مقدمه

دوخت کت و شلوار یک فرآیند پیچیده و ظریف است که به مهارت و دقت زیادی نیاز دارد. مراحل مختلفی در این فرآیند وجود دارد که هر کدام باید با ظرافت و دقت انجام شوند تا کت و شلواری باکیفیت بالا و خوش‌فرم تولید شود. با مقاله‌ی تکنیک‌های دوخت کت و شلوار همراه بازاربزازی باشید.

 

لیست وسایل لوازم برای شروع دوخت کت و شلوار

اگر می‌خواهید برای خودتان یا دیگران کت و شلواری شیک و مجلسی بدوزید باید لوازم و وسایل مورد نیاز آن را تهیه کنید که در ادامه به معرفی این وسایل می‌پردازیم.

چرخ خیاطی: یکی از مهم‌‌ترین وسایل خیاطی است که با استفاده از آن می‌توانید دوخت‌های مختلفی ایجاد کنید. این چرخ‌ها انواع مختلفی دارند و حتی برخی کاربردهای خاص خود را دارند.

قیچی برش: قیچی برش جز ضروریات حرفه‌ی خیاطی است. اگر یک خیاط ساده یا حرفه‌ای باشید به قیچی برش نیاز دارید تا بتوانید پارچه‌های کت و شلوار را برش دهید.

پارچه‌ی مناسب کت و شلوار: کت و شلوار مردانه و زنانه با پارچه‌های مختلفی دوخته می‌شوند که از بین این پارچه‌ها، پارچه‌های پشمی، کشمیری، ابریشمی و پنبه‌ای رایج ‌ترین و احتمالا  بهترین پارچه‌ها برای دوخت کت و شلوار هستند.

از دیگر وسایل مورد نیاز حرفه‌ی خیاطی دکمه، پانچ دکمه، نخ و سوزن، جا سوزنی، سوزن ته گرد، ماسوره، بشکاف و… است که برای تهیه این وسایل (به جز چرخ خیاطی) به سرمایه بیش از ۵ میلیون تومان نیاز دارید.

 

تکنیک‌های دوخت کت و شلوار

 

 

نکات مهم دوخت کت و شلوار

آماده سازی:

  • انتخاب پارچه: اولین قدم انتخاب پارچه مناسب برای کت و شلوار است. پارچه‌های مختلفی برای کت و شلوار وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. برخی از فاکتورهای مهم در انتخاب پارچه عبارتند از: نوع الیاف، وزن پارچه، رنگ و طرح پارچه.
  • اندازه گیری: دومین قدم اندازه‌گیری دقیق بدن فرد است. این کار باید با دقت انجام شود تا الگوی کت و شلوار به درستی رسم شود.
  • رسم الگو: الگوی کت و شلوار بر اساس اندازه‌گیری‌های فرد رسم می‌شود. الگو باید دقیق و متناسب با اندام فرد باشد.

 

تکنیک‌های دوخت کت و شلوار

 

برش:

  • برش پارچه: پارچه باید با دقت و مطابق با الگو برش داده شود.
  • علامت گذاری: قبل از دوخت، باید محل جیب‌ها، دکمه‌ها و سایر جزئیات کت و شلوار روی پارچه علامت گذاری شود.

 

تکنیک‌های دوخت کت و شلوار

 

دوخت:

  • دوخت اجزای مختلف: اجزای مختلف کت و شلوار مانند یقه، آستین‌ها، جیب‌ها و … باید با دقت و ظرافت دوخته شوند.
  • اتوکاری: در بین مراحل مختلف دوخت، باید پارچه را به‌طور مرتب اتو کرد تا صاف و بدون چروک شود.
  • آسترکشی: آستر کت و شلوار باید به‌طور دقیق و تمیز به داخل کت دوخته شود.
  • نصب دکمه‌ها: دکمه‌ها باید به‌طور محکم و در جای مناسب خود نصب شوند.

 

نکات تکمیلی:

  • استفاده از نخ و سوزن مناسب: از نخ و سوزن مناسب برای نوع پارچه و نوع دوخت استفاده کنید.
  • دقت و ظرافت: در تمام مراحل دوخت دقت و ظرافت را فراموش نکنید.
  • صبر و حوصله: دوخت کت و شلوار به صبر و حوصله زیادی نیاز دارد. عجله نکنید و مراحل مختلف را با دقت انجام دهید.

 

تکنیک‌های دوخت کت و شلوار

 

آموزش خیاطی کت و شلوار مردانه

داشتن توانایی در دوخت کت و شلوار مردانه می‌تواند به‌عنوان راه مناسبی در کاهش هزینه‌ها و دوخت کت شلوار متناسب با اندام شناخته شود، زیرا خیاط در انتخاب طرح، رنگ و همچنین استفاده از اندازه‌های دقیق فرد، آزاد خواهد بود.

تاریخچه اولین کت و شلوار مردانه به کشور آلمان بر می‌گردد که دارای طرحی چهارخانه و قدی تا قوزک پا بودند، که به زیزو شهرت داشتند.

با توجه به شواهد، ایران به‌عنوان منشا ایجاد انواع کت و شلوارهای امروزی آقایان می‌باشد، زیرا در گذشته ایرانیان یک بالاپوش بلند به همراه شلوار می‌پوشیدند که با گذشت زمان بالاپوش جای خود را به کت‌های امروزی داد.

اولین کت و شلوار‌ها در زمان رضاشاه وارد ایران شدند و دارای رنگ‌ها و طرح‌هایی ساده و مشکی بودند.

 

در ادامه به شرح برخی نکته‌ها در زمینه آموزش خیاطی کت و شلوار مردانه می‌پردازیم:

شما می‌توانید با داشتن توانایی در دوخت کت و شلوار مردانه، تغییرات مختلفی را برای تناسب کت شلوار انجام دهید:

متناسب نمودن کت و شلوار با اندازه و فرم بدن به عنوان اولین نکته باید در نظر گرفته شود. در این موارد شما باید بررسی نمایید که آیا می‌توانید با برش قسمتی از پارچه کت و شلوار، سایز آن را متناسب نمایید. البته باید توجه نمود که انواع کت و شلوار به‌دلیل داشتن قسمت‌های مختلفی مانند جیب‌ها، روکش، لایه استر و غیره نمی‌توانند به‌راحتی تغییر سایز در خود داشته باشند. اما معمولا می‌توان با برش در قسمت‌هایی مانند کمر، پهلو‌ها و بازوها، در حدود یک سایز، از اندازه کت و شلوار کم کنید.

 

تکنیک‌های دوخت کت و شلوار

 

در صورتی که در شانه‌های کت و شلوار، وجود اپل باعث ایجاد ظاهری نامتناسب بر روی اندام می‌شود. شما می‌توانید با تغییر اپل‌ها ظاهری مناسب با کت و شلوار بدهید. البته برای انجام این کار باید از مهارت خوبی در دوخت برخوردار باشید.

در ادامه اندازه مناسب یقه کت می‌تواند در ظاهر کت و شلوار تاثیر داشته باشد. به‌عنوان مثال بزرگی یقه کت و شلوار می‌تواند ظاهری ناخوشایند به لباس بدهد.

 

تغییر جزئیات دوخت:

همچنین تغییر جزئیات دوخت در انواع آستین‌های کت و شلوار می‌تواند به‌عنوان روشی برای ایجاد ظاهری متناسب در کت و شلوار شناخته شود. تغییر اندازه آستین‌های کت و شلوار را از قسمت شانه‌های لباس انجام دهید. شما می‌توانید در صورت لزوم آستین‌های کت و شلوار را کوتاه، بلند یا تنگ نمایید.

گاهی نیز می‌توانید دکمه‌های تزئینی برای آستین‌های کت و شلوار قرار دهید یا در مواقع لازم، محل دکمه‌های تزئینی روی لباس را تغییر دهید.

کوتاهی کت، در صورتی که دکمه‌های لباس و جیب‌ها به انتهای کت نزدیک نشوند، قابل انجام خواهد بود.

همچنین سایز شلوار را می‌توان در صورت نیاز تنگ و کوتاه نمود، البته امکان بزرگ کردن شلوار وجود نخواهد داشت. در واقع یک از ساده‌ترین روش‌ها برای تغییرات کت و شلوار، تنگ کردن یا اضافه نمودن اندازه به قسمت کمر کت و شلوار است.

 

تکنیک‌های دوخت کت و شلوار

 

 

در ادامه به شرح ابزاری که برای تولید انواع کت و شلوار مردانه مورد نیاز هستند، می‌پردازیم:

اولین و مهم‌ترین وسیله برای دوخت کت و شلوار مردانه، قیچی برش می‌باشد. امروزه انواع قیچی‌ها با اندازه‌های متنوع، می‌توانند برای دوخت کت و شلوارهای مردانه مورد استفاده قرار بگیرند.

برای شروع کار تولیدی کت و شلوار مردانه، به چرخ خیاطی راسته دوز نیاز می‌باشد که در حدود 40 درصد از کار دوخت کت و شلوار را انجام می‌دهد.

دومین نوع چرخ خیاطی پرکاربرد در زمینه دوخت کت و شلوار، چرخ خیاطی سردوز سه نخ و پنج نخ می‌باشد.

 

در ادامه به تعدادی دیگر از انواع چرخ خیاطی‌های مورد استفاده در دوخت کت و شلوار اشاره می کنیم:

یکی دیگر از انواع چرخ خیاطی‌های پرکاربرد در دوخت کت و شلوار، نوع دکمه دوز می‌باشد که باعث افزایش سرعت کار تا چهار برابر خواهند شد.

چرخ خیاطی مادگی، نوعی دیگر از چرخ خیاطی‌ها می‌باشد که در دوخت جا دکمه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چرخ خیاطی الیک برای دوخت جیب‌ها، چرخ خیاطی هفت و هشت برای دوخت انواع مارک کت و شلوار و غیره.

همچنین ابزاری مانند میز مکش، اتو، دستگاه پرس و غیره در زمینه دوخت کت و شلوار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

کلام آخر بازاربزازی

از همراهی شما با مقاله‌ی تکنیک‌های دوخت کت و شلوار بازاربزازی کمال تشکر و قدردانی را داریم. نکته مهم هنگام انجام خرید اینترنتی، اعتماد شما به سایت فروشگاهی عرضه‌کننده‌ی محصول و آشنایی با آن است. چرا که ضمانت اصالت، کیفیت و قیمت کالای مورد نظر شما به سایت مورد نظر بستگی دارد. پس انتخاب یک سایت فروشگاهی معتبر مهم‌ترین قدم شما هنگام انجام خرید اینترنتی است.

ما در بازاربزازی با ارائه‌ی انواع پارچه فاستونی دست اول تولیدکنندگان برتر داخلی نظیر پارچه دیپلمات، پارچه فاستونی جودون ، پارچه فاستونی چهارخانه ، پارچه فاستونی ساده ، پارچه فاستونی سنجاقی ، پارچه فاستونی سوزنی ، پارچه فاستونی طرح جناقی ، پارچه فاستونی فیلافیل خیال شما را از بابت قیمت، کیفیت و اصالت محصولات خود راحت کرده‌ایم تا با سرعت خریدی باکیفیت انجام دهید و بهترین سود را از زمان و خرید خود ببیرید.

حس خاص متفاوت بودن را با ما تجربه کنید…

شیک پوش باشید 😊

 

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]