بررسی مسیر پوشش و لباسی که پیشینیان استفاده می کرده اند و هم ردیف کت و شلوارهای امروزی بوده است هدفی است که در این نوشتار دنبال می کنیم. در ادامه با تاریخچه کت و شلوار همراه بازاربزازی باشید.

ایران خاستگاه اولین نوع کت و شلوار

پژوهشگران برتر تاریخ پوشاک، ایران را خاستگاه کت و شلوار می دانند چرا که ایرانیان دو ویژگی منحصر به فرد در پوشش خود داشتند. نخست اینکه ایرانیان باستان زیر بالاپوش خود، پیراهن و شلوار زیر و جوراب می پ. شیدود و دوم اینکه به جای بالاپوشهای درازی که پیش از آن می پوشیدند، از کتهایی در پوشش خود استفاده کردند که روی شلوار پوشیده می شد. در آن زمان در هیچ یک از فرهنگ ها و تمدن‌های باستان از شلوار استفاده نمی کردند و به همین دلیل تاریخ پژوهان ایران را خاستگاه اولیه کت و شلوارهای استاندارد امروزی می دانند. شواهد تاریخی بسیاری نشان می دهد که شلوار از المانهای اصلی لباس ایرانیان بوده است و در تمدن های دیگر چون آشوریان، بابلیان و یونانیان وجود نداشته است.

لباس سرباز ساسانی

پوشش ایرانیان در طول تاریخ

در نقوش طاق بستان و ظروف نقره باقی مانده از دوران ساسانی،کتی کوتاه دیده می شود که آستین بلند و گاه جلوباز بوده است. بلندی گونه شاهانه آن تا زیر سینه می رسیده و با دکمه هایی دایره ای شکل در جلوی سینه بسته می شده است. دور سینه و یقه این کت ها با نوارهای زیبا تزئین می شده، هردوت تاریخ نگار یونانی در نوشته های خود از این کتها با عنوان نوآوری ایرانیان نام برده است.


در زمان اشکانیان بالاپوشهای آستین دار و شلوار در سرتاسر خاور نزدیک مرسوم شد. نمونه از پیراهن و شلوار این دوره را در پیکره فلزی یک سردار اشکانی که در موزه ایران باستان نگهداری می شود، می توان دید.

شلوار ، پوشش خاص مردان و زنان ایران باستان

شلوار همواره در فرهنگ و دوران های مختلف تاریخی ایران وجود داشته است و اغلب حتی مورد استفاده زنان نیز قرار می گرفته است.شلوارهای سوارکاری اغلب تنگ و چسبان بودند و با چکمه برای سوارکاری و جنگاوری مورد استفاده قرار می گرفتند. شلوار در اصل شروال خوانده می‌شد. عرب‌ها آن را سروال نامیدند و جمع آن را سراویل می‌گویند. در ترکی و کردی نیز شروال گفته می شود. مجارها آن را شلواری (Schalwary) می‌گویند. به زبان لاتین، سارابارا (Sarabara) گفته می‌شد. واژه‌ی انگلیسی Pajama (پاجاما) از واژه‌ی پای جامه ساخته شده است که از واژه‌های فارسی کهن است.

ورود کت و شلوارهای امروزی به ایران

بعد از اسلام این شلوارها تغییر شکل دادند و گشاد دوخته شدند، شبیه شلوارهای کردی امروزی، بالاپوشها نیز جای خود را به قبا دادند. این نوع پوشش تا دوران قاجار نیز متداول بود اما پس از سفر ناصرالدین شاه به اروپا، با ویژگی های غربی درهم آمیخت. از آن پس وی قبایی در بر می کرد که بلندای آن تا زانو می رسید و تا حدی شبیه کتهای امروزی بود.
پولاک تاریخ نویس انگلیسی در مورد پوشش شاه چنین می نویسد : «شاه نیمه اروپایی و نیمه ایرانی لباس می پوشد!»

ناصرالدین شاه قاجار

پوشش مردم تا سالهای اولیه دوران پهلوی شبیه دوران قاجار بود و تفاوتهای قومی، فرهنگی و اجتماعی جامعه ایرانی را منعکس می ساخت. پس از آن و خصوصا با زیاد شدن سفر ایرانیان به خارج از کشور در سالهای مشروطه و پس از آن، کت و شلوارهای اروپایی و استفاده از پاپیون و کراوات، به سبک و سیاق امروزی، وارد پوشش مردان ایرانی شد.

کلام آخر

کت و شلوار در مدلهاو شکل‌های مختلف و با کاربردهای متنوع مورد استفاده خانمها و آقایان قرار می گیرد. پارچه های فاستونی به عنوان متداول ترین پارچه برای دوخت کت و شلوار در تمام دنیا مورد استفاده قرار می گیرد.

پارچه های فاستونی به دلیل داشتن کیفیت بالا و ایست زیبا به هنگام دوخت، اولین انتخاب اهل فن هستند و بازاربزازی به عنوان عامل توزیع برندهای برتر ایرانی تولیدکننده پارچه فاستونی در ایران ،کارخانجات مطهری، جامعه و کوکما با ضمانت اصالت و کیفیت محصولات خود دنیایی متنوع از طرح و رنگهای پارچه فاستونی را در اختیار مشتریان خود قرار می دهد.

 

ما در بازاربزازی با ارائه ی انواع پارچه فاستونی دست اول تولیدکنندگان برتر داخلی نظیر پارچه دیپلماتپارچه فاستونی جودون  پارچه فاستونی چهارخانه , پارچه فاستونی سادهپارچه فاستونی سنجاقی , پارچه فاستونی سوزنیپارچه فاستونی طرح جناقی , پارچه فاستونی فیلافیل خیال شما را از بابت قیمت، کیفیت و اصالت محصولات خود راحت کرده ایم تا با سرعت خریدی با کیفیت انجام دهید و بهترین سود را از زمان و خرید خود ببرید.

برای خرید عمده با شماره های 02155611578 و 09901783260 با ما تماس بگیرید.
حس خاص متفاوت بودن را با ما تجربه کنید

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]