مد اصطلاحی ای است که در زبان فرانسوی به Mode و در زبان انگلیسی به Fashion معروف است. به طور کلی مد در زمینه ی هنر طراحی پوشاک بوده و تحت تاثیر اوضاع فرهنگی و اجتماعی هر جامعه ای در یک دوره ی زمانی مشخص می باشد. محصولاتی که در صنعت مد قرار می گیرند شامل پوشاک، کفش، کیف، لوازم آرایشی و اثاث می شوند. در ادامه مقاله درباره ی مد چه می دانید ؟ با بازار بزازی همراه شوید تا اطلاعات مفیدی درباره ی مد در اختیارتان قرار دهیم.

صنعت مد به زیر شاخه های کوچک تری همچون صنعت فرآورده های پوشاک و تامین کالا، پارچه، مواد خام، رنگ، فروش، حمل و نقل، عرضه و تقاضا و درآخر دورریزی تقسیم می شود. مد عموما در هر فصل اما در برخی از برندها به طور هفتگی تغییر پیدا می کنند چرا که تقاضا برای تغییر و همراه شدن با مد رو به افزایش است. جامعه آرا یا طراح لباس به هنرمندانی می گویند که با طرح های ابداعی شان در صنت مد بسیار تاثیرگذار هستند.

درباره ی مد چه می دانید ؟

مد جزو دومین صنایع آلاینده محیط زیست قرار دارد. استفاده زیاد از مواد نگه دارنده، رنگ های شیمیایی، آفت کش های مزرعه ی پنبه و … مواد زائدی هستند که در اثر تولید لباس و پوشاک ایجاد می شوند. پنبه یکی از رایج ترین الیاف طبیعی است که نزدیک به 40 درصد پوشاک مصرفی را تامین می نماید. متاسفانه برای تولید پنبه باید مقدار زیادی آب مصرف کرد. به عنوان مثال کشور ازبکستان که ششمین تولید کننده ی پنبه ی جهان است در دهه ی 1950 با تغییر دادن مسیر دو رودخانه ی بزرگ آمودریا در جنوب و سیر دریا در شمال به مزارع پنبه ی خود سبب خشک شدن آنها گردیدند.

موزه های معروف

از جمله موزه های معروف و محبوب جهان می توان به موارد زیر اشاره کرد :

1- موزه ی ویکتوریا و آلبرت در شهر لندن

2- کاخ گالیرا که به طور رسمی به موزه ی مد در پاریس شهرت دارد

درباره ی مد چه می دانید ؟

مدگرایی چیست ؟

توجه افراطی و بیش از حد به پیروی و همراهی جدی صنعت مد مدگرایی یا مد پرستی می گویند. در بعضی موارد مدگرایانی که به قربانی مد Fashion Victim معروف اند ممکن است دچار مشکلات و آسیب های جسمی و روانی نیز بشوند.

شاخصه های مدل چیست ؟

مدل Model  فردی است که دارای شغل نمایش گونه ای تمثال از حالت فیزیکی بدن ایده آل انسان در زمینه هنر، تجارت و طراحی البسه می باشد. به بیانی دیگر هنر مدل به پوشیدن و نمایش لباس های جدید طراحی شده توسط شرکت های تولیدی پوشاک یا طراحان لباس گفته می شود. سوپر مدل ها درواقع نوع پیشرفته تر، موفق تر و مشهورتر در حوزه ی مدل می باشند.

برای مدل بودن تحصیلات عالیه ای وجود ندارد؛ اما در بعضی از کشورهای غربی طراحان، مدیران و دست اندر کارهای مدل ها مدارس و کارگاه های مخصوص به خود را دارند. امروزه بسیاری از مدل ها تحصیلات کلاسیک را با هنر و حرفه های خود درمی آمیزند. مثلا بروک شیلدز در 14 سالگی که بر روی جلد مجله ی وگ قرار گرفت، فارغ التحصیل زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه پرینستون بود.

درباره ی مد چه می دانید ؟

مدلینگ

مدلینگ حرفه ای است که اولین بار در سال 1853 توسط چارلز فردریک ( پدر سبک عالی ) تاسیس و پایه گذاری شد. مدل خانه اصطلاحی است که وقتی پدر سبک عالی از همسرش درخواست کرد تا لباس های طراحی شده ی او را مدل کند، به وجود آمد. با گذشت زمان این روشی عادی در خانه های مد پاریس قرار گرفت. پیشرفت عکاسی مد سبب شد تا حرفه مدلینگ به مدل  سازی عکس نیز گسترش پیدا کند.

عکاسی مد

عکاسی مد زیر مجموعه ی عکاسی تبلیغاتی است که در آن از مد ولباس مدل عکس گرفته می شود. عکاسی مد اغلب برای تبلیغات مجله های مد مثل Vogue ، Vanity Fair ، Elle  و … به کار گرفته می شود. قرار گیری لباس ها و مدها در مجاورت لوکیشن های زیبا و اکسسوری های عجیب غریب زیبایی های عکاسی مد را دو چندان می کند.

در عکاسی مد از تجهیزاتی مثل پنکه های قوی، رفلکتورها، سافت باکس ها و فلاش های چتری و … استفاده می شود. بهترین نوع لنز برای عکاسی مد لنز های زوم با فواصلی در حدود 70 تا 210 می باشد که در کم ترین زمان بهترین کادر را در اختیار عکاس قرار دهد. در این حوزه از عکاسی عموما دوربین روی دست قرار می گیرد و به ندرت از سه پایه کمک گرفته می شود.

درباره ی مد چه می دانید ؟

مد در ایران

از دیدگاه تاریخی ایران در مد مورد توجه بوده و در طول تاریخ در گذشته ایرانیان با نوآوری ها و خدمات گوناگون در صنعت مد پیشرو و خلاق عمل کرده اند. به عنوان مثال نخستین وسیله ی ریسندگی در بهشهر در غار کمربند یافت شده است. در تپه سیلک آیینه ای دیده شده که رشته هایی از جنس کتان روی آن طراحی شده است. به ویژه اینکه در کهن ترین ناحیه شوش، سوزن سوراخ دار پیدا شده است. تاریخ دقیقی برای پیدایش نساجی در ایران زمین مشخص نگردیده اما تاریخ نگاران احتمال می دهند با پیدایش تمدن آغاز شده است.

ایران مدرن

در دوران رضا شاه پهلوی تغییر عمده ای در پوشاک مردم ایجاد شد و این دوره نقطه ی اوج تغییر ناگهانی محسوب می شود. تا سال 1314 شمسی کلاه پهلوی با فشاری از جانب حکومت جزو مد ایران قرار گرفت و بین مردم رایج گردید. با گذشت زمان کلاه شاپو نیز مورد استفاده مردم قرار گرفت. بعلاوه در سال 1314 رخ داد مهم دیگری یعنی کشف حجاب رخ داد قبل از این تغییر پوشاک مورد استفاده زنان ایرانی چادر سیاه و روبنده و … بود.

درباره ی مد چه می دانید ؟

بازار بزازی

بازار بزازی یکی از پخش کننده های دست اول انواع پارچه های فاستونی و مطهری در ایران است. این سایت امکان خرید متری برای تمامی هموطنان در سراسر ایران را فراهم آورده چرا که فعالیت اصلی ما پخش عمده پارچه در بازار می باشد. 

ما در بازاربزازی با ارائه ی انواع پارچه فاستونی دست اول تولیدکنندگان برتر داخلی نظیر پارچه دیپلماتپارچه فاستونی جودونپارچه فاستونی چهارخانه , پارچه فاستونی سادهپارچه فاستونی سنجاقی , پارچه فاستونی سوزنیپارچه فاستونی طرح جناقی , پارچه فاستونی فیلافیل خیال شما را از بابت قیمت، کیفیت و اصالت محصولات خود راحت کرده ایم تا با سرعت خریدی با کیفیت انجام دهید و بهترین سود را از زمان و خرید خود ببیرید.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]