قیمت جهانی نفت و مشتقات نفتی (محصولات پتروشیمی)، قیمت جهانی پشم، افزایش هزینه های تولید و تورم مهم ترین عوامل موثر بر قیمت پارچه در ایران هستند.در سالهای اخیر نوسانات شدید قیمتها و تورم افسارگسیخته به بحث و دغدغه اصلی زندگی ما تبدیل گشته است. آگاهی از عوامل موثر بر قیمت تمام شده پارچه فاستونی تولید داخل هدفی است که در مقاله مهم ترین عوامل موثر بر قیمت پارچه در ایران چیست؟ کوتاه به آن می پردازیم.

 

1-   قیمت جهانی نفت

نفت این سیاه رنگ پنهان در اعماق کره خاک از دیرباز اهمیت و ارزش بی بدیل خود را در زندگی و پیشرفت نوع بشر به اثبات رساند و چرخ صنعت و چرخه زندگی ما انسانها را به خود وابسته کرد. از گرم کردن اجاق آشپزخانه ها و آتشدان اتاقها و گلخن حمام ها گرفته تا کوره کارخانه ها و نیروگاههای تولید برق و سوخت وسایل نقلیه همه از مشتقات طلای سیاه به دست آمدند و تقاضای جهانی گسترده ای برای این نعمت خداداد به ارمغان آوردند.

امروزه به دنبال یافتن منابع انرژی دیگر به تولید برق از آب و باد و نور خورشید و انرژی اتمی روی آورده ایم و تولیدکنندگان بسیاری در دنیا اتومبیلهای برقی و خورشیدی تولید کرده اند تا سوزاندن این ماده باارزش و محدود را کم کنیم اما جمعیت زیاد کره زمین و استفاده های دیگر از مشتقات نفتی همچنان نیاز ما به این ماده باارزش را بالا نگه داشته است.

از طرفی تولیدکنندگان نفت می کوشند با تولید کنترل شده نفت، از این ثروت به نحو شایسته تری بهره ببرند و لذا کاهش تولید نفت باعث افزایش قیمت جهانی آن می شود.

از سوی دیگر نزاع دائم نوع بشر بر سر قدرت و مالکیت، آتش افروز جنگهای بسیاری در دنیا خصوصا منطقه خاورمیانه، از قطبهای اصلی تولید نفت، است که باعث افزایش قیمت جهانی نفت و در نتیجه حاملهای انرژی و مواد اولیه صنعت می شود.

 

۲-قیمت محصولات پتروشیمی

پیشرفت دانش بشری باعث شد انسانها به منابع دیگر زمین از جمله آب و باد و نورخورشید و انرژی اتمی برای تامین انرژی مورد نیاز کار و زندگی روی آورند اما اهمیت نفت به واسطه مشتقات به دست آمده از آن کاهش نیافت. محصولات نفتی پایه تولید بسیاری از محصولات تولید دست بشر شدند، به طوریکه امروزه کمتر محصولی در سبد خرید و زندگی ما وجود دارد که حداقل بخشی از آن از مشتقات نفتی به دست نیامده باشد. از مواد اولیه محصولات گرفته تا مواد به کار رفته در بسته بندی آن.

منسوجات و الیاف نیز از این قاعده مستثنی نماندند. امروزه بسیاری از منسوجات و پارچه ها از چند تا صد در صد از مشتقات نفتی تولید و روانه بازار مصرف می شوند.

پارچه های فاستونی نیز مانند دیگر انواع پارچه های موجود در بازار جهانی از الیاف مصنوعی بهره می برند. پارچه های فاستونی تولید داخل از ۵۵ تا ۱۰۰ درصد از الیاف مصنوعی استفاده می کنند. ترکیب پرطرفدار ۴۵/۵۵ پشم ترویرا دارای ۴۵ درصد پشم طبیعی و ۵۵ درصد ترویرا است. به ترتیب ترکیبات ۲۰/۸۰ و ۱۰/٩٠ دارای ٢٠ و ١٠ درصد پشم طبیعی و ٨٠ و ٩٠ درصد الیاف ترویرا هستند، لازم به ذکر است که الیاف ترویرا از مرغوب ترین نوع الیاف مصنوعی استفاده شده در تولید پارچه ها هستند. پس از این موارد نوبت به پارچه های به اصطلاح شبه فاستونی می رسد که از ترکیب الیاف ترویرا / ویسکوز(پشم مصنوعی) و پلی استر / ویسکوز تولید می شوند و تماما بر پایه محصولات پتروشیمی هستند.

غیر از تاثیر قیمت جهانی نفت بر مواد اوایه صنعت نساجی افزایش قیمتهایی که کارخانجات پتروشیمی بر محصولات خود اعمال می کنند نیز عامل افزایشی دیگری است که کارخانجات تولیدکننده در ایران با آن دست به گریبانند.

 

مهم ترین عوامل موثر بر قیمت پارچه در ایران چیست؟

 

۳-قیمت جهانی پشم

به واسطه برخی تغییرات اقلیمی در جهان و تغییر سبک زندگی و نیروی کار قیمت جهانی پشم افزایش یافته است. تولید پشم مرغوب صنعت نساجی پروسه ای کاملا تخصصی و علمی است. کنترل خوراک دام و کیفیت آن و محل زندگی محافظت شده آنها از عوامل موثر بر کیفیت پشم به دست آمده از گوسفندان است.

کشاورزان انگلیسی سالها پیش دریافتند گوسفندانی که در محیطهای کنترل شده از علف مرغوب تغذیه می کنند و به اصطلاح هر چیزی نمی خورند پشمی یک دست تر، بلند تر و مرغوب تر دارند. اصلاح نژاد گوسفندان تا بدان جا پیش رفت که امروزه پشم گوسفندان نسل مرینوس استرالیایی بسیار بلندتر و پرپشت تر از گوسفندان معمولی است. تارهای بلندتر پشم این گوسفندان باعث می شود به هنگام ریسیدن نخ گره کمتر و در نتیجه نخ بادوام تر و با کیفیت تری تولید کنند که همان نخ مورد نیاز و مقبول صنعت فاستونی در ایران است.

متاسفانه پشم تولید داخل هنوز به این شرایط و استانداردها نرسیده و تولیدکنندگان فاستونی ناچارند از پشم وارداتی استفاده نمایند که تحت تاثیر قیمت دلار و قیمت جهانی پشم قرار دارد.

 

۴-افزایش هزینه های تولید

به دنبال تورم بالا در اقتصاد کشور و افزایش قیمتها، کارفرمایان نیز باید حقوق کارمندان، کارگران و مهندسین خود را افزایش دهند تا این گردانندگان اصلی چرخ صنعت کشور زیر بار تورم، توان خود را از دست ندهند که تاثیری حدودا ٢٠درصدی در قیمت تمام شده را به ناچار به دنبال داشته است.

از سوی دیگر وزارت نیرو در زمانهای اوج مصرف مانند فصول گرم سال با قطع مداوم برق شهرکهای صنعتی به صورت روزانه، اولویت تامین برق را برق مصرفی مناطق مسکونی قرار داده و از این طریق مشکلات زیادی برای کارخانجات تولیدی به ارمغان آورده است. بسیاری از کارخانه ها ناچارند برای از گردش خارج نشدن خط تولید از موتورهای برق استفاده کنند که تامین سوخت آنها هزینه ای مضاعف برای تولیدکننده است.

همچنین هزینه آب واحدهای تولیدی بسیار بالاتر از واحدهای مسکونی است و از آنجا که تولید پارچه فاستونی ساده در مراحل شستشو و فینیش(تکمیل) پارچه مصرف آب بالایی دارد، این هزینه تاثیر بیشتری از خود نشان می دهد.

افزایش قیمت حاملهای انرژی در صنعت حمل و نقل هم در بحث مواد اولیه و هم بارگیری گحصول و رسیدن به دست پخش کننده اصلی از عوامل دیگر موثر بر قیمت تمام شده کالا در ایران است.

 

۵- تورم و قیمت دلار

تورم آشناترین اصطلاح اقتصادی این سالهای کشور ماست. گویا تورم مالیات غیرمستقیم و مخفیانه ای است که از جیب مردم برداشته می شود و فشار خردکننده و نگران کننده ای را بر پیکر جامعه فرود می آورد. تورم به صورت زنجیروار با افزایش خود باعث بالا رفتن قیمت تمامی محصولات سبد مصرفی خانوارها و تولیدکنندگان می شود.

قیمت دلار بیش از آنکه تنها بر محصولات وارداتی تاثیرگذار باشد در کشور ما اعمال نفوذ می کند. نوسانات قیمت دلار از مهم ترین عوامل تعیین قیمت همه چیز در این کشور است، از ملک و زمین گرفته تا شیر و ماست همه افزایش قیمت می یابند و آرزوی ما؛ داشتن ایرانی سربلند و آزاد به دور از مشکلات و تهدید ها را به قله ای دور اما روشن به نور اراده و توان ایران و ایرانی بدل می سازند. به امید داشتن روزهایی روشن و با توکل به خدای بزرگ در کنار هم قدم برمی داریم در این راه سخت.

 

مهم ترین عوامل موثر بر قیمت پارچه

 

کلام آخر

شاید کنترل یا تغییر شرایط اقتصادی موجود و عوامل موثر بر قیمت پارچه مانند قیمت جهانی نفت و مشتقات نفتی، قیمت دلار، تورم و هزینه های تولید دست ما نباشد اما اعمال و تصمیمات ما تحت اختیار ماست. خرید آگاهانه و مطمئن یکی از راههای استفاده بهینه از امکانات موجود است. متاسفانه وجود اجناس تقلبی و بی کیفیت در بازار باعث هدر رفتن پول و وقت خریدار می شود. شخص با خرید محصول بی کیفیت یا تقلبی هم پول و سرمایه خود را از دست می دهد هم به مقصود و نیاز خود نمی رسد. ایو موضوع برای مغازه داران و تولیدکنندگان که خرید عمده و گسترده انجام می دهند بسیار اهمیت دارد چرا که خرید اشتباه می تواند به قیمت از دست دادن سرمایه در گردش یا بدتر از آن ورشکستگی، تمام شود.

بازاربزازی با ارائه دست اول محصولات کارخانجات معتبر و خوشنام تولیدکننده فاستونی در ایران ،چون پارچه مطهری، پارچه جامعه و پارچه کوکما، به عنوان سفارش دهنده اصلی و پخش کننده دست اول محصولات این کارخانجات، ضمانت اصالت، کیفیت و قیمت محصولات این کارخانجات را به مشتریان خود نوید می دهد تا با خیال آسوده بهترین پارچه فاستونی را با بهترین قیمت به هر متراژ که نیاز دارند در کمترین زمان، آنلاین خریداری نمایند و هرجا که مایل باشند تحویل بگیرند. طرحهای اختصاصی سفارشی بازاربزازی مزیت دیگری است که مشکل پسندان و صاحبان سلیقه خاص به دنبال آنند، طرحهایی که مخصوص بازار بزازی تولید می شوند.

حس خاص متفاوت بودن را با ما تحربه کنید…

 

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]