وزن یا گرماژ نشان دهنده چه خصوصیتی در پارچه است؟ در ادامه با مقاله وزن یا گرماژ چیست؟ همراه بازار بزازی باشید تا بیشتر در این باره بدانیم .

 از اصطلاحات رایج دیگر در بازار پارچه، گرماژ است که همان مفهوم وزن پارچه را دارد. وزن پارچه چگونه محاسبه می شود و دانستن وزن پارچه چه اطلاعاتی به ما می دهد ؟

وزن یا گرماژ  چیست؟

 

روش محاسبه وزن یا گرماژ پارچه چیست؟

 

واحد اندازه گیری وزن یا گرماژ پارچه ، گرم است. هر پارچه ای می تواند با تراکم بافت های مختلف و به طبع آن ضخامت های مختلفی تولید شود. میزان مصرف الیاف در بافت پارچه و فشردگی این الیاف با یکدیگر که همان تراکم پارچه است، باعث به وجود آمدن ضخامت پارچه و وزن آن می شود.

کارخانجات نساجی و فروشندگان پارچه برای مشخص کردن تراکم بافت پارچه، وزن یا گرماژ را به خریدار می گویند. هرچه پارچه، تراکم بافت و ضخامت بیشتری داشته باشد، گرماژ بیشتری نیز دارد.

 

میزان ، وزن یک متر طول پارچه در عرض آن است. برای مثال اگر فروشنده بگوید که این پارچه تترون با عرض یک متر و نیم، ١٨٠ گرم وزن دارد، یعنی وزن یک متر پارچه به عرض ١۵٠ سانتیمتر ، ١٨٠ گرم می شود.

پس روش محاسبه وزن پارچه با هر عرضی که داشته باشد، به این صورت است که یک متر از طول پارچه را برش می زنند و روی ترازو قرار می دهند تا گرماژ بدست آید.

زمانی که گرماژ پارچه به شما گفته شد، حتما از عرض پارچه نیز سوال کنید. برای مثال اگر پارچه تترون با عرض سه متر، ٣۶٠ گرم باشد، یعنی وزن پارچه در ابعاد یک متر در سه متر، ٣۶٠ گرم است.

وزن یا گرماژ  چیست؟

 

دانستن گرماژ پارچه چه اطلاعاتی به ما می دهد ؟ 

گرماژ یا وزن پارچه به ما نشان می دهد با چه ضخامتی از پارچه سر و کار داریم . با توجه به مواد اولیه مختلف و بافتها و تراکمهای مختلف گروههای مختلف پارچه ها در محدوده خاصی از وزن قرار می گیرند و با توجه به این موضوع می توان فهمید که گرماژ مدلهای مختلف این نوع پارچه برای چه مصرفی مناسب است .

با ذکر مثالی به روشن تر شدن موضوع کمک کنیم ، پارچه های فاستونی را در نظر بگیرید ، متوسط وزن ترکیبها و بافتهای مختلف پارچه های فاستونی حدود 300 گرم است . عرض پارچه های فاستونی 1.5 متر یا 150 سانتیمتر است و با چنینی وزنی ما با پارچه ای ظریف و با ضخامت متوسط روبرو هستیم ، پارچه ای که مناسب دوخت کت وشلوار ، کت و دامن و شلوارهای تک است .

در این میان هستند پارچه های فاستونی که وزن بالاتر از 350 گرم یا کمتر از 300 گرم دارند . دسته اول پارچه های فاستونی هستند که بیشتر مناسب کت و شلوار و دامنهای پاییزه و بهاره هستند . این دسته همچنین مناسب مانتوهای پاییزه نیز هستند . وزن بیشتر این دسته از پارجه های فاستونی نشانگر تراکم بالاتر و ضخامت بیشتر این پارچه ها است و به همین دلیل گرمتر و ایستاتر هستند و در لباسهای پاییزه خودنمایی و کاربرد بهتری خواهند داشت ، فاستونی های فلانل نمونه ای از یان دست فاستونی ها هستند .

فاستونی هایی که وزن زیر 300 گرم دارند ، فاستونی هایی بسیار ظریف تر از دیگر هم نوعان خود هستند و بهتر است برای لباسهای تابستانه و رسمس مورد استفاده قرار گیرند .

 

فاستونی های کشی یا دوبرکش(بزایاق)

این فاستونی های بازار بزاززی که پیشتر نیز به آنها پرداخته ایم ، فاستونی های کشی هستند . گروهی از آنها در عرض و گروهی دیگر در عرض و طول از الیاف لاکرا بهره برده اند و خاصیت کشسان پیدا کرده اند که گروه دوم به فاستونی های بزایاق مشهورند و طرفداران بسیاری در بازار دارند. این فاستونی ها تولید شرکت کوکما ، از تولید کنندگان خوشنام و باکیفیت پارچه فاستونی در ایران ، تحت لیسانس بردن ترکیه هستند و نسبت به فاستونی های پشم/ترویرا و ترویرا/ویسکوز ضخامت بیشتری دارند .

این دست فاستونی ها در دوخت مانتو و شلوارهای زنانه و کت و شلوارهای اندامی به دلیل خاصیت کشسان خود بسیار موفق عمل کرده اند .

وزن یا گرماژ

بازار بزازی مرجع تخصصی فروش پارچه فاستونی با بهترین برندهای فاستونی در ایران

بازار بزازی با ارائه دست اول محصولات برندهای برتر ایرانی با ضمانت اصالت، کیفیت و قیمت این امکان را برای شما فراهم کرده است تا در کمترین زمان ، با بررسی و مقایسه محصول مورد نظر خود را به صورت آنلاین سفارش دهید و درب منزل یا محل مورد نظر خود دریافت نمایید.


ما در بازاربزازی با ارائه ی انواع پارچه فاستونی دست اول تولیدکنندگان برتر داخلی نظیر پارچه دیپلماتپارچه فاستونی جودونپارچه فاستونی چهارخانه , پارچه فاستونی سادهپارچه فاستونی سنجاقی , پارچه فاستونی سوزنیپارچه فاستونی طرح جناقی , پارچه فاستونی فیلافیل خیال شما را از بابت قیمت، کیفیت و اصالت محصولات خود راحت کرده ایم تا با سرعت خریدی با کیفیت انجام دهید و بهترین سود را از زمان و خرید خود ببیرید.
https://bazarbazazi.com/

راههای ارتباطی ما :
02155611578
09901783260

از شنبه تا چهارشنبه 9 الی 18 و پنجشنبه ها 9 الی 14 آماده ارسال سفارشات شما هستیم.
پیج اينستاگرام ما @bazar_bazazi تمامی ساعات روز و ایام تعطیل آماده پاسخگویی و دریافت سفارشات است.
 حس خاص متفاوت بودن را با ما تجربه کنید .

بازار بزازی

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]