نمره نخ به چه معنا است؟

نمره نخ ارتباط مستقیم با ضخامت پارچه دارد. همچنین نخ‌دار نیز نشان دهنده نسبت طول نخ به وزن آن می‌باشد و محاسبات متریک نیز در ایران بسیار رایج است. در این سری از مقالات با بازاربزازی همراه شوید تا درباره نمره نخ اطلاعات بیشتری کسب نمایید.

 

نخ و الیاف

به گرد آمدن الیاف در کنار هم نخ می‌گویند که در تولید پارچه بسیار پرکاربرد می‌باشد. تعداد الیاف موجود در طول نخ نیز شاخصه‌ای متفاوت است. مواد اولیه نخ‌ها الیاف‌اند که از نظر طول می‌توان آن‌ها را به دو دسته تقسیم نمود.

الیاف به دو صورت کوتاه یا غیر‌یکسره و فلامنت و یک‌سره موجود‌اند. الیاف کوتاه آن دسته از الیاف‌اند که در مرحله ریسندگی تبدیل به نخ شده تا مقاومت لازم را کسب نمایند. پشم و پنبه نمونه‌هایی از الیاف کوتاه می‌باشند. در صورتی که الیاف یک‌سره طول نامعین دارند. به‌عنوان مثال ابریشم باید با فلامنت دیگری تایید گردد تا بتوان نخی را با حجم مورد نظر به‌دست آورد. نمره نخ نیز رابطه‌ی مستقیم و هم‌سویی با ضخامت پارچه و نخ داشته که نشان‌دهنده‎‌ی نسبت طول نخ به وزن آن می‌باشد.

 

نمره نخ به چه معنا است ؟

نمره نخ

همان‌طور که پیش‌تر اشاره گردید در عمل برای بیان نسبت جرم به طول الیاف یا نخ جهت تعیین نمره، از نمره نخ استفاده می‌کنند. برای انجام این امر دو روش زیر موجود است:

  • روش مستقیم یا جرم واحد طول
  • روش غیر مستقیم یا طول واحد جرم

 

روش مستقیم برای تعیین نمره نخ با واحدهای آن:

این روش مستقیم در قرن 15 برای استفاده‌های بین المللی معرفی شد که نمره نخ در روش مستقیم به‌صورت جرم واحد طول بیان می‌گردد. به‌همین خاطر نمره نشان داده شده در این روش تعداد واحدهای جرم در یک واحد طولی از نخ است.

 

نمره نخ به چه معنا است ؟

 

نمره تکس tex چیست؟

اولین واحد مورد استفاده در روش مستقیم، تکس tex می‌باشد. این واحد و تمامی واحدهای بزرگ‌تر یا کوچک‌تر آن به‌طور کلی با علامت t نشان داده می‌شوند. به طور مثال اگر 1000 متر از نخ 20 گرم وزن داشته باشد، نمره این نخ به صورت 20 تکس خواهد شد. عملا از این واحد بیشتر برای نخ‌های یک لا یا چند لا که تشکیل شده از الیاف کوتاه‌اند، استفاده می‌گردد. برای آسان‌تر شدن امر محاسبات دقیق استفاده از واحدهای دیگری از تکس مجاز می‌باشد.

برای تعیین‌کردن نمره نخ‌هایی که از الیاف ممتد تشکیل شده‌اند عموما از واحد دسی‌تکس استفاده می‌کنند. یکی دیگر از واحدهای بین المللی قدیمی به نام دنیر موجود است که اکثرا برای ابریشم به‌کار رفته و هم‌اکنون نیز استفاده گسترده‌ای دارد. این واحد را با علامت Td نمایش می‌دهند. در بعضی از کشورها در بحث نخ‌های متشکل از الیاف ممتد این واحد را به‌طور کامل با واحد دسی‌تکس جایگزین کرده‌اند.

 

نمره نخ به چه معنا است ؟

 

روش غیر مستقیم برای تعیین نمره نخ با واحدهای آن:

روش غیر مستقیم از لحاظ سنتی قدمت بیشتری دارد. نمره‌دهی نخ در این روش با توجه به مقدار طول واحد جرم نخ تعیین می‌گردد. امروزه از واحدهای زیر برای تعیین نمره نخ در روش غیر مستقیم استفاده می‌کنند.

 

نمره متریک

نمره متریک بیان‌کننده مقدار طولی از نخ بوده که وزنی معادل یک گرم دارد و آن را به متر بیان می‌کند. به‌طور مثال اگر 50 متر از نخی یک گرم وزن داشته باشد، نمره نخ آن به صورت 50 متریک بیان می‌گردد.

 

نمره نخ به چه معنا است ؟

 

نمره انگلیسی

نمره انگلیسی نیز مقدار طولی از نخ را بیان می‌کند که یک پوند انگلیسی وزن داشته باشد.

تمامی واحدهای ذکر شده در این مقاله جهت محاسبه و تعیین نمره نخ یک لا و تک لیف کاربرد دارد. همان‌طور که می‌دانید برای کمیت‌های مختلف و کارهای روزمره به طور معمول از یک نوع واحد خاص و مرسوم استفاده می‌کنند. در بحث نخ و بیان نمره نخ نیز از این قانون تبعیت کرده به‌همین خاطر می‌توانند بقیه واحدها را به یکدیگر تبدیل کنند.

 

نمره نخ به چه معنا است ؟

کلام آخر

بازاربزازی در این سری از مقالات خود، شما را با مفهوم نمره نخ، نحوه محاسبه و واحدهای مرسوم و پرکاربرد در این زمینه آشنا کرد. چنانچه علاقه‌مند به دانستن نکات مرتبط با پارچه، نخ، استایل و انواع آن هستید توصیه می‌کنیم از دیگر وبلاگ‌های سایت استفاده نمایید.

ما در بازاربزازی با ارائه انواع پارچه‌های فاستونی دست اول تولیدکنندگان برتر داخلی مثل پارچه دیپلمات، پارچه فاستونی جودون، پارچه فاستونی چهارخانه، پارچه فاستونی ساده، پارچه فاستونی سنجاقی، پارچه فاستونی سوزنی، پارچه فاستونی طرح جناقی و پارچه فاستونی فیلافیل و … خیال شما را از بابت قیمت، کیفیت و اصالت محصولات راحت کرده‌ایم تا بتوانید به سرعت خریدی با کیفیت را با ما تجربه نمایید.

شایان ذکر است برای تهیه‌ی پارچه لباس‌های فرم انواع شرکت‌ها و یا مدارس (خرید متراژ بالا) با قیمت عمده در خدمت هستیم که بسیار مقرون به‌صرفه‌تر از قیمت‌های موجود در بازار خواهد بود.

 

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]