تولید پارچه فاستونی مراحل مختلف ، متنوع و طولانی ای دارد که طی گزارشی تصویری از مراحل تولید آن در کارخانه مطهری به شرح مختصری از آن می پردازیم .در ادامه با گزارش تصویری مراحل تولید پارچه فاستونی در کارخانه مطهری همراه بازاربزازی باشید .

تولید پارچه فاستونی مراحل مختلف ، متنوع و طولانی ای دارد که طی گزارشی تصویری از مراحل تولید آن در کارخانه مطهری ، به شرح مختصری از آن می پردازیم :

به طور کلی مراحل تولید را می توان به ۴ مرحله ی ریسندگی ، بافندگی ، کنترل کیفیت و فینیش پارچه و در نهایت برش و بسته بندی تقسیم نمود.

 

۱ـ ریسندگی

اولین مرحله تولید فاستونی ، تهیه ی تار و پود پارچه از مواد اولیه ی پشم و ترویرا ست . در سالنهای ریسندگی کارخانه مطهری بوی پشم گوسفند را به خوبی حس می کنید . دستگاههای ریسندگی از پشم مرینوس گوسفندان استرالیایی و مواد اولیه ی پلی استر ترویرا الیاف تار و پود را می ریسند .

 

 

انبار پشم :

 

تابیدن نخ پشم و آشغال گیری :

 

نخهای تابیده شده :

 

ماشین تاب الیاف نخ را باریکتر می کند :

 

در این مرحله نخهای تابیده شده به دوک نخ تبدیل می شوند :

 

 حالا نخها توسط دستگاه به شکل دولا تابیده می شود . دستگاه دولاپیچ  :

 

دوکهای دولاپیچ شده آماده ارسال به قسمت بعد هستند :

 

نپ گیری : از آنجا که طی فرایند ریسندگی امکان دارد در نخ گره یا نپ ایجاد شود ،در این قسمت نپ یا گره نخها رفع می شود :

 

 

دوکهای بخار خورده آماده ارسال به سالن بافت هستند :

۲ـ بافندگی

دومین مرحله ی تولید فاستونی بافتن پارچه از تار و پود تهیه شده در مراحل ریسندگی است . بافت پارچه ها بر اساس نقشه های مختلف با طی مراحل متنوع انجام می شود . 

نخهای تار و پود پس از ریسندگی و چله کشی وارد قسمت بافت می شوند . در سالن بافت ابتدا نخها وارد دستگاه بلنکت گیری یا نمونه بافت می شوند . در این دستگاه رنگها توسط متخصصین انتخاب و کنار هم چیده می شوند تا پس از اطمینان از نتیجه مورد انتظار هر پارچه طبق دستور نقشه خاصی که به دستگاه داده می شود بافته شود . تنوع طرحها و تعداد بالای رنگهای هر کالیته اهمیت کار مهندسان و کارگران را به خوبی نشان می دهد چرا که کوچکترین خطا یا مشکلی نتیجه مورد انتظار را مخدوش کرده یا به کلی از بین می برد . ترکیب رنگهای مختلف تار و پود باعث تولید فاستونیهایی با رنگهای زیبا و جذاب و ترکیبی منحصر به فرد می شود .

تصاویر زیر گزارش تصویری کوتاهی از مراحل بافت فاستونی در کارخانه مطهری به شما عرضه می دارد :

 

مرحله اول چله کشی

دستگاه چله کشی

سپس نخهای آماده وارد دستگاه نقشه کشی و طراحی می شوند :

ترکیب نخهای با رنگهای مختلف در تار و پود پارچه های فاستونی رنگهای ترکیبی زیبا با جلوه های متفاوت به وجود می آورد که بسیار جذاب است . 

 

انبار نخهای رنگ شده :

 

 متخصصین مربوط برای بافت نمونه اولیه هر طرح و رنگ خاص باید از بین انبوه رنگها بهترین انتخابها را انجام دهند .

و بافت پارچه آغاز می شود :

3- تکمیل پارچه و کنترل کیفیت :

در بخش فینیش و کنترل خام پارچه ، پارچه های بافته شده وارد ماشین شستشو می شوند و روغن ، پرز و آشغالی که طی مراحل ریسندگی و بافندگی ایجاد شده گرفته و شسته می شوند .

در اولین مرحله پارچه های تولید شده وارد سالن کنترل خام می شوند . در این سالن کارگران متخصص به بررسی دقیق پارچه می پردازند .

سپس پارچه های بافته شده وارد ماشین شستشوی طنابی می شوند و روغن ، پرز و آشغالی که طی مراحل ریسندگی و بافندگی ایجاد شده توسط این دستگاه گرفته و شسته می شوند .

از آنجا که پارچه های فاستونی دارای پشم هستند ( اغلب دارای ترکیب پرطرفدار ۴۵٪ پشم ، ۵۵٪ ترویرا می باشند ) وارد دستگاه پخت به منظور تثبیت کیفیت پشم می شوند . در این دستگاه الیاف پشم در اثر حرارت تنظیم شده به ثبات و مقاومت بالا می رسند تا هنگام استفاده طولانی مدت و شستشو ، در مقابل حرارت آب و اتو مقاومت داشته باشند و تغییری در طول ، ضخامت و کیفیت آنها بوجود نیاید .

حالا بار دیگر پارچه ها برای شستشو وارد دستگاه شستشوی عرض باز می شوند .

پارچه های فاستونی شسته شده :

در این مرحله پارچه های شسته شده وارد دستگاه اسنتتر شده و خشک می شوند . پارچه های خیس از یک طرف وارد می شوند و از طرف دیگر خشک و آماده خارج می شوند .

دستگاه فیکس ، پلی استر پارچه را از لحاظ سایز ، اندازه و جابجایی تثبیت می کند . در اصطلاح نساجی به این مرحله کراپ کردن می گویند . کراپ کردن یعنی پختن پارچه با آب داغ و مواد مخصوص تا در اثر آن پارچه به حداکثر ثبات کیفی برسد . اگر این کار انجام نمی شد پشم و پلی استر پارچه به مرور زمان هنگام مصرف از نظر طول و عرض تغییر می کردند ، اتفاقی که در مورد پارچه های فاستونی مطهری نمی افتد و شما پس از بارها شستشو و استفاده ی مکرر به این نتیجه خواهید رسید .

پس از این مراحل پارچه ها وارد آخرین مراحل تولید می شوند . دوباره به دقت بررسی و کنترل کیفیت میشوند و سطح آنها تیغ می خورد و مراحل فینیش را می گذراند تا پارچه لطیف ، صاف و صیقلی و براق اماده مراحل بعدی شود .

4- برش ، طاقه پیچ شدن و بسته بندی

 این مرحله آخرین مرحله ای است که فاستونی های آماده طی می کنند . حالا پارچه طاقه پیچ می شوند ، به متراژهای مشخص برش می خورند ، مارک زده و بسته بندی می شوند و آماده تحویل به مشتری روانه انبار می شوند .

 طاقه پیچ کردن پارچه ها:

برش می خورند :

مارک و لیبل زده می شوند :

بر اساس طرح و رنگ و شخص سفارش دهنده بسته بندی و عدل بندی می شوند تا آماده ورود به بازار گردند .

کلام آخر : 

در این پست سعی کردیم گزارشی ولو مختصر از مراحل تولید ، تکمیل و کنترل کیفیت و به اصطلاح فینیش پارچه ارائه دهیم که راز کیفیت ماندگار فاستونی مطهری در کنار استفاده از مواد اولیه ی مرغوب در این کارخانه است . به امید روزی که همه از کیفیت بالای این محصولات اطلاع یابند و تولیدات نساجی ایران در جایگاه رفیع شایسته ی خود در جهان قرار گیرند .

تولیدکنندگان متعهد ، خوشنام و سخت کوشی چون مطهری و جامعه با همت مهندسان و کارگران خود به رقم مشکلات و نوسانهای شدید اقتصادی چراغ این صنعت را به بزرگی و کیفیت روشن نگاه داشته اند و بازاربزازی به عنوان سفارش دهنده و توزیع کننده محصولات این دو کارخانه کوشیده سهم خود را در اعتلای نام صنعت این آب و خاک ادا نماید . باشد که حمایت مصرف کنندگان عزیز تکمیل کننده این چرخه ی همت و افتخار گردد .

 

بازار بزازی مرجع تخصصی فروش پارچه با بهترین برندهای فاستونی

بازار بزازی با ارائه دست اول محصولات برندهای برتر ایرانی با ضمانت اصالت، کیفیت و قیمت این امکان را برای شما فراهم کرده است تا در کمترین زمان ، با بررسی و مقایسه محصول مورد نظر خود را به صورت آنلاین سفارش دهید و درب منزل یا محل مورد نظر خود دریافت نمایید.
ما در بازاربزازی با ارائه ی انواع پارچه فاستونی دست اول تولیدکنندگان برتر داخلی نظیر پارچه دیپلماتپارچه فاستونی جودونپارچه فاستونی چهارخانه , پارچه فاستونی سادهپارچه فاستونی سنجاقی , پارچه فاستونی سوزنیپارچه فاستونی طرح جناقی , پارچه فاستونی فیلافیل خیال شما را از بابت قیمت، کیفیت و اصالت محصولات خود راحت کرده ایم تا با سرعت خریدی با کیفیت انجام دهید و بهترین سود را از زمان و خرید خود ببرید..
https://bazarbazazi.com/
راههای ارتباطی ما :
02155611578
09901783260

از شنبه تا چهارشنبه 9 الی 18 و پنجشنبه ها 9 الی 14 آماده ارسال سفارشات شما هستیم.
پیج اينستاگرام ما @bazar_bazazi تمامی ساعات روز و ایام تعطیل آماده پاسخگویی و دریافت سفارشات است.

حس خاص متفاوت بودن را با ما تجربه کنید …

بازاربزازی

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]