پارچه فاستونی نوعی پارچه ترکیب پشم ترویرا است که به خصوص در تهیه شلوار و کت و شلوار مورد استفاده قرار می گیرد. دانستن مهم ترین نکات مرتبط با تاریخچه و خصوصیات این پارچه به شما در خرید و انتخاب آگاهانه تر بسیار کمک خواهد کرد.پس در ادامه مقاله پنج نکته طلایی درباره پارچه فاستونی که باید بدانید! با بازار بزازی همراه باشید.

 

1- اولین پارچه های فاستونی کجا بافته شدند؟

انقلاب صنعتی در انگلستان و بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکا ارتباط مستقیم با صنایع ریسندگی و بافندگی در این کشورها داشت. مکانیزه شدن صنایع و تولید بیشتر و سریع تر محصولات، دنیایی متنوع از کالاها را پدید آورد. تولید این محصولات تنها مدیون ماشین آلات کارخانه ها نبودند، ارائه مواد اولیه مرغوب تر و یک دست تر از دیگر عوامل مهم پیشرفت بشر گردیدند.

در این سال‌ها نسلهای جدیدی از گوسفندان وارد انگلستان شدند که در مراتعی محصور پرورش یافته بودند. این گوسفندان از هر علف یا خوردنی که سر راهشان قرار می گرفت تغذیه نمی کردند و به همین سبب پشمهای بهتری داشتند. چرا درعلفهای یک دست مراتع سرسبز، گوسفندان را صاحب پشمهای بلندتر و یک دست تری کرد، پشمهایی که جایگاه مهمی در صنعت نساجی پیدا کردند.

از سوی دیگر جمعیت زیادی از بافندگان فلاندری که به انگلیستان نهاجرت کرده بودند در نورفلوک ساکن شدند و به زودی این روستا و منطقه ورستد به بافندگی شهرت یافتند. اولین نسل پارچه های فاستونی بافته شدند و به همین سبب ایو پارچه و”رستد وول” یا “فاستونی” نام گرفت و بسیار محبوبیت یافت.

 

2- پارچه فاستونی چیست؟

سوالی که برای بعضی از افراد پیش می آید این است که آیا منظور از پارچه فاستونی همان پارچه پشمی است؟ پاسخ منفی است!

پارچه پشمی و فاستونی هر دو از الیاف پشم طبیعی تهیه می شوند اما پارچه فاستونی که دارای درصدی از الیاف مصنوعی نیز هست و فرآیند تولید پیچیده ای را طی می کند بادوام تر، ظریف تر و نرم است برای تصور کردن بهتر این پارچه، یک کت و شلوار شیک و خوش دوخت را در ذهن مجسم کنید. پارچه پشمی کرکی تر و زبرتر است و برای تصور بهتر آن می توانید یک بلوز یا ژاکت بافتنی را در ذهن مجسم کنید.

پارچه فاستونی ظریف تر است اما بافت محکم تر و فشرده تری دارد که از نفوذ آب و باد بهتر جلوگیری می کند در حالیکه پارچه پشمی منافذ بزرگتری دارد و با نگه داشتن هوا در بین الیاف و منافذ خود با ابجاد یک عایق حرارتی خوب بدن شما را در مقابل سرما بهتر حفظ می کند.

تفاوت مهم دیگر در دوام این دو پارچه است. پارچه فاستونی بسیار مقاوم تر و  بادوام تر از پارچه پشمی است. فاستونی تا مدتهای طولانی شکل طبیعی خود را حفظ می کند جای آرنج یا زانو روی آن نمی ماند، به واسطه خاصیت طبیعی الیاف پشم به راحتی از چروک برمی گردد و اتوپذیری بسیار بالایی دارد، خوش دوخت و خوش ایست است و به همین دلیل در تمام دنیا برای دوخت کت و شلوار رسمی مورد استفاده قرار می گیرد. اما پارچه پشمی به راحتی جا می اندازد و چروک می شود، شاید تنها یک بار پوشیدن بلوز یا شلوار پشمی برای باقی ماندن جای زانو یا آرنج روی آن کافی باشد.

 

پنج نکته طلایی درباره پارچه فاستونی

 

٣- پارچه فاستونی چگونه بافته می شود؟

اگر گوسفندی را از نزدیک دیده باشید حتما متوجه فرفری بودن و در هم تنیده بودن پشم بدن این حیوان شده اید و حالا سوال این است که این تارهای فرفری چگونه صاف می شوند و پارچه ای لطیف به وجود می آورند؟

در بین تارهای پشم هم تارهای بلند وجود دارند هم تارهای کوتاه. برای همسان شدن این رشته ها و مرتب کنار هگ قرار گرفتن آنها ابتدا الیاف پشم “زده می شوند”. زدن پشم کاری مکانیکی است که به باز کردن و مرتب کردن الیاف پشم کمک می کند. این کار درست شبیه شانه زدن تارهای پشم با شانه های بسیار محکم است. در گذشته این کار توسط ماشینی انجام می شد که از نوعی گیاه خارمانند استفاده می کرد و به همین جهت به آن ماشین خارزن می گفتند.

بعد از زدن پشم آن را توسط دستگاه شانه زن، شانه می کنند این کار باعث جدا شدن رشته های بسیار کوتاه پشم می شود. این رشته های کوتاه دور ریخته نمی شوند بلکه در تولید پارجه های پشمی مورد استفاده قرار می گیرند. سپس این رشته ها از دستگاهی عبور می کنند که الیاف را می کشد و چند لا می کند، این کار رشته ها را به شکل موازی تراز می کند. در نهایت دسته ای از رشته های بدون پیچ خوردگی به وجود می آید که به آنها سیلور یا تابیده نشده می گویند، سپس این رشته ها به هم تابیده می شوند. لازم به ذکر است که تارهای ترویرا طی فرآیندهای مخصوص به خود آماده سازی شده و همراه تارهای پشم به هم تابیده می شوند و نخ فاستونی را به وجود می آورند. حالا این نخ وارد مرحله بافت می شود و به اصطلاح از مرحله ریسندگی به بافندگی وارد می شویم. رنگرزی الیاف دنیای دیگری برای خود دارد که الیاف با گذراندن آن رنگهای متنوع دنیای فاستونی را شکل می دهند. بافت پارچه فاستونی پروسه ای تخصصی، طولانی و متنوع است که در گزارشی کوتاه از کارخانه مطهری آن را برای شما به تصویر کشیدیم. مراحل شستشو، تکمیل (فینیش) و کنترل کیفی مراحل مهم دیگری هستند که ضامن کیفیت و دوام پارچه های فاستونی هستند.

همین مرور کوتاه روند تولید طولانی، تخصصی و زمان بر پارچه فاستونی علاوه بر کیفیت و قیمت بالای مواد اولیه مرغوب آن دلیل گران تر بودن این پارچه نسبت به پارچه های پشمی و الیاف مصنوعی را به خوبی روشن می کند.

 

۴-مزایای پارچه فاستونی

الیاف پشم با نگه داشتن مولکولهای هوا بین منافذ خود عایقی طبیعی برای پوست بدن به وجود می آورند که در تابستان مانع از نفوذ گرما و در زمستان مانع نفوذ سرما می شوند، از طرف دیگر همین مولکولهای هوا به پوست امکان تنفس می دهند و به همین دلیل احساس راحتی زیادی در شخص به وجود می آورند برعکس برخی الیاف مصنوعی بی کیفیت که به پوست اجازه تنفس نمی دهند و در تابستان گرم و در زمستان سرد هستند.

پارچه های فاستونی بادوام و باکیفیت هستند. در اثر شستشو کیفیت رنگ، بافت و شکل خود را از دست نمی دهند، در اثر استفاده پرز نمی دهند و جا نمی اندازند، خوش دوخت و خوش ایست هستند و لباسی بسیار زیبا و خوش استیل برای شما به ارمغان می آورند.

اتوپذیری بالا و برگشت پذیری عالی از چروک از دیگر نقاط قوت پارجه های فاستونی است. نخ فاستونی در طی فرآیند تولید مراحل مختلف دمایی را طی می کند و به همین سبب پارچه فاستونی تنها با آویزان ماندن از چروک برمی گردد، به خوبی اتو می شود و در اثر شستشو و استفاده زود چروک نمی شود. خط اتوی شلوار فاستونی شما تقریبا هرگز از بین نمی رود، با دمای متوسط اتو به خوبی صاف و یکدست می شود و پارچه ای ایده آل برای لباسهای اداری متحدالشکل و کت و شلوار و کت و دامنها یا مانتوهایی است که می خواهید در جلسات و مهمانیهای طولانی بر تن کنید اما از سنگینی، گرمی و چروک شدن آن عذاب نکشید، پارچه فاستونی لطیف، ظریف، سازگار با دمای محیط و خوش اتو است و بسیاری از افراد که می خواهند در محل کار شیک و زیبا لباس بر تن کنند از این پارچه برای کت و شلوار یا مانتو خود استفاده می کنند.

 

۵-استفاده از پارچه فاستونی در صنعت مد

کیفیت پارچه فاستونی از ابتدا آن را محبوب مشکل پسندان جامعه کرد. این پارچه در تمام دنیا پارچه اصلی کت و شلوار رسمی آقایان است. دوام، کیفیت بافت و رنگ، اتوپذیری خوب، برگشت پذیری عالی از چروک،ایست زیبا به هنگام دوخت و تنوع طرح و رنگهای زیبا باعث شده گعروف ترین و بهترین پارچه برای دوخت کت و شلوار رسمی آقایان باشد. این کت و شلوارها یا شلوارهای تک فاستونی یا مانتوهای فاستونی را از لباس هر روزه ی کارمندان شرکتها و بانکها و کسبه تا لباس رسمی دامادها  یا در میهمانی ها و جلسات کاری و فستیوالهای هنری و فرشهای قرمز جشنواره ها، همه جا می بینید.

تولید کنندگان بزرگی در دنیا با قیمت‌های بسیار بالا به تولید کت و شلوار مشغولند و گروه بزرگی از طراحان و خیاطان در این صنعت مشغول به کارند.

 

 

پنج نکته طلایی درباره پارچه فاستونی که باید بدانید

 

کلام آخر

دانستن نکات این نکات طلایی درباره پارچه فاستونی به شما کمک می کند انتخابی هوشمندانه و آگاهانه داشته باشید. انسان امروزی هم برای وقت خود ارزشی بسیار قائل است چرا که به اهمیت هر ثانیه از زندگی خود پی برده است و هم برای درآمد خود ارزش بسیاری قائل است و سعی می کند با انتخاب درست و خرید باکیفیت بهترین بهره را از ماحصل دسترنج خود ببرد.

ما در بازاربزازی با ارائه ی انواع پارچه فاستونی دست اول تولیدکنندگان برتر داخلی نظیر پارچه دیپلماتپارچه فاستونی جودونپارچه فاستونی چهارخانه , پارچه فاستونی سادهپارچه فاستونی سنجاقی , پارچه فاستونی سوزنیپارچه فاستونی طرح جناقی , پارچه فاستونی فیلافیل خیال شما را از بابت قیمت، کیفیت و اصالت محصولات خود راحت کرده ایم تا با سرعت خریدی با کیفیت انجام دهید و بهترین سود را از زمان و خرید خود ببیرید.

حس خاص متفاوت بودن را با ما تجربه کنید…

 

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 1]