الهام از طبیعت در طراحی لباس – بخش دوم

بازاربزازی در بخش اول از سری مقاله الهام از طبیعت در طراحی لباس به بررسی روش‌هایی جهت ایده‌گرفتن از طبیعت در طراحی لباس پرداخت. روش‌هایی چون تمرکز در جزئیات طبیعت، تمرکز در انواع گل و برگ‌های طبیعت، تمرکز در سایر المان‌های طبیعی، الهام از چشم‌اندازهای مختلف در طبیعت. در ادامه در مقاله‌ی الهام از طبیعت در طراحی لباس – بخش دوم با بازاربزازی همراه شوید تا به ادامه چونگی الهام‌گرفتن از طبیعت در طراحی لباس بپردازیم. توصیه می‌کنیم پیش از مطالعه به بخش اول این سری مقاله مراجعه نمایید.

 

الهام گرفتن از طبیعت در طراحی لباس – بخش دوم

 

نگاه کردن به طبیعت از نمای دور

این بار که می‌خواهید برای طراحی لباس در طبیعت دست به قلم شوید، سعی کنید از نمای دور و فاصله بیشتری به منظره پیش رو خود نگاه بیندازید. با این نوع نگاه می‌توانید چشم‌انداز تازه‌ای را تجربه کنید و دید خود را نسبت به پدیده‌های جهان وسعت ببخشید. این عملکرد درست همان چیزی است که برای الهام‌گیری از طبیعت در طراحی لباس به آن نیازمند هستید. به‌طور مثال این بار از بالا به یک کوهستان نگاه کنید، مطمئن باشید از دیدن منظره‌ی کاملا جدید شگفت‌زده خواهید شد.

 

الهام گرفتن از طبیعت در طراحی لباس – بخش دوم

 

کمک‌گیری از تخیل در طراحی لباس با الهام از طبیعت

استفاده از تخیل برای الهام‌گیری یعنی فرض کنید به یک محیط طبیعی که هرگز آن را قبلا از نزدیک ندیده‌اید، می‌روید. در ادامه به کمک قدرت تخیل خود به‌عنوان مسیر غیر مستقیم برای طراحی جدید طبق آن مکان کمک گیرید.

تحقیق درباره‌ی مناظر طبیعی جدید می‌تواند یک فرآیند سرگرم کننده‌ای باشد که به شما کمک کند با دستی باز از طبیعت در طراحی‌های لباس استفاده کنید. به‌طور مثال شما تا به حال گرند کنیون نرفته‌اید. به‌همین خاطر تصور ذهنی شما طبق عکس‌هایی است که تا به حال دیده‌اید. مثلا می‌دانید که این مکان بیابانی گرم است که در ارتفاعات خیره کننده‌ای محصور است. رنگ‌های گرمی چون نارنجی و قهوه‌ای به فراوانی در آن‌ها یافت می‌شود. به کمک این تصورات می‌توانید یک طراحی واقعی و جذابی را روی کاغذ بیاورید.

 

الهام گرفتن از طبیعت در طراحی لباس – بخش دوم

 

تمرکز در فرهنگ‌های تلفیقی با طبیعت

در بسیاری از فرهنگ‌ها مثل فرهنگ بومیان آمریکا می‌توان تلفیق طبیعت را در هنر، نمادها و سنت‌های آن‌ها بیابید. مثلا در فرهنگ تلفیقی در همه چیز از خانه تا مذهب، آثار هنری و طراحی لباس‌ها می‌توان ایده و الهام از طبیعت را به فراوانی دید. شما هم برای طراحی‌های خود می‌توانید در فرهنگ‌های مختلف که منابع ایده‌پردازی‌شان از طبیعت است، استفاده کنید.

 

تمرکز در شرایط آب و هوایی مختلف طبیعت

همانطور که می‌دانیم طبیعت فقط روزهای آفتابی و درخشان را شامل نمی‌شود. هنگام الهام از طبیعت برای طراحی لباس باید روزهای طوفانی، سرد و برفی را هم به دقت بررسی کنید. برای استفاده از این تکنیک می‌توانید به یک نوع آب و هوای خاص فکر کنید، احساساتی را که حین تصور در این شرایط آب و هوایی در شما ایجاد می‌شود روی کاغذ بیاورید. برای دسترسی به خلاقیت‌های شگرف می‌توانید تمام بافت‌ها، رنگ‌ها و نمادهای مربوط به آن شرایط را به بهترین شکل تجسم نمایید.

 

الهام گرفتن از طبیعت در طراحی لباس – بخش دوم

 

الهام از طبیعت از دید کوکو شنل

کوکو شنل طراح مد مشهور در فرانسه که نزدیک به 6 دهه در صنعت فشن فرانسه حکومت می‌کرد گفته است: “مد چیزی نیست که فقط در لباس‌ها دیده شود، بلکه مد را می‌توان در آسمان و خیابان‌ها نیز مشاهده کرد. در حقیقت مد روشی است که ما با آن زندگی می‌کنیم.”  مد شامل تمام چیزهای ظاهر شده در طبیعت و دنیای پیرامون ما است. این موضوع سبب شده تا امروزه طراحان به‌دنبال الهام‌گرفتن از طبیعت برای طراحی لباس باشند.

بر این اساس طبیعت بی‌نظیرترین راه برای تازه شدن روح انسان می‌باشد. زیباترین و جذاب‌ترین ترکیب‌ها، رنگ‌ها، شکل‌ها، بافت‌ها و الگوها را در طبیعت مشاهده می‌کنید. به‌علاوه در هر فصل می‌توانید کالکشن‌های جدید و شگفت‌انگیز را بدون مشابهت با طرح‌های قبلی طراحی کنید. یک طراحی خلاقانه به‌خودی خود یک اثر هنری فاخر و ارزشمند محسوب می‌شود. گاهی این آثار را روی بوم نقاشی می‌بینید و اکنون می‌توانید با ایده گرفتن از طبیعت روی لباس‌های خود به نمایش گذارید. به‌همین خاطر توصیه می‌گردد با مشاهده طبیعت و تغییر نوع نگاه خود قابلیت ایجاد عناصر منحصر به‌فردی را کسب نمایید.

 

الهام گرفتن از طبیعت در طراحی لباس – بخش دوم

 

یکی از جنبه‌های مهم که در طراحی لباس باید به آن توجه کنید، این است که سعی کنید تفکرهای خلاقانه و نو داشته باشید. این موضوع بخش اساسی فرآیند طراحی شما به‌شمار می‌رود. مبحث پر اهمیت دیگر در صنعت طراحی لباس این است که یک طراح  حرفه‌ای باید ابتدا درک کند در شناسایی الگوها و رنگ‌های منحصر به فرد توانمند می‌باشد. از طرفی دیگر باید به این موضوع توجه کرد که لباس‌ها از دیرباز از طبیعت الهام گرفته‌اند. به‌همین خاطر هیچ چیزی بهتر از این نیست که به تاریخ نگاه عمیق‌تر و موشکافانه‌تری داشته باشید.

 

کلام آخر

بازاربزازی در مجموع این دو بخش از سری مقاله الهام گرفتن از طبیعت سعی داشت طراحان لباس را با نوع جدیدی از طراحی اصیل و بی‌نظیر آشنا کند. توصیه می‌کنیم ابتدا بخش اول این سری مقاله را مطالعه کنید تا پیش زمینه‌ی خوبی از الهام‌گیری از طبیعت داشته باشید. طراحان مد جهت زنده ماندن و پیشرفت در دنیای فشن و مد باید با همان سرعت تغییر پیدا کرده و رشد کنند.  ناگفته نماند که طراحانی در این مسیر موفق‌اند که خلاقیت داشته باشند تا در ایدئولوژی و ادراک طراحی‌هایشان تفاوت ایجاد گردد.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]