الهام از طبیعت در طراحی لباس – بخش اول

هم‌اکنون الهام از طبیعت در طراحی لباس یکی از دلایل موفقیت طراحان بزرگ به حساب می‌آید. چرا که شناخت و ترکیب رنگ‌های مختلف کنار هم برای خلاقیت در طراحی لباس‌های گوناگون موضوع قابل توجهی است که به‌خوبی می‌توانید در طبیعت مشاهده نمایید. در ادامه با مقاله‌ی الهام از طبیعت در طراحی لباس – بخش اول بازاربزازی همراه شوید تا با نحوه الهام از طبیعت در طراحی لباس و همچنین نمونه‌های برجسته و معروف از این قبیل آشنا شوید.

انسان‌ها همواره در طول تاریخ جهت پیشرفت در جنبه‌های مختلف زندگی از طبیعت الهام می‌گرفتند. این موضوع به‌خوبی در ساختن خانه، طراحی وسایل حمل و نقل و ابزارآلات قابل مشاهده می‌باشد. به‌همین خاطر الهام از طبیعت در طراحی لباس‌ها مختص زمان حال نیستند بلکه از زمان‌های گذشته از ساختارهای طبیعی جهت پوشش استفاده شده است.

می‌توان گفت امروزه علاوه بر هفته‌های مد در پاریس و لندن می‌توانید در قبایل اتیوپی نیز ترکیب و استفاده از الگوها و رنگ‌های طبیعی را در طراحی لباس‌ها مشاهده کنید. باید توجه کنید که استفاده از یک لباس باید برای هر شخصی احساس راحتی ایجاد نماید. به‌همین خاطر امکان دارد در فرآیند الهام از طبیعت در طراحی‌های لباس برخی آیتم‌ها تغییر پیدا کنند و یا حذف شوند. از جمله فاکتورهای مهمی که نباید از آن غافل شد، نگاه بسیار دقیق به طبیعت می‌باشد. چرا که هر روز ارمغانی تازه برای انسان است تا بتواند به‌وسیله آن جنبه‌های مختلف زندگی خود را به پیشرفت رساند. پس این امر بسیار پسندیده است تا بتوانیم از مادر طبیعت جهت ایجاد خلاقیت در طراحی لباس‌ها استفاده کنیم.

 

الهام گرفتن از طبیعت در طراحی لباس

چگونه از طبیعت الهام بگیریم

همواره تنوع و زیبایی در طبیعت قدرتی شگرف و منبع غنی برای ایجاد خلاقیت در طراحی لباس است. به‌ندرت می‌توانید عدم حضور گل‌ها، گیاهان و الگوهای بدن حیوانات و دیگر المان‌های طبیعت را در لیست ترندهای اصلی ببینید. تمامی این طراحی‌ها و ترکیب المان‌ها در لباس، لذت و شیفتگی هر طراحی را به جهان طبیعت نشان می‌دهد. همچنین بیانگر داستان شگفت‌انگیزی درباره‌ی نحوه تعامل وی با طبیعت می‌باشد.

 

جزئیات در طبیعت

اولین گام در طراحی لباس و الهام از طبیعت این است که نمی‌توانید به سادگی از جزئیات طبیعت عبور کنید. مثلا این‌بار بعد از بارش باران از یک مسیر سرسبز و پوشیده از درخت‌های مختلف عبور کنید و به جای نگاهی گذرا سعی کنید به جزئیات شاخه‌ها و برگ‌های خیس دقت کنید. این برگ‌هایی که قطرات باران را روی خود سر می‌دهند تصویر شگفت‌انگیزی را خلق می‌کند که می‌توان ساعت‌ها روی آن‌ها چشم دوخت. این نوع نگاه می‌تواند نمای منحصر به‌فردی از طبیعت جهت ایده‌های خلاقانه و خارق‌العاده برای طراحی لباس در ذهن شما ایجاد نماید. تمام جزئیات در این قطعه بسیار کوچک از طبیعت همچون بافت برگ‌ها، الگوی قطرات آب روی برگ و همچنین تنوع در رنگ‌های مشابه نظر هر طراح خوبی را به خود جلب می‌کند.

 

الهام گرفتن از طبیعت در طراحی لباس

 

تمرکز در انواع گل و برگ‌های طبیعت

هم‌اکنون اگر از کسی بخواهید که یک گلی را طراحی کند متداول‌ترین شکل ظاهری آن را تجسم می‌نماید. گلی که دارای چند گلبرگ صورتی و بنفش در کنار پرچمی زرد رنگ قرار دارد. این در‌حالی است که تنوع ظاهری در گل‌های طبیعت شامل بی‌شمار مدل مختلف است؛ که در بسیاری از آن‌ها چند رنگ مختلف در کنار هم قرار دارند و زیبایی بصری گل را چند برابر می‌کنند. اگر قصد دارید با الهام از طبیعت جهت طراحی لباس اقدام کنید باید نگاه دقیق‌تر و موشکافانه‌تری در طبیعت داشته باشید و جزئیاتی را که دیگران از آن غافل می‌شوید مشاهده نمایید.

 

الهام گرفتن از طبیعت در طراحی لباس

 

تمرکز در سایر المان‌های طبیعی

همه‌ی اجزای طبیعت فقط به برگ‌های سبز و گل‌های صورتی و بنفش خلاصه نمی‌گردد. برای ایجاد خلاقیت در طراحی لباس و الهام از طبیعت این بار باید جزئیات متشکل در چشم یک گربه یا ظرافت‌های خاص در تار‌های عنکبوت و … را بیابید. منبع الهام‌بخش دیگر می‌تواند سایه روشنی باشد که ابرها به هنگام عبور از یک کوه ایجاد می‌کنند. تمرکز روی تک تک المان‌های بی‌شمار موجود در طبیعت یک راه بسیار عالی برای رسیدن به طراحی‌های اصیل و خلاقانه‌ای است که امروزه بسیاری از طراحان مطرح به آن دست یافته‌اند.

 

الهام گرفتن از طبیعت در طراحی لباس

 

الهام از چشم‌اندازهای مختلف در طبیعت

طراحان بزرگ برای الهام از طبیعت در طراحی لباس‌های خود از منظره‌های غیر معمول و متفاوت به سوژه نگاه می‌اندازند. به زمین نزدیک شوید و سعی کنید به بالا نگاه کنید تا زوایای جدید و شگفت‌انگیزی را کشف و جستجو کنید. یکی از روش‌های مرسوم در زمینه‌ی پیدا کردن چشم‌اندازهای جدید این است که بتوانید محیط پیرامون خود را از دیدگاه اشیا و موجودات مختلف ببینید. به‌طور مثال از دید مورچه‌ای که روی زمین در حال حرکت است و فقط به مسیر پیش روی خود توجه می‌کند. یا از دید یک برگ به حرکت ابرها نگاه جدیدی کنید تا چشم شما به سوژه‌های جدید باز گردد. مشاهده طبیعت از این طریق به شما کمک می‌کند تا روی جنبه‌ها و دیدگاه‌های نو و خلاقانه‌ای که ممکن است تا کنون ندیده باشید، متمرکز گردید.

 

الهام گرفتن از طبیعت در طراحی لباس

کلام آخر

بازاربزازی در بخش اول از این سری مقالات خود شما را با پیش زمینه‌ای از نحوه الهام از طبیعت برای طراحی لباس‌های جدید و خارق‌العاده آشنا کرد. روش‌هایی را برای تغییر دیدگاه شما به المان‌های طبیعی و تمرکز روی آن‌ها برای ایده‌پردازی و طراحی لباس به تفسیر توضیح داد. توصیه می‌کنیم بخش‌های بعدی را نیز دنبال کنید تا همانند طراحان بزرگ توانایی ایده‌پردازی‌های جدید و طبیعی را داشته باشید.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]