در این نوشتار بر آنیم مروری کوتاه بر واحدهای اندازه گیری و تاریخچه آن در ایران داشته باشیم و ببینیم , و با تفاوت واحد اندازه گیری یارد و متر در پارچه آشنا شوید. همراه بازار بزازی باشید .

دستگاه بین المللی یکاها

دستگاه بین المللی یکاها با نام مخفف SI ، دستگاه بین المللی استاندارد شده ای اس که برای سنجش کمیت ها بر حسب یکاها به کار می رود . این سازمان در سال 1960 میلادی پایه گذاری شد . این دستگاه نوع بین المللی و پیشرفته دستگاه متریک است .

در این دستگاه بین المللی واحد اندازه گیری طول : متر با نماد  m

واحد اندازه گیری جرم : کیلوگرم با نماد kg

و واحد اندازه گیری زمان : ثانیه با نماد s  است .

تفاوت واحد اندازه گیری یارد و متر در پارچه

 

دستگاه یکاها در ایران

از سال 1303 هجری خورشیدی در ایران تصمیم بر اجرای دستگاه بین المللی یکاها گرفته شد ، اندازه ها مطابق با اندازه های بین المللی بود اما نامهای ایرانی برای آنها پیشنهاد داده شد : ذرع به جای متر ، درم به جای گرم  و رطل به جای لیتر قرار گرفتند . در بررسی این طرح در مجلس به پیشنهاد نماینده دامغان ، عبدالله یاسایی ، گز به جای ذرع و پیمانه به جای رطل قرار گرفتند .

در نهم فروردین ماه 1304 مجلس با به تصویب رساندن قانونی ، دولت را مکلف کرد تا ظرف سه سال از تصویب این قانون ، اوزان و مقیاسهای تازه را تهیه کند و مقیاسهای جدید را به آگاهی عموم برساند و پس از گذشت سه سال کامل از تصویب قانون ، آن را به اجرا بگذارد .

برای کسانیکه از اجرای آن خودداری کنند و همچنان واحدهای قدیمی به کار ببرند ، مجازات سه روز تا یک سال زندان  در نظر گرفته شد .

اما دولت موفق نشد این طرح را اجرا کند و این دستگاه یکاها را در ایران جابیاندازد . در نتیجه در سال 1311 ، عبدالله یاسایی که اکنون معاون وزیر اقتصاد ملی و رئیس کل تجارت شده بود ( و در زمان نمایندگی از حفظ نامهای ایرانی یکاها دفاع میکرد) ، لایحه ای به تصویب مجلس شورای ملی رساند که قانون قبلی را لغو می کرد و اوزان و مقیاسهای رسمی را مطابق با نامهای دستگاه بین المللی یکاها قرار می داد .

در این قانون جدید واحد طول : متر و واحد جرم کیلوگرم تعیین شدند . البته به دولت اجازه داده شد وزنه هایی با توجه به مقیاس متریک برای من (معادل سه کیلوگرم) ، سیر (معادل 75 گرم) و سایر اوزان مرسوم کشور تهیه نماید .

 

واحد اندازه گیری طول پارچه در ایران

در ایران طول پارچه با دو واحد یارد ومتر در بازار بیان می شود و قیمت پارچه بر اساس آن به مشتری داده می شود . بسیاری از پارچه های خارجی بر اساس یارد و پارچه های ایرانی بر اساس متر اندازه گیری و قیمت دهی می گردند .

 

یارد چیست و معادل چند سانتی متر است؟

یارد، مانند متر، واحد اندازه گیری طول و معادل با ٩١۴ میلیمتر یا ٩١ سانتیمتر است. واحد اصلی اندازه گیری طول در ایران، متر معادل با ١٠٠ سانتی متر است؛ به همین دلیل پارچه های تولید ایران برحسب متر اندازه گیری می شوند. این در حالی است که در اکثر کشورها واحد اندازه گیری طول بر حسب یارد است.

 

پارچه های خارجی موجود در ایران بر حسب یارد هستند. شما در موقع داد و ستد پارچه های خارجی این کلمه یارد را زیاد می شنوید. در بازار پارچه هر یارد را به اندازه ٩٠ سانتیمتر در نظر می گیرند.

 

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید، این است که وقتی قیمت یک پارچه خارجی را سوال می کنید و برای مثال ، فروشنده قیمت آن را ١٠ هزار تومان اعلام می کند، منظور او این است که هر یارد، معادل ۱۰ هزار تومان است نه هر متر معادل ١٠ هزار تومان! در حالی که یارد از متر ١٠ سانتیمتر کمتر است.ضمنا بسیاری از پارچه های خارجی به صورت طاقه های ۵٠ یاردی هستند که معادل ۴۵ متر است .

تفاوت واحد اندازه گیری یارد و متر در پارچه

 

بازار بزازی مرجع تخصصی فروش پارچه فاستونی از بهترین برندهای ایرانی

بازار بزازی با ارائه دست اول محصولات برندهای برتر ایرانی با ضمانت اصالت، کیفیت و قیمت محصولات خود ، این امکان را برای شما فراهم کرده است تا در کمترین زمان ، با بررسی و مقایسه ، محصول مورد نظر خود را به صورت آنلاین سفارش دهید و درب منزل یا محل مورد نظر خود دریافت نمایید.
بازاربزازی به عنوان سفارش دهنده عمده به کارخانجات تولید کننده ، طرحهای خاص و منحصر به فردی را در اختیار مشتریان خود قرار می دهد و با ارائه قیمت عمده پایه بازار به تولیدکنندگان و مصرف کنندگان ، امکان خرید عمده را نیز فراهم نموده است.

 

ما در بازاربزازی با ارائه ی انواع پارچه فاستونی دست اول تولیدکنندگان برتر داخلی نظیر پارچه دیپلماتپارچه فاستونی جودون  پارچه فاستونی چهارخانه , پارچه فاستونی سادهپارچه فاستونی سنجاقی , پارچه فاستونی سوزنیپارچه فاستونی طرح جناقی , پارچه فاستونی فیلافیل خیال شما را از بابت قیمت، کیفیت و اصالت محصولات خود راحت کرده ایم تا با سرعت خریدی با کیفیت انجام دهید و بهترین سود را از زمان و خرید خود ببرید.

 

https://bazarbazazi.com/
راههای ارتباطی ما :
02155611578
09901783260

از شنبه تا چهارشنبه 9 الی 18 و پنجشنبه ها 9 الی 14 آماده ارسال سفارشات شما هستیم.
ما را در اینستاگرام نیز دنبال کنید .

حس خاص متفاوت بودن را با ما تجربه کنید …

بازاربزازی

 

 

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 3]