پارچه فاستونی متداول ترین و پرطرفدارترین نوع پارچه در تهیه ی کت و شلوار مردانه و زنانه در تمام دنیا ست. خصوصیات زیادی علت رواج پارچه ی فاستونی در بین تولیدکنندگان پوشاک مردانه در سراسر دنیاست که در این متن گرچه مختصر به همه آنچه باید درباره پارچه فاستونی بدانیم، می پردازیم تا دقیقا دریابیم پارچه فاستونی چیست.

فاستونی نوعی پارچه ی پشمی و ظریف است که از الیاف پشم طبیعی و یا ترکیب الیاف پشم طبیعی و الیاف ترویرا بافته می شود. هرچه درصد پشم به کار رفته درآن بیشتر باشد کیفیت و قیمت آن نیز افزایش می یابد. بیشترین کاربرد فاستونی در دوخت کت و شلوار مردانه است. گرچه امروزه با به بازار آمدن انواع متنوع این نوع پارچه بانوان نیز به آن علاقمند شده اند و در دوخت کت و دامن، مانتو و شلوار زنانه نیز بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

چرا به این پارچه فاستونی می گویند؟

گویا این پارچه اولین بار در شهر بوستون آمریکا تولید شده و به دلیل کیفیت بالای آن مورد توجه قشر مرفه جامعه ی آن روز  قرار گرفته است. فاستونی روسی شده ی کلمه ی بوستونی است که همراه پارچه ی فوق الذکر از روسیه وارد ایران شده است. تولید پارچه فاستونی در دنیا قدمتی طولانی دارد. قدمت تولید این پارچه در ایران به بیش از صد سال می رسد.اولین کارخانه ی تولید فاستونی در ایران کارخانه ی وطن اصفهان است. اصفهان هنوزهم قطب قدرتمند تولید فاستونی ایران در کنار استان‌های تهران، قزوین، مازندران و یزد است.

نخ فاستونی چیست و چه تفاوتی با نخ پشمی دارد؟

در بافت پارچه فاستونی از نخ فاستونی استفاده می شود. نخ فاستونی از به هم تابیدن الیاف پشم طبیعی و گاه به هم تابیدن الیاف پشم طبیعی و الیاف ساخته ی دست بشر، ترویرا، درست می شود. الیاف پارچه های فاستونی از پشم گوسفندان نژاد استرالیایی یا مرینوس انتخاب می شود که بر اساس تقسیم بندی تجاری درجه کیفیت، در بالاترین درجه ی کیفی نسبت به پشم های دورگه و پشم  قالی بافی قرار می گیرد. طول پشم این گوسفندان از دیگر نژادهای گوسفند بلندتر و ظریف تر است و به هنگام ریسیده شدن گره کمتر و در نتیجه دوام و کیفیت بیشتری پدید می آورد. الیاف پشم نو به کار رفته در پارچه های فاستونی علاوه بر این در مرحله ی ریسندگی شانه می شوند تا به شکل موازی کنار یکدیگر قرار گیرند و از الیاف با طول کوتاه‌تر جدا شوند و در نتیجه نخ به دست آمده صاف و منظم می باشد که تفاوت اصلی نخ فاستونی و پشمی را رقم می زند. نخ پشمی از الیاف با ظرافت کمتر تولید می شود و  ریسیدن آنها به شکلی است که الیاف در جهات متخلف نسبت به هم قرار می گیرند و به همین سبب نخ پشمی صافی و ظرافت نخ فاستونی را ندارد.

خواص طبیعی الیاف پشم طبیعی، مزیت بزرگ پارچه ی فاستونی

الیاف پشم طبیعی بافت منحصر به فردی دارند، الیافی مقاوم و به طور طبیعی ضد آب هستند و مایعات را جذب خود نمی‌کنند. یکی از ویژگی‌های جالب پشم این است که با جذب رطوبت، گرما تولید می‌کند، یعنی برای مثال اگر لباس پشمی بر تن داشته باشید و از اتاق گرم به هوای سرد بیرون قدم بگذارید پشم، بخار آب موجود در هوا را جذب کرده و گرم نگاه‌تان می‌دارد، حالا اگر مجددا از هوای سرد بیرون وارد اتاق گرمی شوید رطوبت موجود در لباس پشمی‌تان وارد هوای اطراف شده و احساس خنکی دلپذیری به شما می‌بخشد. در واقع پشم به دلیل حفظ هوای متراکم شده در خود باعث می‌شود فردی که لباس پشمی بر تن دارد در برابر تغییرات دمای محیط اثر کمتری بپذیرد که این امر به تعادل دمایی بدن کمک می‌کند. همچنین پشم علاوه بر رنگ پذیری عالی، عایق صدا و مقاوم در برابر اشتعال و عبور امواج ماورابنفش نیز می‌باشد.

پارچه فاستونی چیست ؟

برگشت پذیری از چروک، خاصیت دیگر الیاف پشم طبیعی

الیاف پشم تنها با آویزان ماندن چروک خود را از دست می دهند و به همین سبب پارچه های فاستونی برگشت پذیری عالی از چروک دارند و به علاوه ترکیب آنها با الیاف ترویرا باعث شده اتوپذیری خوبی هم داشته باشند.

انواع پارچه فاستونی :

پارچه های فاستونی بر اساس مواد تشکیل دهنده خود به چهار دسته اصلی تقسیم می شوند:

١-پشم/ترویرا

٢-ترویرا/ویسکوز

٣-پلی استر/ویسکوز

۴-پلی استر/ویسکوز/لاکرا(کشی)

ترکیب سنتی پارچه فاستونی ترکیب پشم/ترویرا است اما امروزه پارچه های فاستونی با ترکیبهای دیگری نیز تولید می شوند تا قیمت مناسب تری پیدا کنند، به این پارچه ها شبه فاستونی می گویند و با ترکیبهای ترویرا/ویسکوز و پلی استر/ویسکوز تولید می شوند. ترکیب جدید دیگری نیز به این خانواده اضافه شده است که حاوی چند درصد الیاف لاکرا است. الیاف لاکرا با ایجاد خاصیت کشسانی در پارچه فاستونی امکان دوخت کت و شلوار، کت و دامن و شلوارهای اندامی را فراهم نموده است. به این نوع پارچه های فاستونی، فاستونی کشی می گویند. نوعی از پارچه های فاستونی که هن از عرض و هم از طول کش می آیند به پارچه های بِزاَیاغ معروف هستند.

پارچه های فاستونی با درصدهاي مختلفی از الیاف پشم تولید می شوند، متداول ترین این ترکیبات ترکیبهای ۱۰/۹۰، ۲۰/۸۰، ۴۵/۵۵ و ۳۰/۷۰ هستند که عدد کوچکتر نشان‌دهنده ی درصد پشم به کار رفته در تولید پارچه است. مثلا در ترکیب ۴۵/۵۵ منظور این است که در تولید این پارچه ی فاستونی ۴۵ درصد از الیاف پشم و ۵۵ درصد از الیاف ترویرا استفاده شده است. پرطرفدارترین نوع پارچه فاستونی در ایران همین ترکیب ۴۵ درصد پشم و ۵۵ درصد ترویرا است.

عرض پارچه فاستونی چقدر است؟

پارچه های فاستونی در ایران عموماً با عرض ۱۵۰ سانتیمتر تولید می شوند و گرماژ های مختلف دارند. گرماژ پارچه ی فاستونی ، وزن یک متر از پارچه ی فاستونی به عرض ۱۵۰ سانتیمتر است بنابراین پارچه های فاستونی با گرماژ بالاتر مناسب فصول سرد سال و پارچه های با گرماژ پایین تر چهارفصل یا مناسب فصول گرم سال هستند.

تولیدکنندگان برتر پارچه فاستونی در ایران :

پارچه های فاستونی تولیدکنندگان مطرح ایرانی مانند مطهری، جامعه و کوکما فرآیند تولید و  تکمیل طولانی و متنوعی دارند که شامل مراحل مختلف در روند ریسندگی نخ و بافندگی پارچه است. پارچه ی فاستونی پس از تولید وارد چند مرحله شستشو، بخاردهی، اتو، فینیش و  کنترل کیفیت چند مرحله ای می شود که باعث دوام، ثبات رنگ و ثبات کیفیت پارچه های فاستونی می شود. مهم ترین نتیجه ی این پروسه ی طولانی تکمیل و تولید، کیفیت بالای پارچه های فاستونی در استفاده ی طولانی و شستشوی مکرر است، این پارچه ها به هیچ عنوان در اثر سایش تول نمی شوند و با شستشوی مکرر کیفیت رنگ خود را از دست نمی دهند.

پارچه فاستونی چیست ؟

فاستونی، پارچه ای دوستدار محیط زیست

امروزه اثرات مواد مخرب محیط زیست بر سلامت انسانها، حیوانات و گیاهان به اثبات رسیده و تمایل جهانی به استفاده از محصولات طبیعی به جای مصنوعات بشری رو به افزایش است. چه نیکوست که با انتخاب البسه ی تهیه شده از الیاف طبیعی به سلامت خود و محیط اطرافمان اهمیت بیشتری دهیم. نقطه ی قوت دیگر پارچه های فاستونی استفاده از الیاف طبیعی در بافت آنهاست و از این لحاظ هم برای سلامت مصرف کننده و هم محیط زیست مناسب ترند.

کلام آخر

فاستونی متداول ترین و پرطرفدارترین نوع پارچه در تهیه ی کت و شلوار مردانه در تمام دنیا ست. خصوصیات زیادی علت رواج پارچه ی فاستونی در بین تولیدکنندگان پوشاک مردانه در سراسر دنیاست که در متن بالا گرچه مختصر به آن پرداختیم. تولید پارچه فاستونی در ایران قدمتی صد ساله دارد.

تولیدکنندگان خوشنام و خوش فکری در کشور عزیزمان مشغول کارند که تولیدات آنها با کیفیت بالایی که دارند پایه ی خط تولید بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ پوشاک در کشور است. پوشاک جامعه، آرشاک، ایکات، ال سی من، باتیس ،کرال ، اویشن، پاتن جامه و بسیاری از برندهای مطرح کشور با استفاده از پارچه های فاستونی باکیفیت داخلی محصولاتی با کیفیت جهانی تولید می کنند که زیبایی و استیل فوق العاده آنها چشم نواز و پاسخ گوی سلیقه شیک پوشان و مشکل پسندان است. بازاربزازی به عنوان نماینده عرضه کننده محصولات کارخانجات  مطهری، جامعه و کوکما در بازار، با ارائه دست اول محصولات از کارخانه، قیمت پایه پارچه فاستونی در بازار را در اختیار مشتریان خود قرار می دهد. بازاربزازی با ارائه امکان خرید آنلاین به مشتریان خود به قیمت پایه در کنار ضمانت اصالت و کیفیت محصولات خود، دنیایی از طرح های منحصر به فرد و رنگ های زیبا را در برابر دیدگان ارزشمند شما قرار می دهد تا با سرعت و به آسانی خرید کنید و با خرید باکیفیت و به قیمت خود بیشترین سود را ببرید.

حس، خاص متفاوت بودن را با ما تجربه کنید…

همراه شماییم،

بازاربزازی

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]