نقاشان یکی از نمونه‌های چرخه رنگی کاهشی است که به آن RYB نیز می‌گویند. این چرخه رنگی را نمی‌توانند از ترکیب رنگ‌های دیگری به‌وجود آورند. پس از ترکیب کردن هر کدام از دو رنگ این چرخه رنگ‌های ثانویه یا Secondary ایجاد می‌شوند. بدین صورت که نتیجه ترکیب زرد و آبی رنگ سبز، ترکیب زرد و قرمز رنگ نارنجی، و ترکیب قرمز و آبی رنگ بنفش می‌باشد. از ترکیب نمودن هر کدام از رنگ‌های اصلی با این رنگ‌های ثانویه نوع دیگری از رنگ‌ها به نام رنگ‌های میانی (Intermediate) به‌وجود می‌آیند. نحوه به وجود آمدن آن‌ها به‌صورت زیر است:

قرمز + نارنجی = قرمز پارسی یا گوجه‌ای

زرد + نارنجی = کهربایی

زرد + سبز = سبز لیکور

سبز + آبی = سبزآبی

آبی + بنفش = نیلی

قرمز + بنفش = سرخابی

 

طراحی لباس حرفه ای با رنگ شناسی – بخش اول

 

ترتیب رنگ‌ها

ترتیب رنگ‌ها یا Color Schemes یک روش برای ترکیب نمودن رنگ‌های مختلف با همدیگر می‌باشد. بسیاری از طراحان حرفه‌ای توانسته‌اند به‌کمک این روش و ترکیب رنگ‌های به‌خصوص ساختارهای مختلف و منحصر به‌فردی را ایجاد کنند.

 

رنگ‌های مکمل Complementary Colors

به رنگ‌هایی با هم متضاد‌اند و در چرخه رنگ‌ها کاملا در مقابل هم قرار می‌گیرند، رنگ‌های مکمل می‌گویند. چینش رنگ‌ها در چرخه رنگ بر اساس روابط بین آن‌ها است. به‌همین خاطر برای ایجاد طرح‌های رنگی هماهنگ بسیار مفید می‌باشد. زمانی که رنگ‌های مکمل در کنار هم قرار می‌گیرند یکدیگر را تشدید می‌کنند. از این ویژگی برای خلق طراحی‌های جسورانه با کنتراست بالا استفاده می‌شود.

 

طراحی لباس حرفه ای با رنگ شناسی – بخش اول

 

رنگ‌های مشابه Analogous Colors

رنگ‌های مشابه همانند چرخه رنگ در مجاورت و نزدیکی همدیگر قرار می‌گیرند. این رنگ‌ها از لحاظ زیبایی ظاهری چشم نواز هستند و برعکس شدت رنگ‌های مکمل تصویر آرام بخشی را برای بیننده ایجاد می‌کنند. معمولا در رنگ‌های مشابه یک رنگ غالب است و رنگ دوم آن را پشتیبانی می‌کند. رنگ سوم نیز به‌همین صورت رنگ اول را تاکید می‌کند. طرح‌ها و رنگ‌های مشابه معمولا در آثار هنری مورد استفاده قرار می‌گیرند تا تصاویر و صحنه‌های آرام‌بخشی را ایجاد کنند.

طراحی لباس حرفه ای با رنگ شناسی – بخش اول

کلام آخر

بازاربزازی در مقاله‌ی طراحی لباس حرفه‌ای با رنگ‌شناسی – بخش اول درباره دایره رنگ، چرخه رنگی کاهشی، چرخه رنگی فزاینده، چرخه رنگی سنتی، مجموعه رنگ‌های مکمل و مشابه اطلاعات کاملی را دراختیارتان قرار داد. همانطور که گفته شد هنرمندان و طراحان مد به کمک این چرخه رنگ‌ها ترکیب‌های رنگی دلخواه خود را ایجاد می‌کنند تا بتوانند طراحی‌های خاص و متنوعی را از آن خود کنند. توصیه می‌کنیم برای آشنایی کامل با رنگ‌شناسی در بخش بعدی نیز ما را همراهی کنید.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]