نمره ی نخ رابطه ی مستقیمی با ضخامت پارچه و نخ دار که نشان دهنده نسبت طول نخ به وزن آن می باشد و نوع محاسبه متریک در ایران بسیار رایج تر است. در ادامه با بازاربزازی همراه باشید تا ببینیم نمره نخ چیست ؟

در واقع نخ به معنای گرد آمدن الیاف در کنار هم است که برای تولید پارچه به کار میرود . تعداد الیاف موجود در واحد طول نخ نیز متفاوت است .

الیاف مواد اولیه نخ هستند و میتوان از نظر طول آنها را به دو دسته تقسیم کرد، الیاف کوتاه ( غیر یکسره ) و الیاف فلامنت  (یکسره ).

الیاف کوتاه در مراحل ریسندگی تبدیل به نخ می شوند تا مقاومت لازم را به دست آورند، مثل پشم و پنبه، در حالیکه الیاف یکسره ، لیفی با طول نا معین است . به عنوان مثال ابریشم باید با فلامینت دیگری تابید شود تا نخی با حجم مورد نظر به دست آید.

نمره ی نخ رابطه ی مستقیمی با ضخامت پارچه و نخ دارد که نشان دهنده نسبت طول نخ به وزن آن می باشد و نوع محاسبه متریک در ایران بسیار رایج تر است.

نمره نخ چیست؟

در عمل نسبت جرم به طول الیاف یا نخ جهت تعیین نمره به کار میرود،دو روش استفاده شده برای انجام این امر عباتند از :

روش مستقیم یا جرم واحد طول

روش غیر مستقیم یا طول واحد جرم

روش مستقیم تعیین نمره نخ و واحد های آن

روش مستقیم در قرن پانزدهم جهت استفاده بین المللی معرفی گردید. نمره نخ در این روش به صورت جرم واحد طول بیان میشود . بنابراین نمره نشان دهنده تعداد واحدهای جرم در یک واحد طول می باشد.

نمره تکس  tex

اولین واحد در این روش تکس می باشد که به صورت زیر تعریف می گردد. این واحد و واحد های بزگتر و کوچکتر از آن به طور کلی با علامت t  نشان داده می شود.

مثال : اگر 1000 متر از نخ 20 گرم وزن داشته باشد نمره آن نخ 20 تکس خواهی بود.

در عمل این واحد بیشتر برای نخ های یک لا یا چند لا که از الیاف کوتاه تشکیل شده اند ، استفاده می شود، جهت سهولت در امر محاسبات دقیق استفاده از واحدهای دیگری که از تکس حاصل می شود، مجاز می باشد.

جهت تعیین نمره نخ های متشکل از الیاف ممتد واحد دسی تکس ترجیح داده می شود .

نمره دنیر علاوه بر این واحدها از واحد بین المللی قدیمی دیگری به نام دنیر که برای ابریشم به کار می رفته هنوز هم به طور وسیع استفاده می گردد. این واحد به طور کلی با علامت Td نشان داده می شود .در مورد نخ هایی متشکل از الیاف ممتد در بسیاری از کشورها واحد دسی تکس به طور وسیع یا به طور کامل جایگزین این واحد گردیده است.

روش غیر مستقیم تعیین  نمره نخ و واحدهای آن

این روش از نظر سنتی قدیمی تر می باشد.نمره در این روش مقدار طول واحد جرم  نخ را تعین میکند.واحد های زیر جهت تعیین نمره نخ به روش غیرمستقیم مورد استفاده قرار میگیرند.

نمره متریک

این واحد مقدار طولی از نخ را که یک گرم وزن دارد به متر بیان میکند.

مثال : اگر 50 متر از نخ یک گرم وزن داشته باشد نمره آن نخ 50 متریک است.

نمره انگلیسی

این واحد مقدار طولی از نخ را که یک پوند انگلیسی وزن دارد ، با یارد بیان میکند.

مهمترین واحدهای دیگر انگلیسی براساس الیاف مصرفی به صورت زیر بیان می شوند:

در کارهای روزمره یک نفر به طور معمول از یک نوع واحد جهت محاسبه نمره استفاده میکند.بنابراین بقیه واحدها باید تبدیل شوند:

واحد هایی که  برای محاسبه نمره نخ تعریف شده اند جهت نخ یک لا و تک لیف می باشند .

در ادامه به نخ های چند لا ، که  نمره آن با نمره هر نخ یک لای تشکیل دهنده آن متفاوت است خواهیم پرداخت.

بازار بزازی مرجع تخصصی فروش پارچه فاستونی 

بازار بزازی با ارائه دست اول محصولات برندهای برتر ایرانی با ضمانت اصالت، کیفیت و قیمت این امکان را برای شما فراهم کرده است تا در کمترین زمان ، با بررسی و مقایسه محصول مورد نظر خود را به صورت آنلاین سفارش دهید و درب منزل یا محل مورد نظر خود دریافت نمایید.
بازاربزازی به عنوان سفارش دهنده اصلی و پخش کننده عمده محصولات کارخانجات مطهری جامعه و کوکما ، طرحهای خاص و منحصر به فردی را در اختیار مشتریان خود قرار می دهد .

ما در بازاربزازی با ارائه ی انواع پارچه فاستونی دست اول تولیدکنندگان برتر داخلی نظیر پارچه دیپلماتپارچه فاستونی جودونپارچه فاستونی چهارخانه , پارچه فاستونی سادهپارچه فاستونی سنجاقی , پارچه فاستونی سوزنیپارچه فاستونی طرح جناقی , پارچه فاستونی فیلافیل خیال شما را از بابت قیمت، کیفیت و اصالت محصولات خود راحت کرده ایم تا با سرعت خریدی با کیفیت انجام دهید و بهترین سود را از زمان و خرید خود ببیرید..

https://bazarbazazi.com
راههای ارتباطی ما :
02155611578
09901783260

از شنبه تا چهارشنبه 9 الی 18 و پنجشنبه ها 9 الی 14 آماده ارسال سفارشات شما هستیم.
پیج اينستاگرام ما @bazar_bazazi تمامی ساعات روز و ایام تعطیل آماده پاسخگویی و دریافت سفارشات است.

حس خاص متفاوت بودن را با ما تجربه کنید …

بازار بزازی

 

 

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]